شیراز؛

تغذیه نوزادان با شیر مادر/تغذیه بیش از 70 درصد نوزادان فارس از شیر مادر

بیش از ۷۶ درصد نوزادان فارس از شیر مادر تغذیه می کنند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ثریا زحمتکش مسئول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ۷۶ و ۴ دهم درصد نوزادان زیر شش ماه در فارس فقط از شیر مادر تغذیه می کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ایجاد انگیزه به مادران باردار قبل از تولد نوزاد آموزش های لازم را از طریق برگزاری کلاس های آموزشی ارائه می دهد تا با بالابردن اعتماد به نفس در مادران و آگاه کردن آن ها از ویژگی های شیر مادر، آن ها را به شیردهی به نوزادان خود تشویق کرد.

ثریا زحمتکش بیان کرد: بیشتر مادران قادر به شیردهی موفق هستند و سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب، نداشتن اضطراب و تشویش، تغذیه کافی و درمان زود و به موقع بیماریها و عفونتهای احتمالی هم می توانند در شیردهی موفق ، مؤثر باشند.

زحمتکش اضافه کرد: شیر مادر از بیماری سندروم خطرناک مرگ ناگهانی نوزاد و ابتلا به مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف شیر مادر به علت داشتن کلسیم و فسفر سبب تقویت فراوان استخوان‌ها، رشد طبیعی همه اندام بدن ‌و تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد می شود.

ثریا زحمتکش ادامه داد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، در 6 ماه نخست تولد نوزاد در صورت امکان و خشک نشدن شیر مادر تنها باید با شیر مادر کودک را تغذیه کرد و تا سن 2 ‌سالگی توصیه می‌شود به‌ عنوان یک خوراک تکمیلی به نوزاد ، شیر مادر هم داده شود.

مسئول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مادران در مدت شیردهی از گرفتن رژیم غذایی با هدف کاهش وزن خودداری و از پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات ، سبزیجات، پروتئین ها، قندها و چربیها استفاده کنند.

وی گفت: شیر دادن به نوزاد تاثیر زیادی در روند کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن مادران شیر ده دارد.

زحمتکش افزود: همه مادران به شرط اینکه شیر دهی را به صورت صحیح و بلافاصله پس از تولد کودک آغاز کنند، شیر کافی برای تغذیه کودکانشان دارند و شیر دادن مادر به کودک در ساعات اولیه تولد موجب کاهش مرگ و میر سالانه یک میلیون نوزاد در دنیا می شود.

انتهای پیام/ن

کاهش مرگ و میر در کودکان با تغذیه شیر مادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار