مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه:

پیشگیری از وقوع جرم یک ضرورت ملی و اجتناب‌ناپذیر است

پیشگیری از وقوع جرم یک ضرورت ملی و اجتناب ناپذیر برای کشور در شرایط فعلی است.

پیشگیری از وقوع جرم یک ضرورت ملی و اجتناب‌ناپذیر استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سال گذشته ۱۵ میلیون و ۳۷۰ هزار پرونده وارد سیستم قضایی کشور شده است.


وی افزود : پرونده‌هایی که به قوه قضائیه می‌رسد در دو نوع اتهام و خواسته هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته پرونده‌هایی که به عنوان اتهام وارد شدند 10 عنوان اتهام را به خود اختصاص داده‌اند.


ساوری اولین و مهمترین نوع اتهام را سرقت عنوان کرد و ادامه داد: بعد از سرقت، ضرب و جرح عمدی (درگیری و چاقوکشی) 5 درصد از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.


مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی گفت : به جز سرقت و موادمخدر مابقی اتهامات ورودی به دستگاه قضایی موضوعات اجتماعی هستند و ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند.


وی گفت : 56 دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم عهده‌دار تکالیفی هستند که بر موضوع پیشگیری اثرگذار است.


ساوری افزود: ارتقاء آگاهی‌های عمومی و اختصاصی، توجیه و ارشاد، هشدار به موقع، برهم زدن محیط های موقعیت جامعه، سلب ابزارهای وقوع جرم، افزایش خطر دستگیری افراد دست‌اندرکار در حوزه جرم و اجرای عدالت کیفری و متنوع سازی و جلوگیری از تکرار جرم از جمله راهبردهای پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی است.


وی با بیان اینکه در سطح جامعه با حجم وسیعی از قانون‌گریزی مواجه هستیم خاطرنشان کرد: قوه قضائیه و نیروی انتظامی بیشترین خسارت را از  اجرا نشدن قانون می‌بینند.


ساوری با بیان اینکه 80 درصد پیشگیری‌ها در حوزه قوه مجریه و 20 درصد در قوه قضائیه انجام می‌شود گفت: پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده بدون همکاری سایر قوا میسر نیست.


رئیس کارگروه ملی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد با بیان اینکه حاشیه‌نشینی دو علل دور و نزدیک دارد افزود: علل دور مانند فقر، مهاجرت، خشکسالی و بیکاری به گذشته‌ها بر می‌گردد.


انتهای پیام/ک


80 درصد پیشگیری‌ها در حوزه قوه مجریه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.