بیرجند؛

هشدار جهاد کشاورزی درمورد آفت سرخرطومی حنايی خرما

آفت سرخرطومی حنايی خرما از مهم ترين آفات نخل های خرماست که در استان ما قرنطینه است.

مهندس بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛  گفت : علایم اولیه حمله آفت قابل تشخیص نیست ، درمراحل اولیه آلودگی از طریق گوش دادن به صدای تغذیه لارو و حس کردن بوی ترشیدگی و خشک وسفید شدن برگ وسط تنه جوش و پاجوش می توان به وجود آفت پی برد.


وی افزود :علایم بعدی خسارت آفت شامل شکافها وبریدگی های قاعده برگ، رشد غیر عادی و اریب تاج درخت به صورت خارج از مرکز، سوراخهای قاعده درختان بریده شده و علایمی مشابه استرس های خشکی است.


مهندس بخشایی گفت : ردیابی با تله های جلب کننده فرمونی ، رد یابی با تله های جلب کننده گیاهی از جمله راه های به دام انداختن آفت است.


رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس افزود : انجام هرس در فصل سرما ، پانسمان محل های هرس شده در تابستان ، رعایت بهداشت و تمیزی باغ از سرشاخه های خشک و علفهای هرز و وارد نکردن پاجوش بدون گواهی بهداشتی و جلوگیری از واردات غیرقانونی پاجوش از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری است.


وی با بیان اینکه در موقع حمله آفت ، تنه از نظر ساختمانی ضعیف شده و ممکن است سقوط کند باغدار محترم با بازدید مکرر و مرتب باغ در صورت مشاهده علایم مشکوک باید موارد را سریعا به جهادکشاورزی اطلاع دهد.
انتهای پیام/ک


آفت سرخرطومی حنايی ، مهم ترين آفات نخل های خرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار