مدیرکل دامپزشکی قم:

هیچ واحد سنتی‌ در قم حق جوجه‌ریزی ندارد

مدیرکل دامپزشکی قم گفت:واحدهای جوجه ریزی در استان حتما باید صنعتی باشند و هیچ واحد سنتی‌ اجازه جوجه ریزی ندارد.

هیچ واحد سنتی‌ در قم حق جوجه‌ریزی نداردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛مهدی رفیعی ،مدیرکل دامپزشکی استان قم در برنامه گفت و گوی خبری قم ضمن تبریک هفته دامپزشکی، اظهار کرد: ازجمله مهمترین محورها و برنامه‌هایی که برای هفته دامپزشکی در نظرگرفته شده می توان به راه‌اندازی هفتمین شرکت پخش داروی استان، اجرای طرح مایه کوبی تب برفکی، دیدار با علما و فعال سازی پست دوم قرنطینه شبانه روزی در اتوبان قم به گرمسار که پست اول ورودی کاشان به قم است اشاره کرد.


وی با اشاره به واکسیناسیون 110 راس گاو در سه بخش، عنوان کرد: این طرح به صورت کامل رایگان است و دامدار تنها باید هزینه تهیهه واکسن را بدهد.

کاهش چشم گیر تب برفکی در قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم از برپایی ستاد پیشگیری از آنفولانزا در سال جاری یاد کرد و گفت: بعد از گزارش های بیماری که در سال گذشته خسارت زیادی بر دامداران تحمیل کرد، طرحی به عنوان طرح پیشگیری از تب برفکی در استان مصوب شد که به موجب آن امسال شاهد کاهش چشم گیر تب برفکی در استان بودیم.


وی با تاکید بر اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته 38 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم، مطرح کرد: امیدواریم با همکاری‌ دامداران با دامپزشکی در امر مراقبت‌ها و خرید و فروش امسال سال آرامی داشته باشیم.


رفیعی با بیان اینکه امسال کمترین کانون تب برفکی در 10 سال اخیر را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در شیوع بیماری‌های مختلف و تب برفکی تاثیرگذار هستند واردات دام بصورت قاچاق از خارج کشور است که خوشبختانه این موضوع نیز به دلیل مباحث ارزی کاهش یافته است.


وی با اشاره به اینکه صدور بارنامه حمل دام باید با گواهی حمل دامپزشکی باشد، تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم به دامدار داده شود تا بدانند این گواهی به نفع خودشان است تا به صورت داوطلبانه این گواهی را دریافت کنند.


مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه مهمترین محور در اصل پشگیری از بیماری‌ها بحث قرنطینه است، یادآور شد: اگر دامدار به این باور برسد که با کفش و لباس آلوده می‌تواند تب برفکی را وارد واحد دامداری خود بکند، هیچ وقت چنین اقدامی انجام نمی‌دهد و در بحث قرنطینه دام با جدیت بیشتری برخورد می‌کند.

هیچ واحد سنتی‌ در قم حق جوجه‌ریزی ندارد


وی با اشاره به اینکه اگر واحدی شرایط لازم برای قرنطینه را نداشته باشد به آن واحد مجوز داده نخواهد شد، بیان کرد: هر واحد مرغداری برای اقدام به جوجه ریزی باید پروانه بهداشتی نظام پزشکی و پروانه بهره برداری را دریافت کند.


رفیعی با بیان اینکه هیچ واحد سنتی نمی‌تواند برای جوجه ریزی اقدام کند، ابراز کرد: واحدهای جوجه ریزی حتما باید صنعتی باشند و هیچ واحد سنتی‌ای در استان اجازه جوجه ریزی ندارند که البته برخی از این واحدها به طور غیرمجاز به این فعالیت پرداخته‌اند که بیش از 40 مورد به مرجع قضایی معرفی، 14 واحد پلمپ و 10 واحد نیز در مراحل نهایی پلمپ هستند.


وی با اشاره به اینکه مرغ‌های تخم گذار استان از هفت و نیم میلیون به یک میلیون و 700 هزار رسیده است، ادامه داد: به صورت کلی سه مدل مرغداری گوشتی، تخم کن و جوجه ریز داریم که در واحدهای گوشتی زیاد با مشکل و بیماری مواجه نیستیم و بیشتر رکود و کمبود ما در حوزه مرغ‌های تخم گذار است.


مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه امسال هیچ مرغداری حق ندارد کود خود را در زمین پخش کند و باید کود را در زمین دفن کند، اظهار داشت: دام‌هایی که وارد کشتارگاه می‌شوند از نظر بیماری و ذبح شرعی کنترل می‌شوند؛ بیش از دو هزار مرکز عرضه مرغ و تخم مرغ تحت کنترل دامپزشکی هستند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.