توسعه میدان گازی بیجار با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد ریالی

نماینده مردم ایلام ، مهران ، سیروان ، چرداول ، ملکشاهی و ایوان در مجلس شورای اسلامی از موافقت وزارت نفت با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای توسعه میدان گازی بیجار (فاز2) خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،سلام امینی اعلام کرد: بخش انرژی با توجه به وجود منابع عظیم نفت و گاز ایلام می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد این استان باشد و در این راستا تمام تلاش مسئولان این است که این مزیت نسبی را از حالت بالقوه به بالفعل درآورند تا بتوانیم بخشی از معضل بیکاری جوانان تحصیل کرده این استان را مرتفع کنیم.


وی افزود: طی ملاقاتی که هفته گذشته با وزیر و برخی از معاونان وزارت نفت داشتیم موضوع توسعه میادین نفت و گاز استان بطور جدی پیگیری شد که در این جلسه وزیر نفت با توجه به اینکه فاز یک میدان گازی بیجار سال گذشته به بهره برداری رسید، موافقت کردند این وزارتخانه مبلغ 100 میلیون دلار معادل (چهار هزار میلیارد ریال) را برای اجرایی کردن فاز 2 این پروژه اختصاص دهد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: میدان گازی تنگه بیجار در فاصله 70 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد و تنها منطقه تولید کننده گاز در غرب کشور محسوب می شود، هم اکنون روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در این میدان تولید می کند که بر اساس مطالعات انجام شده این میزان تولید با توسعه این میدان به سه برابر افزایش یافته و به 20 میلیون متر مکعب در روز می رسد.


امینی تاکید کرد: موضوع توسعه پالایشگاه گاز ایلام نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت که وزیر نفت دستور داد طرح مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته و اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن مشخص شود تا در دستور کار قرار گیرد.


امینی تاکید کرد: بر اساس قول مساعد وزیر نفت فاز 2 طرح توسعه میدان گازی بیجار و توسعه پالایشگاه گاز ایلام تا 2 ماه آینده آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی از خواسته های عموم مردم و کارشناسان حوزه انرژی در استان انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به ایلام بود که در سفر سال گذشته وزیر نفت انتقال 2 معاونت مورد موافقت قرار گرفت که امیدواریم حداکثر تا سه ماه آینده شاهد راه اندازی این مرکز در استان باشیم.


وی گفت: تفاهم نامه اولیه منعقد شده و چندین شرکت از کشورهایی همچون روسیه و اتریش برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند که پس از بررسی قرارداد نهایی اجرا خواهد شد و پیش بینی می شود این فرآیند حددو چهار ماه به طول بیانجامد.


امینی یکی دیگر از مناطق نفت خیز استان را میدان نفتی آذر عنوان کرد و ادامه داد: مرحله دوم توسعه این میدان تا 2 ماه آینده آغاز می شود.
وی یکی از مشکلاتی که طی یکماه اخیر در حوزه انرژی استان روی داده، تامین نشدن خوراک پالایشگاه گاز ایلام برشمرد و یادآور شد: این وضعیت باعث شده که این واحد صنعتی از فعالیت باز بماند که در دیدار با وزیر نفت ایشان بر توزیع یکسان خوراک بین مجتمع های مختلف تاکید کردند و گفتند: پذیرفتنی نیست خوراک برخی واحدها بطور کامل قطع و برخی دیگر با ظرفیت کامل دریافت کنند و باید در این زمینه بطور جدی چاره اندیشی شود.


اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است.

انتهای پیام/ع

موافقت شرکت نفت باسرمایه گذاری و  توسعه میدان گازی بیجار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.