در اصفهان انجام شد

بهره برداری از مجموعه پل ها و میدان استقلال اصفهان

مجموعه پل ها و میدان استقلال اصفهان، با حضور مسئولان استانی و شهری اصفهان، خانواده شهیدان و جمعی از مردم در ورودی شمال غرب اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،طرح مجموعه پل ها و میدان استقلال در محدوده 1.5 در 2 کیلومتر در محل تقاطع سه شهرستان اصفهان، خمینی شهر و شاهین شهر با اعتبار یکهزار و 500میلیارد ریال در دو مرحله اجرا شده است.

عملیات اجرایی میدان استقلال در مرداد سال 94 با هدف ساماندهی ترافیکی و بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش ترافیک مناطق 2 و 12 شهرداری اصفهان آغاز شد.

میدان استقلال دارای هفت ورودی از خمینی شهر، دهنو، بزرگراه آزادگان، خیابان استقلال، خیابان امام خمینی(ره) و دانشگاه صنعتی است.

احداث تقاطع پنج سطحی میدان استقلال شامل میدان با سه پل همسطح، 2 پل موازی روگذر، پل قطار شهری، پل زیرگذر و پل رمپ جهتی(چپگَرد) است که مسیـر دسترسی به خیابان استقلال، بلوار امام خمینی، بلوار دانشگاه صنعتی اصفهـان، بزرگراه آزادگان و خیابان محمود آبادی را فراهم می آورد.

همچنین پل های موازی روگذر در هفت متری زمین برای اتصال خیابان امام خمینی به اتوبان آزادگان و یک روگذر با ارتفاع 14 متر برای اتصال بلوار دانشگاه صنعتی به بلوار آزادگان و یک زیرگذر در بلوار دانشگاه صنعتی و میدان اصلی با عرض عبور 16 متر، به شعاع 90 متر احداث شده است.
تقاطع غیرهمسطح استقلال، نقطه آغاز عملیات اجرایی حلقه چهارم ترافیکی اصفهان محسوب می شود.

با اجرای مجموعه پل‌ها و میدان استقلال یکهزارو 600 متر از طول حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان نیز احداث می‌شود.
حلقه ترافیکی، شبکه عبور و مروری است که از یک نقطه شهر آغاز می شود و با عبور پیرامونی از مناطقی از شهر به همان نقطه بازمی گردد.

اکنون چهار حلقه ترافیکی در اصفهان تعریف شده است که حلقه اول دربرگیرنده مناطق مرکزی، حلقه دوم دربرگیرنده خیابان های اصلی و پخش کننده ترافیک شهر، حلقه سوم شامل شبکه بزرگراهی اطراف شهر است و حلقه چهارم یا همان رینگ حفاظتی وظیفه انتقال ترافیک عبوری و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر را برعهده دارد و پروژه پل ها و میدان استقلال بخشی از این رینگ است که سبب روانسازی ترافیک برون شهری و درون شهری می شود.
پروژه مجموعه پل ها و میدان استقلال در سومین دوره جایزه جهانی 'خشت طلایی تهران 2016' در بین 23 طرح برتر از مجموع 400 طرح سراسر جهان، این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه خشت طلایی به پروژه هایی تعلق می گیرد که علاوه بر عظمت و وسعت با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد و بیشترین تأثیر زیست محیطی، ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی را بر ساختار منطقه ای اجرای آن داشته باشد.

استاندار اصفهان در آیین افتتاح مجموعه پل ها و میدان استقلال گفت: در برنامه ساماندهی ورودی های (درایگاه یا درایه) شهر اصفهان، از 11 ورودی ساماندهی چهار ورودی متناسب با شان این شهر و مردم آن در اولویت قرار گرفت.

رسول زرگرپور افزود: ساماندهی 2 ورودی از چهار ورودی شمالِ غرب و شرق شهر اصفهان با اجرای تقاطع غیرهمسطح اشکاوند و مجموعه پل ها و میدان استقلال انجام شده است و 2 ورودی دیگر با آغاز بکار شورای پنجم پیگیری می شود.

زرگرپور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف دوره پنجم شورای شهر اصفهان و آغاز به کار آن گفت: اصفهان یک شهر بین المللی و مرجع محسوب می شود بنابراین شهردار اصفهان نیز باید درخور شان و مقام این شهر انتخاب شود.

شهردار اصفهان نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه های مدیران شهری و استانی سخت بودن اجرای این پروژه با توجه به قرار داشتن ایستگاه تمام تاسیسات مادر شهر اصفهان مانند آب، برق، گاز و مخابرات در زیر میدان استقلال بود.

مهدی جمالی نژاد افزود: براساس پیش بینی ها، جابجایی این تاسیسات و جانمایی جدید حدود یک سال طول می کشید اما با همکاری ارگان های مربوطه، کل پروژه در یک بازه زمانی 23 ماهه به اتمام رسید.
وی گفت: 'تونل نور' از اصلی ترین قسمت های این پروژه است و این ورودی با نور و روشنایی به استقبال و بدرقه مسافرانی می رود که از شمال غرب به اصفهان رفت و آمد می کنند.

جمالی نژاد افزود: همچنین در کنار نصب ستون ها در دو طرف جاده، بین آنها آبنماهای زیبایی همراه با نمادهای دانشی شهر اصفهان نصب و با توجه به وجود شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه صنعتی در این محدوده، این ورودی بعنوان 'درایه علم و فناوری' نامیده شده است.

شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنانش در باره شهر مورد نظر خود برای تصدی سمت شهرداری گفت: شهرهای اهواز، رشت، یزد و همدان پیشنهادهایی را برای تصدی شهرداری ارائه کرده اند و من در چند روز آینده برای تصمیم گیری از این شهرها بازدید خواهم کرد.

گفتنی است  در این پروژه حدود پنج هکتار زمین برای اجرای فضای سبز، 40 هزار مترمربع پل سازی، 24 هزار مترمربع پیاده روسازی و 445 هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.