بیرجند؛

مرمت منزل سلطانی شهرستان بشرویه

سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه از مرمت منزل سلطانی واقع در محله قلعه نو شهرستان بشرویه خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ شبنم زاده، سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه گفت: منزل تاریخی سلطانی از جمله بناهای شاخصی محسوب می شودکه جدای از ویژگی های اصیل معماری، زندگی ساکنانش همچنان در آن ساری و جاریست و در سالهای اخیر در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: منزل تاریخی سلطانی در گروه منازل تک ایوانه با سطح اشغال نسبتا گسترده ای قرار می گیرد که ایوان بزرگ جنوبی، حوض خانه با پوشش گنبدی و آرایه های مقرنسی، در کنار سرداب ترکیبی هنرمندانه از گونه ای دیگر از روشهای مقابله و مداخله در طبیعت و آب و هوای نسبتا خشن منطقه را به نمایش می گذارد.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه گفت: محور جنوبی بنا به واسطه وجود عناصر یادشده بهترین موقعیت را در فصل تابستان برای ساکنانش فراهم می کند و بر خلاف آن فضاهای محور شمالی به گونه ای ساخته شده اند که مانع از ورود و دخالت مستقیم برودت های زمستانه شوند.

شبنم زاده در خصوص تاریخ ساخت بنا افزود: مطالعه ویژگی های کالبدی از یک طرف و تاریخ نبشته ای که در سوی شمالی حیاط باقی مانده تاریخی ساخت بنا را به اوایل دوره پهلوی می رساند.

وی در خصوص عملیات مرمتی این بنا گفت: در ادامه اقدامات مرمتی سالیان قبل، استحکام بخشی پوشش دالان، تراش اندود فرسوده و نماسازی دالان و بدنه غربی بیرونی در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/ب


مرمت منزل سلطانی،با پیشینه مربوط به اوایل دوره پهلوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار