رایزنی معاون وزیر خارجه ایران با قائم مقام وزارت خارجه ترکیه

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران با قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم رحیم پور معاون اسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  با امیت یالچین قائم مقام وزارت امور خارجه تركیه دیدار و در خصوص توسعه راه های گسترش  مناسبات و روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی فی مابین دو كشور و همكاری چند جانبه منطقه ای به ویژه در سوریه و عراق گفتگو و تبادل نظر نمودند  .

رحیم پور در این ملاقات با اشاره به ابعاد متنوع روابط رو به گسترش  دو كشور گفت:خوشبختانه بنا به عزم مقامات عالی رتبه  در سال جاری  شاهد توسعه رایزنی های سازنده مقامات سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، امنیتی ونظامی دو كشور  بوده اییم و گسترش این روند زمینه های بهتری برای افزایش سطح مبادلات و همكاریهای دو جانبه و چند جانبه میان دو كشور را تضمین خواهد نمود .

معاون اسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ایران  با اشاره  به گفت وگوهای استانه و اهمیت استقرار صلح و ثبات در سوریه  تاكید نمود ؛  امیدواریم گفتگو های استانه منجر به برقراری صلح  دراین كشور و ثبات در منطقه گردد.

وی افزود :خوشبختانه ایران و تركیه مواضع و دیدگاه های مشتركی در مورد موضوعات منطقه خصوصا حفظ  یكپارچگی ، تمامیت ارضی و همچنین تقویت همبستگی ملی میان اقوام و گرو ه های سیاسی ، در كشورهای سوریه و عراق داریم .

رحیم پور در خصوص اهمیت  دسترسی به چشم انداز سی میلیارد دلاری مورد نظر روسای جمهور دو كشور تصریح نمود : تحقق این امر نیازمند تلاش و همكاری  همه مقامات مسئول در بخش های سیاسی ، تجاری و اقتصادی دو كشور است .

معاون وزیر خارجه ایران  ابراز امیدواری نمود كه در چار چوب سفر  اتی ریاست جمهور تركیه به ایران كه بزودی انجام خواهد پذیرفت ،  با تخصیص  امكانات و تسهیلات مناسب گام های موثری برای  تحقق هدف گزاری  های انجام شده از سوی روسای جمهور دو كشور  در چارچوب تصمیمات كمیسیون مشترك اقتصادی و شورای عالی راهبردی میان  دو كشور اتخاذ گردد .

امیت یالچین قائم مقام وزارت خارجه جمهوری تركیه در این دیدارگفت : روابط ایران و تركیه در مسیر خوبی قرار دارد و افزایش تماس  ، گفتگو و تعاملات مقامات مسئول سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و دیگر بخش ها كمك موثری به توسعه مبادلات  میان دو كشور خواهد نمود .

قائم مقام وزارت خارجه جمهوری تركیه با اشاره به گفتگو ها و تعاملات منطقه ای میان دو كشور افزود : ایران و تركیه در مسائل مختلف منطقه ای از دیدگاه های مشتركی به خصوص در امر مبارزه با تروریسم و حفظ وتمامیت ارضی كشورهای سوریه و عراق داریم .

وی افزود : موضع صریح و روشن تركیه در مخالفت با برگزاری همه پرسی در اقلیم كردستان بارها اعلام شده است . تاكید ما حفظ تمامیت ارضی ویكپارچگی عراق است و اقلیم كردستان باید در این مسیر تعامل وهمكاری كامل و سازنده ای با دولت مركزی ، داشته باشد .

امیت یالچین ضمن تقدیر از تعامل طرفین مذاكرات  استانه  برای حفظ و برقرای اتش بس در سوریه با تاكید بر ضرورت ادامه این مسیر برای حل و فصل سیاسی مسائل  افزود :همكاری و هماهنگی میان ایران ، تركیه و روسیه گام موثری برای كاهش تنش و برقراری صلح وثبات در سوریه و منطقه است و باید این روند همچنان  ادامه یابد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار