ساری؛

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال

وقوع آتش سوزی داغ بزرگی بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال به جا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  وقوع حریق در جنگل ها، مراتع و بوته زار‌ها از زیان بارترین آتش سوزی‌ها به شمار می‌رود.


صدمه جبران ناپذیر به محیط زیست، اتلاف حیوانات، صدمه به صنایع وابسته به جنگل و تلفات انسانی از جمله زیان‌های آتش سوزی جنگل در ردیف یکی از بلایای طبیعی طبقه بندی شده است.

 

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


شرایط آب وهوایی تاثیر زیادی در جریان آتش سوزی جنگل دارد و از آنجایی که دو عامل رطوبت و باد در وقوع آتش سوزی موثر است، جنگل‌های شمال مستعد وقوع این آتش سوزی‌ها است.


علاوه بر شرایط آب وهوایی، کم آبی و خشکسالی، از سوی دیگر کاهش فتوسنتز، افزایش فرسایش، کاهش نفوذپذیری خاک، اثرات مخرب زیست محیطی و همچنین خسارات وارده در بخش گردشگری از جمله مضرات آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها است.


عامل انسانی علت ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل‌ها

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


غفاری رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مهم‌ترین مشکل در حوزه منابع طبیعی بحث فرهنگی است، چرا که مردم اطلاع دقیقی از منابع طبیعی ندارند و هرکسی برداشت خاصی از این حوزه دارد لذا در این زمینه باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود تا مردم نسبت به این موضوع شناخت بهتری داشته باشند.


وی افزود: ۹۵ درصد آتش سوزی‌های کشور به علت عامل انسانی و به طور مشخص بی احتیاطی رخ می‌دهد و باید در این زمینه آموزش‌های لازم به مردم داده شود.


غفاری گفت: برخی شهروندان برای تفریح و سرگرمی در باغ و مراتع حاشیه شهر حضور یافته و اقدام به برپا کردن آتش می‌کنند و بدون توجه به خاموش شدن کامل آتش، آن را ر‌ها کرده غافل از اینکه با وزش یک نسیم ضعیف، باغات و مراتع دچار آتش سوزی می‌شوند.


رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران افزود: وجود بطری‌های شیشه‌ای آب معدنی هم در جنگل‌ها می‌تواند از علت‌های وقوع آتش سوزی باشد، زیرا برخورد آفتاب به بطری می‌تواند این آتش را ایجاد کند.


یک قرن زمان برای احیای عرصه‌های طعمه آتش سوزی


کارشناسان منابع طبیعی معتقدند گونه‌های درختی مهم جنگل‌های مازندران عبارت از بلند مازو، ممرز، آزاد، افرا، نارون (ملج و اوجا)، زبان گنجشک، راش، نمدار و انجیلی هستند که مهم‌ترین گونه‌های حفاظتی آن شامل شمشاد، سفید پلت و سرخدار  است. این گونه‌ها به علت آتش سوزی با خطر جدی مواجه هستند.


بنا به نظر کارشناسان منابع طبیعی: برای احیای عرصه‌های طعمه آتش سوزی، حداقل ۱۰۰ سال زمان می‌برد.

 

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


افزایش امکانات برای مهار آتش در مازندران


خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع با ابزار و ادوات سنتی، چون بیل و آتش کوب در عصر فناوری و اطلاعات توجیهی ندارد.


کمبود امکانات برای مهار آتش سوزی در سال‌های قبل به گونه‌ای بود، که مهار برخی آتش سوزی گاهی یک هفته زمان می‌برد، اما این امکانات اکنون در حال افزایش است.

 

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


سرهنگ خورشیدی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آخیز داری مازندران در گفتگو خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با با بیان اینکه دستگاه‌های دمنده برای مهار آتش تهیه شد، گفت: کوله پشتی‌های آب و روت فایر‌هایی از دور آتش را مهار می‌کند، در اختیار ما قرار داده شد.

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


مازندران ۹۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و هر هکتار سالانه اکسیژن ۱۰ نفر را تامین می‌کند، آتش سوزی جنگل‌ها نه تنها حیات گونه‌های گیاهی، بلکه حیات انسان‌ها را هم به خطر می‌اندازد.

داغ فاجعه سرخ بر دل جنگل‌های ۲۰ میلیون ساله شمال


بنا به اظهار کارشناسان به طور متوسط سالانه حدود ۶۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی مازندران دچار آتش سوزی می‌شود که این میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان به منابع طبیعی خسارت وارد می‌کند.

 


گزارش از سیده حکیمه موسوی


انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار