سمنان;

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میراث فرهنگی سمنان و کانون جواهرات ایران

تفاهم نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان با کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میراث فرهنگی سمنان و کانون جواهرات ایرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت : این تفاهم نامه با هدف بهره گیری از توان کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران برای استفاده از تکنولوژی های نوین در آموزش و ترویج و توسعه طراحی و تراش گوهرها در استان سمنان بسته شده است.


وی افزود: فراگیر شدن این هنر صنعت، اشتغالزایی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.


بیدختی تصریح کرد : کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران، نماینده انحصاری شرکت گلوبال کانادا در ایران است و رئیس این کانون نقش مهمی در ترویج و آموزش هنر گوهر تراشی در کشور، ثبت شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و ... داشته است.


مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان دارای توان بالایی در زمینه گوهر سنگها به خصوص در طرود شاهرود، معادن فیروزه دامغان و .... است، گفت: از دو سال گذشته تا کنون، در شاخه کار و دانش در شهرستان دامغان و در مقطع دیپلم دروس مرتبط با تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی آموزش داده می‌شود.


وی افزود: ایجاد فضای تخصصی و مناسب کسب و کار در توسعه علوم گوهر سنگ، برگزاری همایش و ورکشاپ ‌های تخصصی در زمینه جواهرات و گوهر سنگها، برگزاری دوره‌های آموزشی علمی، راه اندازی نمایندگی کانون در استان سمنان، حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و بهره گیری از روش‌های انگیزشی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم جواهرات و گوهر سنگها از جمله مفاد این تفاهم نامه است.


گفتنی است ، یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربردی ایران " تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی" است و سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به سنگهایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و... اطلاق می‌شود.

 

این سنگها که در ایران به وفور یافت می شود پس از تراش و نشاندن آن در رکابی از طلا یا نقره دارای ارزش افزوده بیشتری می‌شوند و سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی با ابزار و وسایل مخصوص برای استفاده در زیور آلات ،ظروف زینتی و اشیاء تزئینی متفاوت و ... نیز تراش داده می شوند.


انتهای پیام / ه

 

توان بالای استان سمنان  در زمینه گوهر سنگها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.