زنجان؛

گره کور فرش دستباف در گرو صادرات است

رونق صادرات فرش زنجان به بازاریابی و تبلیغالت مناسب بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ این روزها در گذر از کوچه های هفت پیچ زنجان تق تق دفه های فرش بافان کمتر به گوش می رسد.
استان زنجان یكی از قطب‌های فعال قالیبافی در سطح كشور است. قالی در استان زنجان، به جهت نحوه بافت و مواد اولیه مصرفی آن و همبسته با نوع طرح و نقش آن به چند دسته تقسیم می‌كنیم.
در مرحله اول در استان زنجان از گذشته بسیار دور یك نوع قالی شبیه به خرسك در منطقه قیدار با رج شمار بالا و یك پود كلفت تهیه می‌شده است كه در این نوع فرش پود نازك استفاده نمی‌شده، در حقیقت سنتی‌ترین فرش دستبافت استان محسوب می‌شود، كه اكثر روستاییان با بافت این نوع زیرانداز آشنایی كامل داشته‌اند.
صنعتگران قالی‌ باف در شهرستان‌های زنجان و طارم، گرماب و روستاهای تابعه آن بیشتر این نوع قالی را تولید می‌كنند. حدود 50 الی 60 سال است كه این طرح وارد قالی زنجان شده است كه در حقیقت یك نوع شكل بسیار انتزاعی است كه در حقیقت 5 طرح ماهی است، با رنگ‌های مختلف، كه با هم تركیب شده‌اند و به شكل یك نقش واحد در فرش تكرار می‌شوند.
به هر حال صنعت فرش زنجان به لحاظ برخوردداری از زیرساخت ها دارای مشکلات هست، زیرساخت هایی که هرچند در حال حاضر روندی مطلوب را طی نمی کنند ولی در صورت توجه به بحث احیا و توجه به نقشه های قدیمی، تنوع بخشی به نقش ها و طرحها، ساماندهی بازار صادرات و توجه به ایجاد فرصت ها و بازارهای صادراتی جدید و رفع مشکلات بیمه فعالان صنعت فرش استان می تواند رفع شود و فرش استان روند توسعه ای را طی کند.


فعالیت 63 هزار بافنده در زنجان


تا اندکی پیش از این 120 هزار فرش باف در استان زنجان از این صنعت ارتزاق می کردند اما اکنون نیمی از آنان حرفه فرش بافی را رها کرده اند.
عامل توسعه خوشه فرش زنجان با اشاره به این که روی آوردن مردم به فرش های ماشینی که با قیمت های ارزان انجام می شود گفت : در صحنه بازار های خارجی وجود رقبایی مثل چین، پاکستان، افغانستان، و ترکیه فضای صادراتی را برای تجار ایرانی کوچکتر کرده اند.
به گفته حاج علی اکبری در حال حاضر 63 هزار نفر بافنده در استان است که با توجه به تعداد بافنده ها سالانه حدود 160 هزا متر مربع در استان فرش بافته می شود.


بیدگینه فرشی آهنین


فرش بیدگینه زنجان، فرشی با نقش و نگار و طرح های متعدد و متنوع ، بافته دستان هنرمندانی است که جای خالی آن در فهرست آثار هنری جهان احساس می شود.
روستایی در 30 کیلومتری زرین آباد زنجان، بیدگینه سرزمین زنان و مردانی است که هنر بافت فرشی را از پدران و مادران خود به ارث برده اند که آن را شایسته معرفی به تمام جهانیان و ثبت در فهرست آثار جهانی کرده است.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به این که فرش بیدگینه فرش آهنین لقب گرفته گفت: همه موادی که برای فرش بیدگینه مورد استفاده قرار می گیرد، طبیعی است ونقشه آن از دل طبیعت استخراج می شود.
خانم غلامی یکی از بافنده های فرش در استان زنجان دلیل حال ناخوش فرش دستباف را رکود بازار صادرات و به تبع آن کاهش تقضا می داند.
رئیس اداره فرش سازمان صعت معدن و تجارت استان گفت: رقبا با تیزهوشی که از خود نشان داده اند و فرصت ها رو از دست ما خارج کرده اند توانسته اند رقیب جدیدی برای صنعت فرش بافی محسوب شوند.


رونق صادرات فرش پشت سطور برجام


بسیاری از فعالان این صنعت به برجام چشم دوخته بودند تا شاید از نقطه کور حرفه شان گره گشایی شود.
رئیس اداره فرش سازمان صعت معدن و تجارت با اشاره به این که بزرگترین بازارها برای فرش ما بازار امریکا بوده اظهار کرد: به طور معمول انتظارمی رفت که بعد از برجام این اتفاق خوشایند در این صنعت رخ دهد و صادرات به این بازار دوباره شروع شود.
به گفته جعفری بعد از برجام تنها یک محموله به بازار لس انجلس صادر شد.
وی افزود: بعد از برجام نفوذ به این بازار به راحتی نیست چرا که تجار ایرانی حدود 10 سال در بازار های امریکا حضور نداشتند و در این مدت کشورهای دیگر جایگزین شده اند.
این صنعت که الان با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کند فرصت های صادرات و اشتغالزایی درآن به هدر می رود.


فرش بافی صنعتی اشتغالزا


حاج علی اکبری اشاره کرد: این صنعت با وجود این که باعث افزایش اشتغال می شود که می توان با بازار یابی های دقیق می توان به این صنعت جانی دوباره بخشیم.
در سالی که به نام تولید و اشتغال نام گذاری شده حمایت از فرش دستباف مصداق کامل عمل به این شعار است.
صنعت فرش دستباف ایرانی با قدمت طولانی که دارد این روزها در چالش های صادراتی خود گیر کرده که برای رونق دوباره آن نیاز به بازاریابی و تحولات جدیدی در تبلیغات هستیم.


انتهای پیام / ک

صنعت فرش در پیچ و خم چالش ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.