سطح هوشی شامپانزه‌ها در حد کودک چهار ساله است

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شامپانزه‌ها نیز مانند کودکان چهار ساله انسان قادر به یادگیری بازی‌های ساده هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر بازی قوانین خاصی دارد که بازیکنان باید درک اولیه از آنها داشته باشند. اما روش یادگیری و پردازش آن قوانین به خودی خود فرآیند جالبی است؛ فرآیندی که دانشمندان از آن برای بررسی نحوه یادگیری در حیوانات بهره می‌برند.
حالا نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است که شامپانزه‌ها می‌توانند روابط میان سه سیگنال‌ دستی که ما برای بازی سنگ کاغذ قیچی استفاده می‌کنیم را یاد بگیرند؛ مهارت این حیوانات در این بازی در حد کودکان چهار ساله است.
تیم تحقیقاتی، به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کیوتو در ژاپن، در این مطالعه از هفت شامپانزه از هر دو جنس و سنین مختلف استفاده کردند. همه این حیوانات از قبل با وظایف کنترل کامپیوتر آشنایی داشتند.
با وجود این که دست‌های شامپانزه‌ها پیچیده‌تر و خبره‌تر از دست انسان است اما سیگنال‌های دستی که ما برای بازی کردن سنگ کاغذ قیچی استفاده می‌کنیم، به آنها آموزش داده نشد؛ در عوض تصاویری از این سیگنال‌ها، هم با دست انسان و هم با دست شامپانزه، روی یک صفحه به نمایش گذاشته شد.
هر تصویر دو عدد از سیگنال‌های دستی را نشان می‌داد و شامپانزه مجبور بود یکی از آنها را انتخاب کند و کاغذ را بر سنگ، قیچی را بر کاغذ و سنگ را بر قیچی ترجیح دهد.
سپس پروسه یادگیری شروع شد. این حیوانات یکی از تصاویر روی صفحه نمایش را انتخاب می‌کردند و روی آن ضربه می‌زدند، در صورت صحیح بودن جواب با یک قطعه سیب و صدای زنگ پاداش می‌گرفتند اما اگر پاسخ غلط می‌دادند زنگ اخطار زده می‌شد و خبری هم از غذا نبود.
این روند تا 48 مرتبه در هر جلسه سه بار در روز ادامه داشت؛ با افزایش سطح یادگیری شامپانزه، سینگنال‌های مختلف به تدریج اضافه شدند تا بازی پیچیده‌تر شود.

سطح هوشی شامپانزه‌ها در حد کودک چهار ساله است

در نهایت پنج مورد از هفت شامپانزه کل برنامه آموزشی با تصاویر دست میمون و انسان را به پایان رساندند. تکمیل این پروسه برای آنها به طور متوسط 307 جلسه آموزشی طول کشید.
برای مقایسه مهارت یادگیری شامپانزه‌ها با کودکان، دانشمندان قوانین را به 38 کودک، در محدوده سنی سه تا شش سال، یاد دادند.
اکثر کودکان در مقایسه با شامپانزه‌ها سریع‌تر، به طور متوسط در پنج جلسه، قوانین را یادگرفتند. اما میزان موفقیت کودکان رابطه مستقیمی با سن آنها داشت. به گفته دانشمندان، این مساله برای کودکان زیر سن بحرانی چهار سال بسیار دشوار است.
در کل محققان نتیجه گرفتند که وقتی یک شامپانزه قوانین را می‌آموزد، مهارت آنها در بازی سنگ کاغذ قیچی همانند کودکان انسان است.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

شامپانزه‌ها مانند کودکان چهار ساله انسان قادر به یادگیری بازی‌های ساده هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار