قره خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت:

افزایش تولید محصولات پتروشیمی از عملکردهای مثبت وزارت نفت بوده است

نماینده علی آباد کتول گفت: افزایش تولید محصولات پتروشیمی از عملکردهای مثبت وزارت نفت بوده است.

اسدالله قره خانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسدالله قره خانی نماینده مردم علی آباد کتول در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: باور داشتم که در این دوره نیازی به موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت نفت نباشد چرا که کارنامه 26 ساله او به ویژه اقدامات غرور آفرینی که در عملیات‌های اجرایی انجام داده‌اند قوی‌ترین سند گویا بر صلاحیت و شایستگی او برای ادامه کار در دولت دوازدهم است.

وی افزود: اما به دلیل مطرح شدن برخی مسائل ضرورت دیدم که به منظور روشن شدن زوایای خدمات برازنده این مدیر مسئولیت پذیر با تجربه از کسوت نمایندگی در دوره‌های پیشین در کمیسیون انرژی و فعالیت‌های مدیریتی اجرایی عملیاتی وزارت نفت به منظور آگاهی همکاران و روشن‌سازی افکار می‌خواهم مطالبی را عرضه کنم.

قره‌خانی تصریح کرد: زمستان سال 86 را به یاد بیاورید که دولت ترکمنستان با آمدن موج سرما به شمال کشور و با  قطع گاز باج‌خواهی افزایش چندین برابری قیمت گاز را به نمایش گذاشت که موفق نیز بود اما در زمستان سال 95 مجددا با قطع گاز باج‌خواهی دیگری را مطالبه کرد که زنگنه با انجام جلساتی با نمایندگان شمال طلب همکاری مردم را برای عبور از بحران کردند و قول اتصال گاز عسلویه به شمال را در تیر ماه 96 داده‌اند که برای اولین بار با بهره‌برداری از لوله گاز دامغان، ساری، در موعد مقرر سایه شوم تهدید گاز ترکمنستان برای همیشه از سر مردم برداشته شد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول اظهار داشت: رسیدن به ظرفیت برابر در بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی و قطر یک مطالبه ملی و آرزوی دست نیافتنی بوده و تبدیل به یک عقده حقارت شده بود تا جایی که در شروع کار زنگنه در دولت یازدهم سهم ایران در پارس جنوبی علی‌رغم زحمات پیشینیان تنها 280میلیون متر مکعب گاز در روز بود و با انجام برنامه‌ریزی‌های منسجم و فعالیت‌های گسترده در پایان سال 95 سهم ایران به 575 میلیون متر مکعب در روز برابر با کشور قطر افزایش پیدا کرد.

وی بیان داشت: زمانی که با دیپلماسی موفق  تیم مذاکره کننده ظریف برجام به سرانجام رسید زنگنه اعلام کرد که ما توان افزایش ظرفیت تولید نفت را از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه را داریم اما دنیا این ادعا را باور نکرد.

قره‌خانی افزود: دنیا این ادعا را به سخره گرفت اما در زمانی کوتاه مشاهده کردند که عقربه‌های شمارشگر بشکه های صادراتی نفت فراتر از دو میلیون بشکه را نشان می‌دهد و از ناچار پذیرفتند. اما توطئه دیگری برنامه‌ریزی شد و تصمیم گرفتند با طرح فریز نفتی و کاهش سهم ایران در اپک ما را از سهم نفتی بعد از برجام بی‌بهره کنند اما زنگنه با استفاده از ظرفیت دیپلماسی خواسته‌های آنان را نپذیرفت و  ظرفیت ایران در همان دو میلیون بشکه تصویب شد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول با اشاره به قرارداد‌های نفتی  تأکید کرد: بعد از برجام جمع کثیری از شرکت‌های بزرگ و کوچک بین‌‌المللی که در جریان تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌ بودند به منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری پروژه‌های نفت و گاز به سمت ایران سرازیر شدند و در این مرحله وزارت نفت تجربیات قراردادهای نفتی را اعم از پی‌ بی سی و ای بی سی اف به منظور صیانت از منافع ملی تصمیم  به شیوه جدید قراردادهای نفتی تحت عنوان آی پی سی گرفت.

وی تصریح کرد: اگر چه این موارد در ابتدا نواقصی داشته و انجام آن یک و نیم سال به طول انجامید و سه بار مصوبات دولت به هیأت عالی برای تطبیق مجلس ارسال و اصلاحاتی صورت گرفت لیکن عدم مغایرت آی پی سی و قوانین وزارت نفت و منویات 15 گانه اعلام و برای اجرا از ناحیه ریاست مجلس به دولت ابلاغ شد که جا دارد از نمایندگان مجلس ، ریاست و کمیسیون انرژی مجلس تقدیر کنند.

قره‌خانی تأکید کرد: پس از تعیین تکلیف آی پی سی و مبنا قرار گرفتن آن برای مذاکرات با  شرکت توتال و کنسرسیوم سی ان سی پی آر چین برای سرمایه‌گذاری پارس جنوبی آغاز و نهایتا به توافق رسید که در مدل قراردادی جدید در دل آن انتقال و دانش فنی اعمال و استفاده از حداکثر توان تولید و توان داخلی و افزایش  ضریب بازیافت مشهود است.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در پایان خاطر نشان کرد: از انجایی که صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصاد ایران نقش مؤثری در توسعه و اشتغال و رشد کشور داشته است  لذا به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی افزایش ضریب بازیافت، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اکتشاف و استخراج نفت شمال، نفت دریای خزر که در جلسه اخیر با نمایندگان قول شروع این کار اجرایی در آینده نزدیک را داده‌اند.

انتهای پیام  /

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار