شهنی زاده در نشست خبری مطرح کرد؛

روند رو به رشد جراحی‌های زیبایی غیر ضروری دندان در کشور

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران‌ با اشاره به اینکه ۲۵ هزار دندانپزشک در سراسر کشور فعالیت می کنند از روند رو به رشد جراحی‌های زیبایی غیر ضروری دندان خبر داد.

فعالیت ۲۵ هزار دندانپزشک در سراسر کشور/ سیل درخواست‌های جراحی زیبایی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر شهنی‌زاده‌ رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران‌ در نشست خبری که امروز به مناسبت ششمین همایش‌ زیبایی انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران‌ در ساختمان مرکزی این انجمن برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 25 هزار دندانپزشک‌ در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات هستند که آموزش ‌این افراد یکی از اولویت‌های اصلی انجمن دندانپزشکان عمومی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش افزایش توانایی‌های خود و همکاران‌ تا اخذ بهترین نتیجه در خصوص بهداشت دهان و دندان است‌ و هر دندانپزشکی‌ موظف است‌ تا دانش خود را به اندازه‌ای بالا ببرد‌ تا بتواند درمان بیماران را به خوبی و به نحو مؤثری انجام دهد.

شهنی‌زاده‌ عنوان کرد: بین دندانپزشکان عمومی و همکاران متخصص نباید هیچ تفاوتی‌ وجود داشته باشد بلکه مسئله مهم درمان مؤثر بیماران در حوزه دهان و دندان است.

وی با بیان اینکه هر دندانپزشک‌ برای تمدید مجوز پروانه مطب خود باید 125 امتیاز از آموزش‌های خود را طی پنج سال کسب کند، افزود: دندانپزشکان باید هر سال دانش خود را به روز کنند و در این راستا این کنگره با هدف ارتقای سطح علمی همکارانمان‌ برگزار می‌شود تا با آموزش‌های مداوم بتوانند امتیازهای‌ لازم را کسب کنند.

شهنی‌زاده عنوان کرد: در این کنگره آموزش علوم جدید انجام می‌شود و فارغ‌التحصیلان این رشته موظف هستند دانش خود را تکرار و یا بازآموزی کنند.

وی اظهار کرد: انجمن دندانپزشکان عمومی موظف است آموزش‌های لازم را برای فارغ‌التحصیلان در نظر بگیرد؛ طی پنج الی 6 سال فو‌لیکوروم را که به وسیله شورای دندان ترسیم‌ و تدوین شده را طی زمان‌های مختلف بر اساس چارت‌ آموزش دهد.

شهنی‌زاده ادامه داد: انجمن دندانپزشکان عمومی علاوه بر آموزش اصولی زیبایی بحث اخلاق پزشکی را مدنظر‌ قرار می‌دهد و این همایش نیز با هدف ایجاد یک روش اصولی با تکیه بر اخلاق پزشکی برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه سیل درخواست‌های زیبایی در کشور بیشتر از استانداردهای‌ بین‌المللی است و این موج در موارد مختلف بدون هیچگونه ضرورتی‌ درخواست می‌‌شود.

شهنی‌زاده تأکید کرد: آموزش اصولی‌ در کار با هدف حاکمیت اخلاق در روش‌های درمانی و درخواست کنترل غیرضروری‌ بیماران است تا افراد آسیب کمتری‌ ببینند.

وی با اشاره به آمار مربوط به شکایت‌های مربوط به دهان و دندان تصریح کرد: در دنیا شکایت از کار پزشکی امری طبیعی است و بیمه‌ها پشت سر این شکایت‌ها قرار دارند؛ در دنیا بیمه‌ها دندانپزشکی و روش‌های درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهند و شکایت یک امری عادی است اما متأسفانه در کشورمان برخی افراد شکایت از یک مسئله‌ای را به منظور داشتن ایراد در آن حوزه تصور می‌کنند.

شهنی‌زاده اظهار کرد: بیشتر شکایت‌های مربوط به دهان و دندان ناشی از تبلیغات برخی از افراد در فضای مجازی است و بسیاری از آنها وارد نیست.

شیوع جراحی‌های زیبایی غیرضروری دندان در کشور

در ادامه مراسم رامین آغنده دبیر علمی همایش، گفت: درخواست‌های زیادی برای جراحی زیبایی دندان در کشور وجود دارد که زیبایی توسط مردم بد تفسیر شده و در موارد غیر ضروری این کار صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر همکاران برای کارت‌های ویزیت خود درخواست ذکر کلمه زیبایی داشته باشند ما را از این کار ممنوع کرده زیرا متاسفانه در کشور ما از واژه زیبایی نادرست استفاده می‌شود.

آغنده ادامه داد: برخی از زیبایی‌ها به شکل منطقی نبوده و باعث آسیب به دهان و دندان می‌شوند.

دبیر علمی همایش، عنوان کرد: در کشور ما جراحی‌ زیبایی دندان بیش از حد استاندارد انجام می‌شود و انجمن دندان پزشکان عمومی باید روش برخورد با بیماران را به صورت فراگیر آموزش دهد و بسیاری از مشکلات زیبایی بیش از آنکه علت بوده معلول است و باید آموزش‌های خوبی در این زمینه داده شود.

آغنده تاکید کرد: آموزش‌های داده شده در این همایش صرفا علمی نبوده بلکه بر مبنای اصول علمی شدید و اخلاق مداری تاکید می‌شود که البته ممکن است برخی از همکارانمان در این زمینه و کاهش انجام عمل‌های زیبایی مقاومت کرده و ضربه اقتصادی را به خودشان وارد کنند.

مردم از بیماری های دهان و دندان بی خبرند

در ادامه مراسم لیلا صدقی مسئول علمی و اجرایی، گفت: باید فرهنگ استفاده عمل‌های جراحی زیبایی دندان در کشور جا بیافتد و مردم کشورمان سالی یکبار برای انجام معاینات دندان به همکاران ما مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: افرادی که برای جراحی زیبایی دندان به ما مراجعه می‌کنند خیلی از آنها از پوسیدگی دندان‌هایشان بی خبر بوده و همین مساله باعث بروز مشکلاتی در کشور می‌شود. 

انتهای پیام/

بایدها و نباید‌های جراحی زیبایی دندان ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار