اندرحکایت مظلومترین شهر تاریخی کشور؛

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

شهرستان کهگیلویه در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی بی بدیل، هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می کشاند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  شهرستان کهگیلویه  وسعتی به قدمت تاریخش دارد، از دلاوری‌های آریو برزن تا جنگ‌ها و غارت‌های تیمور گورگانی خاطره‌ها  به یاد می‌آورد از دوره‌هایی که جز در تاریخ و در یادها خاطره‌ای بیش برایش باقی نمانده است.

قدمت خطه تاریخی کهگیلویه به درستی مشخص نشده اما وجود تپه‌های بی‌بی‌زلیخایی در بخش سوق و تپه گپ در پنج کیلومتری شمال شرق شهر دهدشت و شهر تاریخی بلاد شاپور  قدمت پیش از تاریخی و چندین هزار ساله را برای این گوشه از خاک ایران رقم می‌زنند.

 

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

شهر تاریخی بلادشاپورشاهکاری شگفت انگیز

از همه مهم‌تر، در نوشته‌های مورخین دوران اسلامی منطقه‌ای به نام «بلاد شاپور» معروف به شهر قدیم دهدشت ، معرفی شده که در حوزه  جغرافیایی شهرستان کهگیلویه واقع شده است. شهر تاریخی بلاد شاپور توسط شاپور اول ساسانی پسر اردشیر بنا شد.

وجود  آثاری از دوران ساسانی در اطراف شهرستان کهگیلویه این ارتباط را بیشتر مشخص می‌کند که این منطقه در دوران‌های مختلف تاریخی اسلامی مسکون بوده تا اینکه  در دوران صفویه به اوج پیشرفت تمدنی خود می‌رسد، در حمله افاغنه به مرکز کشور غارت می‌شود، در دوران‌های زندیه و قاجاریه متروک می‌شود و حالا شهری جدید به نام دهدشت در کنار باقیمانده این شهر تاریخی بنا شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.

 

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

بلاشاپور شهری مذهبی و تجاری بوده که در آمیختگی هنر و مذهب سبب خلق شاهکارهای شگفت‌انگیزی در آن شده است و وجود آثاری ارزشمند از جمله 7 امامزاده، 2 مدرسه، یک کاروانسرا، 4 مسجد، حمام تاریخی کهیار، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواهی بر این مطلب است. این بافت تاریخی به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است

این اثر تاریخی در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شده و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است. 

 

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

بلاد شاپور جولانگاه معتادان واحشام

بلاد شاپور که قدمتش به دوره ساسانیان برمی گردد، سال هاست تبدیل به مخروبه ای شده است که نیازمند توجه عده ای مسئول است که این عده هیچ گاه توجهی به آن نداشته اند.

تبدیل شدن این مکان تاریخی به جایگاهی امن برای معتاد ها، سودجویان ، اراذل اوباش  و احشام از مهم ترین تاثیرات بی توجهی به چنین منطقه تاریخی می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با تایید ورود احشام به بافت تاریخی دهدشت افزود: به دلیل عدم تملک قسمتی از بلادشاپور احشام وارد این بافت تاریخی می‌شوند.

 

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

محمود  باقری  گفت: بلادشاپور به پایگاه پژوهشی تبدیل شده و هم اکنون برای آن مسئول انتخاب کرده‌ایم و امسال نیز 300 میلیون تومان اعتبار دارد و به نوعی مستقل است.

وی با اشاره به اینکه بخش از بافت تاریخی دهدشت به دلیل عدم تملک هنوز دست مردم است، بیان کرد: سال گذشته 9 قطعه از این زمین‌ها را تملک کردیم که به دلیل محدودیت‌های اعتباری توان تملک یکجا را نداریم.

باقری مساحت "بلادشاپور" را 40 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 20 هکتار هنوز تملک نشده که برای برطرف کردن مشکل نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

 

بلاد شاپور دهدشت، جولانگاه معتادان و احشام

به هر حال بلاد شاپور، منطقه ای تاریخی که اگر مورد توجه قرار گیرد می توان از ظرفیت گردشگری و توریست پذیری آن استفاده واز این طریق برای مردم شهرستان و جوانان بیکار شهر دهدشت ایجاد اشتغال و کسب درآمد کرد.

امیدواریم مسئولان و متولیان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از خواب زمستانی خود بیرون آمده و نگذارند نشان‌های هویت و فرهنگ این دیار به نابودی و فراموشی سپرده شود.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.