استاد حقوق بین الملل دانشگاه های قم:

اعلامیه جهانی حقوق بشر تهی از معارف اسلامی است

اعلامیه جهانی حقوق بشر به دلیل تهی بودن از معارف اسلامی جهانشمول و فراگیر نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛  حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیمی گفت: دردین مبین اسلام، حقوق بشر به نحو کامل و فراتر از آنچه غربی ها مطرح کردند، دیده شده است.
وی با اشاره به تفاوت های حقوق بشر اسلامی و غربی گفت: پایه ها و مبانی حقوق بشر در اسلام مبتنی بر ارزش های انسانی و الهی است، در حالی که مبانی حقوق بشر غربی بر اندیشه های مادی گرایی تعبیه شده است.
ابراهیمی افزود: نگرش کشورهای غربی به مقوله حقوق بشر تنها برای رفع نیازهای دنیوی است در حالی که اسلام، به ابعاد معنوی انسان هم توجه دارد.
وی افزود: در مساله آزادی، آزادی های معنوی، کرامت و فضائل انسانی جز قلمرو و دایره حقوق بشر اسلامی محسوب می شود، درحالی که در اسناد بین المللی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر چیزی تحت عنوان آزادی های معنوی و فضائل اخلاقی وجود ندارد.
ابراهیمی گفت: تمایز بین حقوق بشر غربی و اسلامی به دلیل جهان بینی متفاوت اسلام و مکتب های مادی گرایی وغربی درزمینه فلسفه خلقت و نوع نگرش به آفرینش انسان است.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه های قم اظهار داشت: البته باید به این مساله اشاره کرد که ه غربی ها در دسته بندی کردن علوم، اسناد و مدارک حقوق بشر در قرن اخیر بویژه بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و تاسیس سازمان ملل بر کشورهای اسلامی پیشی گرفته اند.
ابراهیمی گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های حقوق بشری را که غربی برای سایر کشورها عرضه کرده اند متاسفانه از معارف اسلامی تهی است به همین دلیل به تعبیر علامه محمد تقی جعفری در کتاب حقوق بشر در اسلام وغرب، اعلامیه جهانی حقوق بشر نتوانست به معنای واقعی کلمه جهانشمول و فراگیر شود.
وی ادامه داد: این اعلامیه حقوق بشری ازظرفیت فیلسوفان بزرگ اسلامی مانند علامه طباطیایی در نگارش و تدوین اعلامیه استفاده نکرده و تنها از کسانی بهره برده شد که نماینده یک فرهنگ و تفکر خاص غرب بودند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از آثار این نوع نگرش و تضاد این است که نوعی تعارض و اصطکاک در تهیه گزارش های حقوق بشری از مراکز حمایتی مانند کمیساریای عالی حقوق بشر و یا شورای حقوق بشر با ایران و کشورهای اسلامی وجود دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه امروز متاسفانه در غرب، حقوق بشر ابزار دست سیاستمداران شده واز آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند، گفت: در مکتب اسلام حقوق بشر ابزار نیست بلکه هدف اصلی است و خلقت انسان برای رشد فضائل اخلاقی او می باشد.
وی ادامه داد: در منابع اسلامی ازجمله نهج البلاغه، حقوق بشر در صدر قواعد حقوقی در کلام حضرت علی (ع) وجود دارد و در قرآن کریم نیز جایگاه انسان و حقوق او در رده اول تقسیمات حقوقی قرار گرفته است.
وی گفت: کشورهای اسلامی باید با تدوین اعلامیه ها، کنوانسیون ها و میثاق های حقوق بشری،به گونه ای جهانشمولی و جاوادنگی حقوق بشر در اسلامی را به عنوان مشترکات خود، در مقابل غربی ها ارائه دهند.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه های استان قم اظهار داشت: در سالروز حقوق بشر اسلامی، کشورهای اسلامی می توانند با ایجاد فرآیند و جریانی با حضور اندیشمندان، پژوهشگران از خلاء های کشورهای غربی بویژه در مساله فلسطین، یمن، سوریه، عراق، موضوع آوارگان، تبادل اسیران و عفو استفاده کرده و جلوه های حقوق بشر اسلامی را نمایان تر کنند.

انتهای پیام /ت

 

اعلامیه جهانی حقوق بشر به دلیل تهی بودن از معارف اسلامی جهانشمول و فراگیر نیست

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار