دبيركل مشترك اتاق ايران و عراق:

تجار بزرگ عراق در روابط تجاری دو كشور حضور ندارند

حسینی گفت: تجار بزرگ و مقامات دولتی عراق در روابط تجاری دو كشور حضور ندارند،لذا تمام تلاش ما بر این است تا در این زمینه به هم افزایی برسیم.

تجار بزرگ عراق در روابط تجاری دو كشور حضور ندارندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید حسینی دبيركل مشترك اتاق ايران و عراق عصر امروز در نشست ماهانه اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق عنوان كرد: تجار بزرگ و مقامات دولتی عراق در روابط تجاری دو كشور حضور ندارند.

وی با بیان اینكه بغداد نشینان از روابط تجاری دو كشور خیلی راضی نیستند، افزود: در برخی موارد حتی اختلال در كار ایجاد می كنند؛ در این زمینه باید مسئولان دو كشور را نسبت به این موضوع حساس كنیم لذا تمام تلاش ما بر این است تا در این زمینه اجماعی حاصل شود تا به هم افزایی برسیم.

حسینی با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی و تجاری ایران به عراق بیان كرد: طَی این سفرها و با حضور در كربلا، نجف و حله، به مطرح شدن موارد و ادعاهایی در زمینه تبعیض قائل شدن برای حضور و فعالیت بازرگانان كشورمان از جمله در تعرفه های كالایی و روابط بانكی اشاره كرده ایم.

 وی در پایان به بازگشایی دفتر اتاق مشترك ایران در عراق در آینده ای نزدیك اشاره كرد و افزود: همایش تجاری ایران و عراق شهریورماه در تهران برگزار خواهد شد.

ايران در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن دارد

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در این نشست عنوان كرد: عراق كشور واردكننده و مبتنی بر نفت است اما به علت بروز جنگ های مختلف و درگیری با داعش در سال های گذشته و مسائل امنیتی، هیچگاه نتوانست وارد عرصه سازندگی شود.

وی عراق را میدان بزرگ رقابت دانست و افزود: هر كس بتواند در این میدان موفق تر عمل كند می تواند صحنه را به دست بگیرد، اما رقابت بویژه در میدان اقتصادی سخت شده است بنابراین اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محكم كنیم خواهیم توانست در عرصه های مختلف اقتصادی این كشور به فعالیت بپردازیم.

مسجدی بیان كرد:امروز ایران قادر است با وجود مسائل مشكلات مختلف، در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.

به گفته وی امروزه کشورهای مختلف با انجام حمایت های گوناگون سهعی در نفوذ هر چه بیشتر در بازار عراق دارند، لذا با توجه به ظرفیت های موجوددر كشورمان، توانمندی لازم برای نقش آفرینی فعالان اقتصادی کشورمان در بازار عراق وجود دارد.

وی عنوان كرد: هزار و ۴۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم که علاوه بر داد و ستد و تجارت، مرز امنیت مان نیز هست و به هیچ وجه نباید صحنه را خالی کنیم همچنین پیش بینی می شود عراق تا یک سال آینده درگیر مسائل امنیتی باشد،اما پس از آن امکان حضور پر رنگ تر در مباحث توسعه ای این کشور و حرکت به سمت توسعه اقتصادی و آبادانی فراهم خواهد شد.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار