بجنورد؛

کاوش در تپه منجاق 2 گرمه

کاوش و گانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم در تپه منجاق 2 در شهرستان گرمه استان خراسان شمالی تا 2 هفته آینده به پایان می رسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این کاوش با هدف تعیین عرصه و مشخص کردن حریم محوطه انجام می شود.

وی اظهار کرد: ارائه گاه نگاری نسبی و مطلق محوطه، شناخت رژیم غذایی و تغذیه ساکنین و همچنین پوشش گیاهی و گونه های حیوانی، بررسی آثار و شواهد مبادلات تجاری و فرهنگی با استناد به یافته های باستان شناختی حاصل از کاوش، شناخت تحولات اقتصادی و اجتماعی دوره‌های استقراری را از دیگر اهداف این کاوش عنوان کرد.

وی افزود: به نظرمی رسد که تپه باستانی منجاق مربوط به دوره مس و سنگ (کلکولیتیک) و عصرمفرغ و بیشتر به عنوان محدوده کارگاهی وصنعتی بوده است.

وحدتی با اشاره به کشف آثار زیادی از کوره های پخت سفال، بوته های ذوب فلز، پخت پیکرهای گلی در محل کاوش اضافه کرد: ذغال بقایای موادغذایی مانند گندم و جو و دانه های گیاهان و میوه ها ، استخوان حیوانات اهلی و وحشی و نقش حیوانات برروی سفال ها نیز یافت شده است.

وی افزود: از طریق شناور سازی نمونه خاک تپه منجاق و کاوش های باستان شناسی در این منطقه می توان به رابطه انسان با محیط و به تصویری از حیات وحش و سبک زندگی در آن دوران دست یافت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در کاوش های باستان شناسی هر چیزی که کشف شود مانند چوب، ذغال ها، استخوان ها،ظروف سفالی، ابزارسنگی(تراشنده ها،تیغه ها،خراشنده ها،منجاق ها) برای باستانشناسان حائز اهمیت است .

وی گفت: برخی از آثار کشف شده بعد از اتمام کاوش، مستندسازی شده و به موزه تحویل داده می شود و تعدادی از آنها هم برای بررسی و مطالعات بیشتربه آزمایشگاه فرستاده می شود.

وحدتی در باره اعتبارات هزینه شده برای انجام این کاوش باستان شناسی اظهارکرد: برخی از هزینه ها مانند هزینه اقامت، ایاب و ذهاب، خوراک، مزد کارگران و هزینه های ابزاری درحین کاوش انجام می شود اما بخش مهم ترهزینه ها بعد از اتمام کاوش صورت می گیرد.

وی گفت: باید بعد از اتمام کاوش برخی از آثار کشف شده برای مرمت و برخی دیگربرای مطالعات بیشتر و معنادار شدن به آزمایشگاه منتقل شوند که محقق ساختن این مهم نیازمند اعتبارات زیادی است.

گفتنی است: تپه منجاق 2 در یک کیلومتری شرق روستای رباط قره بیل از توابع دهستان گلستان شهرستان گرمه واقع شده و یکی از محوطه های باستانی خراسان شمالی است که در آن می توان آثار دوره مس- سنگ تا عصر مفرغ منطقه را مورد مطالعه قرار داد.

است.

انتهای پیام/آ

کاوش و گمانه زنی در تپه منجاق 2 خراسان شمالی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.