توصیه‌هایی برای درامان بودن کشاورزان از تب شالیزار

متخصص بیماری‌های عفونی برای درامان بودن از بیماری تب شالیزار به کشاورزان توصیه‌هایی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دکتر بابامحمودی با بیان اینکه هرساله در زمان کشت برنج از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور، شاهد شیوع بیماری تب شالیزار در مازندران هستیم، گفت: بیشترین افرادی که به این بیماری، مبتلا می‌شوند کسانی هستند که در شالیزار‌ها در تماس مستقیم با ادرار جوندگانی همچون سگ، گربه، خوک و خرگوش قرار دارند.


متخصص بیماری‌های عفونی افزود: افرادی که پابرهنه وارد شالیزاز می‌شوند اگر ترک خوردگی یا زخم پا داشته باشند زودتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.


دکتر بابامحمودی با اشاره به اینکه ۲ تا ۲۰ روز زمان می‌برد تا علائم این بیماری ظاهر شود، تب ناگهانی و شدید، درد شدید در پشت پا و کمر و قرمزی شدید در چشم را از علائم بیماری تب شالیزار نام برد.


وی گفت: ۱۰ درصد از کسانی که به بیماری تب شالیزار مبتلا می‌شوند دارای خونریزی شدید می‌شوند و در مواردی به کلیه و کبد آن‌ها، آسیب وارد می‌شود یا به مرگ منتهی می‌شود.


متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه با کشت دوم برنج در مزارع، این بیماری هم افزایش پیدا می‌کند، افزود: کشاورزان هنگام رفتن به شالیزار‌ها حتما چکمه بپوشند و دستکش به دست کنند و موقع کار در مزرعه، آب را دهان غرغره نکنند و بعد از کار، دست و پاهایشان را بشویند.


وی گفت: تعدادی از بیماران مبتلا به بیماری تب شالیزار هم اکنون در بیمارستان رازی قائم شهر بستری هستند.


انتهای پیام/ع


تب شالیزار در کمین کشاورزان مازندرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار