اعلام وضعیت بحرانی در تامین آب خوزستان

وضعیت استان در زمینه تأمین آب بحرانی است، به همین دلیل باید از کشت‌های پرمصرف خودداری شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ شبه معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره اینکه کشت برنج پنج برابر کشت گندم آب نیاز دارد گفت: شبکه‌های آبیاری با توجه به خشکسالی و کم‌ آبی برای تأمین آب این محصول دچار مشکلات زیادی شدند.

علیرضا شبه با یادآوری تصمیم شورای حفاظت آب استان مبنی بر کاهش روند کشت‌های پرمصرف افزود: کشت شلتوک از رقم پرمصرف آب است.  

او گفت: با توجه به خشکسالی و محدودیت‌های آبی که در استان به وجود آمد ضروری است سیاست‌هایی برای کاهش تدریجی کشت‌های پرمصرف بویژه برنج تدوین و تنظیم شود.

شبه تصریح کرد: امسال سازمان جهاد کشاورزی برای همه حوضه‌ها 27 هزار هکتار کشت برنج با هدف تعدیل و کاهش کشت برنج پیشنهاد داده بود که مقرر شد  12 هزار هکتار کشت در شبکه‌ها و 6 هزار هکتار در سطح رودخانه‌ها صورت بگیرد اما بر خلاف سیاستها حدود 15 هزار هکتار در شبکه‌ها کشت برنج داشتیم و 27 هزار هکتار در رودخانه.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: این اقدام مشکلات کم‌آبی را بحرانی‌تر کرده و پیروی نکردن از برنامه‌های تعیین شده برای کشت مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

او گفت: کاشت بیش از حد برنج در بعضی مناطق باعث شد که شبکه‌های آب از نظر ظرفیت، گنجایشی برای تأمین آب و همچنین زهکش‌ها توان دفع آب را نداشته باشند.

شبه با بیان اینکه امسال کشت برنج در حوضه مارون، جراحی، هندیجان و زهره ممنوع و یا محدود شد، گفت: کشت‌های دائمی مانند نخیلات نیاز به آب فراوانی دارند که در اولویت تأمین آب هستند.

همچنین در حوزه شهرستان هندیجان و زهره به دلیل کم‌آبی کشت‌های تابستانه به کلی ممنوع شد و انتظار داریم که در بخش کشاورزی توجه جدی به مساله کم‌آبی شود.

انتهای پیام/د

وضعیت بحرانی در تامین آب خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.