کرمانشاه؛

تلاش برای جهانی شدن طاقبستان با کسب سهمیه یونسکو

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، از تلاش برای احیای موزه تاریخی کرمانشاه و ساماندهی طاقبستان برای ثبت جهانی آن طی امسال خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛جلیل بالایی با بیان اینکه  مهم ترین اتفاق در سال ۹۵ تغییر گفتمان در نظام برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی بودگفت:با این تغییرات برش صنعت گردشگری در برنامه ششم توسعه شکل  می گیرد.

بالایی افزود:در حوزه تامین منابع مالی در ۳ حوزه استانی، متوازن و اعتبارات در سال ۹۴ توانستیم ۱۰ میلیارد تومان جذب کنیم که در سال ۹۵ این میزان با یک افزایش ۳ پلکانی به ۳۰ میلیارد تومان رسید و این تحرک بخشی از کمبودها را جبران کرد و با توجه به اینکه اعتبارات ملی همیشه با تاخیر پرداخت می شود از ابتدای سال ۹۶ تا کنون ما توانستیم ۲۱.۵ میلیارد تومان را دریافت کنیم که این مبلغ ۲.۵ برابر مشابه سال قبل است.

وی ۵ پایگاه معبد آناهیتا، طاق بستان، محور ساسانی، منظره طبیعی اورامانات و بیستون را جزو پایگاه های ملی در حوزه میراث فرهنگی معرفی کرد و افزود: با تشکیل یک شورای راهبردی توانستیم حدود ۵۹۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۱ میلیارد تومان در سالجاری برای معبد آناهیتا اعتبار جذب کنیم

وی از طاق بستان به عنوان پربیننده ترین آثار تاریخی استان یاد کرد و بیان داشت: در این راستا با یک برنامه منسجم در سال ۹۶ ساماندهی گیت های ورودی، احداث سالن نمایش، برگرداندن سنگ های قدیمی به این مجموعه، ساماندهی نورپردازی ها، ساماندهی و زیبا سازی استخر آبی با احیاء ذهکشی در دستور کار قرار داردبا انجام این اصلاحات به سمت جهانی شدن این آثار تاریخی خواهیم رفت.

وی مرمت و بازسازی پایگاه محور ساسانی، افتتاح منظره طبیعی تاریخی اورامانات، بازسازی کلیسای آسیب دیده کرمانشاه، افتتاح طرح تکاپو یونیدو، مرمت بافت تاریخی کرمانشاه، مرمت و بازسازی راسته بازار بنکدارها و آهنگرها با ۲ میلیارد اعتبار و بازسازی بافت تاریخی روستای هجیج و شهر نودشه از برنامه‌های در دستور کار سالجاری اعلام کرد.

وی با اشاره به  موزه تاریخی کرمانشاه گفت: آخرین اقدام در این خصوص ۱۴ سال قبل بوده است و اکنون با وجود داشتن ۱۱ هزار شیء با ارزشی که داریم متاسفانه مکانی برای نگهداری آنها نداریم و مجبوریم تعدادی را در خارج استان نگهداری کنیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از راه اندازی مرکز فوق تخصصی گردشگری سلامت در کرمانشاه خیر داد و گفت: با کمک ۲۳ نفر از پزشکان حاذق و موافقت سازمان میراث فرهنگی و با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان طی امسال شاهد احداث برج سلامت در مساحت ۲۰ هزار متر مربع در جوار هتل پارسیان خواهیم بود.

وی افزود: در ۴ ماهه امسال در مقایسه با مشابه سال قبل ۵ درصد رشد آمار ورودی گردشگران و بازدیدکنندگان به استان کرمانشاه را داشتیم.

بالایی گفت: در ادامه فعالیت های پیش رو افتتاح حمام حاج شهباز خان، افتتاح هتل رسالت در میدان فردوسی کرمانشاه، افتتاح توسعه هتل پارسیان، بهره برداری از کاروانسرای ماهیدشت، افتتاح بازارچه صنایع دستی در کرمانشاه و صحنه نیز در دستور کار امسال قرار دارند.

وی افزود: در باب جهانی شدن آثار تاریخی، یونسکو سالانه یک سهمیه برای ایران در نظر می گیرد و شاید بین آثار ۱۵۰ نامزد برای جهانی شدن وجود دارد و طاق بستان یکی از آنهاست که باید در این زمینه تلاش خود را بکار بگیریم.

 

انتهای پیام/ز

رشد آمار ورود گردشگران به استان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار