دیناروند در مراسم تجلیل از خبرنگاران؛

میزان سموم در 10درصد محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به میزان آلاینده‌ها در مواد غذایی گفت: میزان سموم در 10درصد از محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است.

میزان سموم در 10درصد محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در مراسم تجليل از خبرنگاران كه امروز در آزمايشگاه هاى غذا و دارو برگزار شد، گفت: قاچاق در کشور ما پدیده منحوسی است، اما با آن مواجه هستیم و به راحتی نمی‌توان آن را از بین برد دولت در چهار سال گذشته تلاش‌های  زیادی برای مبارزه با قاچاق انجام داده و 50 درصد قاچاق در کشور کاهش پیدا کرده است.

دیناروند ادامه داد: در حوزه سلامت تلاش کردیم تا با قاچاق مبارزه کنیم و میزان کشفیات قاچاق شامل مکمل‌ها، محصولات غذایی و داروها سه برابر بیشتر شده و نظارت‌ها بیشتر شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امکانات محدودی دارند، همچنین کنترل ورودی کشور در دست سازمان غذا و دارو نیست و برای مبارزه با قاچاق در مرزها و سراسر کشور باید همه دستگاه‌ها به خصوص مراجع غذایی و انتظامی کشور با هم تعامل داشته و در این زمینه مبارزه با قاچاق تلاش کنند.

سلامت دستگاه‌های سلاریوم مورد تایید نیست

دیناروند با اشاره به برخی اقدامات آسیب رسان به سلامت در برخی اماکن چون آرایشگاه‌ها گفت: جلسه‌ای با تعزیرات به منظور سازمان دهی مانند آرایشگاه‌ها داشتیم و به طور حتم باید در مکان‌هایی که قاچاق و مظاهر آن وجود دارد ورود کنیم، البته امکانات و توان سازمان غذا و دارو محدود است.

وی افزود: در آرایشگاه‌ها نباید دستگاه‌های مانند سلاریوم مورد استفاده  قرار گیرد این دستگاه‌ها مجوز ندارند و سلامت آنها مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست و برای مبارزه با آن باید بیشتر تلاش کنیم.

 میزان سموم در محصولات کشاورزی چالشی در حوزه غذا

رئیس سازمان غذا و دارو به مشکل میزان آلاینده‌ها در مواد غذایی مصرفی ناشی از سموم شیمیایی اشاره کرد و گفت: در حوزه محصولات کشاورزی 2مشکل عمده داریم و با توجه به اینکه کشاورزی در کشور ما با مشکل کم آبی و حاصل خیزی زمین مواجه است کشاورزان تلاش می‌کنند تا با افزایش مصرف سموم و کود شیمیایی میزان محصولات خود را افزایش دهند.

وی عنوان کرد: میزان سموم غیر مجاز در محصولات کشاورزی یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت است و جلسات متعددی با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به آموزش به کشاورزان در زمینه میزان سموم و کود مصرفی اشاره کرد و افزود: ما در سازمان غذا و دارو وظیفه داریم میزان سموم مجاز را تعیین کنیم و بر مجوز ورود سموم محصولات کشاورزی نظارت می‌کنیم.

دیناروند با بیان اینکه ده درصد محصولات کشاورزی میزان سموم و حد مجاز است، تصریح کرد: در زمینه میزان سموم محصولات کشاورزی وضعیت خوبی نداریم و در حوزه واردات کنترل‌های غذا و دارو صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر سلامت محصولات غذایی وارداتی نظارت دقیق و سخت گیرانه انجام می‌شود، عنوان کرد: در زمینه سلامت محصولات غذایی وارداتی نگرانی نداریم زیرا نظارت‌ها با دقت صورت می‌گیرد اما در محصولات کشاورزی داخلی ساماندهی وجود ندارد.

دیناروند به محصولات کشاورزی فله ای اشاره کرد و گفت: برنج مصرفی مردم بیشتر به صورت فله به فروش می‌رسد و بسته بندی در این محصولات وجود ندارد تا شماره گذاری بر روی این محصولات انجام شود و به همین دلیل نمی‌توان بر این محصولات نظارت کرد اما کشاورزان باید بر سلامت محصولات کشاورزی مراقبت کنند.

مردم درباره کیفیت داروهای ایرانی نگران نباشند

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کیفیت داروهای تولید داخل و استانداردها، گفت: استانداردهای موجود ما برای  کنترل کیفیت دارو استانداردهای داخلی است و در هیچ جای دنیا استانداردهای جهانی را برای داروهای داخلی در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو اجازه تولید فرآورده و دارو کمتر از استانداردهای تعریف شده را نمی‌دهد و سالانه 10 تا 20 درصد قلم دارو از بازار جمع آوری می‌شود و فرقی در خارجی بودن و داخلی بودن آن نمی‌کند.

دیناروند تصریح کرد: در حوزه دارو درست است که سیاست‌های ما حمایت از تولید داخل است، اما روابطی که بر تولید دارو باید حاکم باشد سازش  نمی‌کنیم و در چارچوب ضوابط کنترل‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تولید دارو در ایران ژنریک است و وقتی داروی ژنریک تولید شود قیمت آن حداقلی است و بسته بندی آن خوب نیست و در مقایسه با برند بین المللی ظاهر خوبی ندارد و به همین دلیل این حس را به مردم منتقل می‌کند در مقایسه با نمونه خارجی داروی ایرانی کیفیت ندارد، اما از نظر کیفیت در داروهای داخل حق نداریم شک کنیم و مردم نگران نباشد.

وی عنوان کرد: 97 درصد داروی مصرفی در ایران تولید داخل و سه درصد وارداتی است از نظر ارزش ریالی نیز 70 درصد در اختیار تولید داخل است و اگر به کیفیت داروهای ایرانی بی اعتماد باشیم در امنیت روانی در احتکار دارو برای اثر گذاری در روند درمان خلل ایجاد می‌شود.

دیناروند یادآور شد: 10 سال است که برای عضویت در پروتکل پی ای ایکس تلاش می‌کنیم و با توجه به اقدامات انجام شده به زودی به عضویت این پروتکل در می‌آییم که در نتیجه آن شاهد رشد صنعت دارو سازی و افزایش کیفیت داروها در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
وزیر جهاد هیچ کاری نمیکنه
آخرین اخبار