زرافشان مطرح کرد؛

حداکثر ظرفیت‌ها در اجرای سند تحول بنیادین استفاده نشده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حداکثر ظرفیت‌ها در اجراس سند تحول بنیادین رعایت نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص روند اجرایی شدن سند تحول بنیادین و چالش‌های آن اظهار کرد: آنچه در فرایند تولید سند مورد توجه بوده باید در روند اجرایی نیز اعمال شود و باید حداکثر ظرفیت‌ها را برای اجرا بکار گیریم.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که به سند مربوط است تقلیل آن به درون آموزش و پرورش بوده در حالیکه سند تحول بنیادین دو بخش دارد و بخشی از آن مربوط به درون و بخشی مربوط به بیرون آموزش و پرورش است که اگر سند را صرفا مسئله‌ای درونی بدانیم دچار آسیب جدی خواهیم شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش باید امری یکپارچه در نظر گرفته شود، گفت: اگر این مبنا وجود نداشته باشد قطعا هدف اصلی سندتحول یعنی دستیابی به حیات طیبه میسر نخواهد شد.

زرافشان با تاکید بر اینکه در فصل هشتم سند تحول بنیادین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده و باید دغدغه اجرای سند را مطالبه کرد، گفت: اجرای نظام تعلیم و تربیت به عهده آموزش و پرورش بوده، اما تقسیم کار نهادی ضرورت دارد که فقط آموزش و پرورش در آن دخیل نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری سند بعد از دوره‌ای ۵ ساله گفت: اکنون با توجه به گذشت زمان نیازمند این بازنگری و آسیب شناسی در ایده و عملیاتی کردن این سند هستیم و در قوانین انجام این مسئله در نظر گرفته شده است.

 آموزش و پرورش مرجع اصلی اجرای سند

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: برای سندی همچون ۲۰۳۰ تمامی دستگاه‌های کشور بسیج شدند تا ظرف مدت ۴ ماه راهکار‌های عملیاتی برای این سند تعریف شود و این مسئله در حالی است که ما آن را قبول نداشتیم، اما برای اجرای سندتحول بنیادین این بسیج همگانی کمرنگ است و عزم ملی برای عملیاتی کردن آن چندان قوی نیست.

زاهدی تصریح کرد: آمایش سرزمینی برای مدرسه یابی باید وجود داشته باشد تا طی ۵۰ سال آینده نیاز‌های آن را بشناسیم، اما این مسئله برای کوتاه مدت هم موردتوجه نبوده همچنین فصل هشتم بند نشان می‌دهد باید گزارشی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه شود که این امر انجام نشده در واقع مطالبه ملی برای آن وجود نداشته است.

وی گفت: به استناد فصل ۸ سندتحول بنیادین وظیفه اصلی کار بر عهده آموزش و پرورش بوده و نباید کوتاهی‌های این نهاد نادیده گرفته شود هرچند دستگاه‌های دیگر نیز در این مسئله تاثیرگذار بوده اند، اما اگر یکی از وزرای آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی این اطلاع رسانی را انجام می‌داد حتما این شورا اخطار لازم را به نهاد مربوطه اعلام می‌کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص توصیه‌هایی به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: وزیر پیشنهادی باید تلاش خود را برای اجرایی شدن این سند بکارگیرد و کارگروهی جدی برای اجرای امور آموزش و پرورش داشته باشد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار