تبریز؛

"ترس از کم‌خونی" مانع خون‌دهی بانوان می‌شود

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه "ترس از کم‌خونی" مانع خون‌دهی بانوان می‌شود، گفت: فقط خون‌های سالم به چرخه مصرف وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ وحید مثمر در نشست خبری با خبرنگاران آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت مراکز خون‌گیری، پلاسما‌گیری و پلاکت‌گیری در سطح آذربایجان‌شرقی و تبریز اظهار داشت: واحدهای سازمان انتقال خون به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند تا محصولات خروجی با کیفیت و دقت بیشتری استخراج شود.

وی با بیان اینکه در سال 94 بیش از 57 هزار واحد پلاسما و در سال گذشته 65 هزار ارسال پلاسما در آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است، افزود: از تک تک افرادی که خون‌گیری می‌شود، پلاسما جدا شده و برای تزریق به بیماران هموفیلی ارسال می‌شود ولی بااین‌حال کفاف بیماران هموفیلی را نمی‌دهد.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی در ادامه به آمار اهدای خون بانوان استان در سال 95 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میزان اهدای خون بانوان حدود 2.7 درصد کل اهدای خون بود که با وجود این رقم، سال گذشته بالاترین آمار اهدای خون در سال‌های اخیر بود ولی بیش از 50 درصد خون را بانوان مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ترس از کم‌خونی و مشکلات احتمالی مانع خون‌دهی بانوان می‌شود، ابراز داشت: این در حالی است که قبل از هر خون‌گیری آزمایش و غربالگری می‌شود که پس از غربالگری از هر فرد خون‌گیری نمی‌شود تا مشکلی برای افراد کم‌خون پیش نیاید.

مثمر با اعلام اینکه "سال گذشته 114 هزار نفر مراجعه خون‌دهی داشتیم"، گفت: از این آمار مراجعه، از 94 هزار نفر خون‌گیری شد و بقیه معاف شدند.

وی افزود: 53 درصد خون‌دهی ما مستمر بوده و حداقل 2 بار در بازه زمانی 12ماهه است و خون‌دهی باسابقه و بار اول در رده‌های بعدی اهدا‌کنندگان خون داوطلبان استان قرار دارد، ضمن اینکه اطمینان به خون‌دهی مستمر 9 برابر بیشتر از خون‌دهی بار اول است و تلاش می‌کنیم به‌سمت افزایش اهدای داوطلبانه مستمر پیش رویم.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سال گذشته در کل کشور 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اخذ شده است، گفت: بیش از 10 میلیون تست به‌روی این خون‌ها صورت گرفته ‌تا برای تزریق از سلامت و کیفیت لازم برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه کیفیت خون اخذشده در سراسر کشور برابر است چراکه فقط خون‌های سالم به چرخه مصرف وارد می‌شود، تصریح کرد: تضمین کیفیت واحدی بر این خون‌ها نظارت می‌کنند و این هنر سازمان انتقال خون است که محصولات خروجی آن قابل اعتماد است.

انتهای پیام/خ

فقط خون‌های سالم به چرخه مصرف وارد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار