تبریز؛

تبریز ؛تحت تاثیر جدی خشکی دریاچه‌ی ارومیه

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: با خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه شهرهای حاشیه ی دریاچه به ویژه تبریز در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ میرمحسن حسینی قمی معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت:با توجه به خشکی دریاچه ارومیه اگر کانون‌های مهم در معرض ریسک را طبقه‌بندی کنیم، به‌علت جهت وزش بادهای غالب منطقه، تبریز در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه تأثیرات اقلیمی شدید بر محیط پیرامون خواهد داشت، افزود: در مرحله‌ی اول تمامی مناطق حوزه‌ی آبریز و حوزه‌ی‌های همجوار مانند ارس تحت تأثیر اقلیمی قرار خواهند گرفت.

وی با تأکید بر این‌که خشکی دریاچه‌ی ارومیه تأثیرات منفی بر مراتع، زراعت و تنوع زیستی منطقه خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: در پی این مسأله تغییرات ایجاد شده، آسیب‌های قابل توجهی بر روی محیط زندگی انسان می‌گذارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی افزود:خشکی تالاب ها منجر به وقوع ریزگردها می‌شود که اگر این ریزگردها مهار نشوند، موجب تغییرات منفی در محیط انسانی و از جمله بروز بیماری‌های تنفسی مردم منطقه می‌شود؛ علاوه بر آن، تنوع زیستی منطقه دچار تغییرات اساسی شده و موجب از بین رفتن گونه‌های جانواری و تنوع‌زیستی می‌شود.

حسینی‌قمی در بخشی از سخنانش به بیهوده نبودن راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه  اشاره کرد و گفت: در برخی از این راهکارها اجماع نظر شده و هر اقدامی که در راستای مدیریت جامع منابع آب در حوزه‌ی آبریز عملی شده، تاثیر گذار بوده است.
به گفته‌ی وی، معرفی و کشت جایگزین، تغییر الگوی کشت و بهینه‌سازی سیستم‌های آبی در بخش کشاورزی و تسهیل انتقال آب به دریاچه‌ی ارومیه، رهاسازی آب از سدها، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز از جمله راهکاری احیای دریاچه ارومیه است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اقداماتی مانند لایروبی رودخانه‌ها باید با مطالعات و بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام شود همچنین فرهنگ مردم در نحوه‌ی استفاده از آب کشاورزی، شرب و صنعتی و هر اقدامی که منجر به صرفه جویی و مصرف بهینه‌ی آب شود، در احیای دریاچه‌ی ارومیه موثر واقع می‌شود.

حسینی‌قمی با بیان این‌که پسروی آب دریاچه‌ی ارومیه از روند مورد انتظار کم‌تر است، اظهار کرد: افزایش دمای هوا و تبخیر و کاهش رطوبت، موجب تغییر رویکر شده و با توجه به بارش کم، اقدامات زیادی برای جبران این کم آبی نیاز است.

وی ادامه داد: قبلاً همه فعالیت‌های دستگاه‌های ذیربط استان، مهار مصرف کردن آب بود اما هم‌اکنون مصرف بهینه‌ی آب را اجرایی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: از جمله‌ی این اقدامات، مطالعه‌ی نیاز آبی رودخانه‌ها و تالاب‌های حوزه‌ی آبریز دریاچه ی ارومیه است که در مرحله‌ی پایانی قرار دارد و در صورت تایید، از وزارت نیرو نیاز آبی تالاب و رودخانه مطالبه می‌شود.

حسینی‌قمی ادامه داد: از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست استان می‌توان به شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های تولید گرد و غبار در بستر وحریم دریاچه، مطالعه‌ی بررسی اثرات جاده‌ی میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه‌ی طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی که در مرحله‌ی پایانی قرار دارد و حفاظت فیزیکی بخش‌های خشک شده‌ی دریاچه‌ی ارومیه اشاره کرد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون آب دریاچه به مرحله‌ی تثبیت رسیده است، افزود: با توجه به عملیات اجرایی ستاد احیا، پیش‌بینی می‌شد سطح آب دریاچه‌ی ارومیه بیش از 90 سانتی‌متر افت داشته باشد، اما هم‌اکنون این رویداد محقق نشده است و حتی نسبت به سال 93 نتیجه‌ی مثبتی دارد و اگر سال مبنا را از سال شروع عملیات اجرایی در نظر بگیریم، آب دریاچه ی ارومیه به تثبیت رسیده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص علل قرمز شدن آب دریاچه‌ی ارومیه اظهار کرد:در شرایط اشباع نمک و دمای خاص که در فصل گرما به وجود آمده است، جلبک‌های موجود در دریاچه که دارای رنگ دانه‌های قرمز هستند فعالیتشان زیاد شده به همین دلیل رنگ دریاچه قرمز می‌شود. این وضعیت با گذشت فصل گرما و افزایش بارش‌های فصلی برطرف می‌شود.

حسینی‌قمی با بیان این‌که تراز دریاچه ی ارومیه هم‌اکنون 1270.57 است، یادآور شد: این تراز نسبت به سال گذشته 27 سانتی متر کاهش یافته ولی نسبت به اول مهر سال گذشته دو سانتی متر افزایش یافته است، این بدین معناست که هنوز بارش‌های سال قبل از دست نرفته است.

انتهای پیام/ش

 

افزایش 2 سانتی متری تراز دریاچه ی ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.