مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی تکیه معاون الملک

کاشی کاری های تکیه معاون الملک ویژگی منحصر به فردی دارد

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی تکیه معاون الملک گفت:تکیه معاون الملک دارای قدمتی 118ساله است و مربوط به اواخر دوره قاجار است.

علی برشاهی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه با اشاره به معماری دورن گرا این بنای تاریخی گفت: ویژگی منحصر به فرد تکیه  معاون الملک کاشی کاری های آن است که این بنا را از سایر بناهای دیگر متمایز می کند.


وی گفت: برخلاف بناهای دیگر که در آن ها کاشی ها به صورت نقوش مربع یا چند ضلعی ساخته شده اند در این بنا از کاشی های  7رنگ استفاده شده که روایت های مذهبی و دینی و تصاویری از داستان ها و شخصیت  های ملی و اساطیری به چشم می خورد.


برشاهی گفت:این بنا از سه بخش زینبیه و حسینیه و عباسیه تشکیل شده که از قدیم الایام محل برگزاری مراسمات مذهبی و عزاداری های ایام محرم بوده است و در این دوره نیز این تکیه تاریخی محل برگزاری آداب و رسوم مذهبی است.

وی ادامه داد: در قسمت حسنیه و زینبیه واقعه کربلا ،نبرد سیدالشهدا و سفر اهل بیت به کربلا در این بنا به صورت تصویر دیده می شود.


برشاهی گفت: علاوه بر واقعه کربلا ،داستان های دیگری از واقعه غدیر خم ،قربانی شدن حضرت اسماعیل ،به معراج رفتن پیامبر به صورت هشت تابلو وجود دارد.

وی گفت: علاوه بر موضوعات کاشی کاری ها، در حیاط عباسیه نیز داستان حضرت یوسف در5پرده به تصویر کشیده شده است.


برشاهی به مرمت این اثر اشاره کرد و گفت: همه سا له این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی استان  کرمانشاه مرمت می شود اما به دلیل قدمت بنا و هم چنین رطوبتی که موجب فرسودگی تکیه  معاون الملک می شود باید توجه جدی به بحث مرمت این بنا شود تا تکیه تاریخی به عنوان اثر ملی برای آیندگان حفظ شود.

 

انتهای پیام/ز

تکیه معاون الملک قدمت 118ساله دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار