کشف آثار تاریخی دوره مفرغ تا قاجار در برزند قالاسی گرمی

آثار تاریخی از دوره مفرغ تا قاجار در برزند قالاسی گرمی مغان کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، میرروح الله محمدی سرپرست هیات گمانه ‌زنی باستان ‌شناسی  گفت: گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی برزند قالاسی شهرستان گرمی مغان از مدت ها پیش آغاز شده و تاکنون آثاری از دوره مفرغ تا قاجار از این منطقه به دست آمده است.

وی از دیگر اهداف این طرح را شناخت ویژگی‌ ها و جایگاه شهر تاریخی برزند در مطالعات باستان ‌شناسی منطقه مغان و روابط فرهنگی مابین قفقاز و شمال غرب ایران دانست.

سرپرست هیات گمانه ‌زنی باستان ‌شناسی افزود: از زمان شروع کاوش تاکنون هشت گمانه در خارج از ارگ برزند برای تعیین عرصه و حریم ایجاد و آثاری از دوره مفرغ تا قاجار شناسایی شده است.

محمدی گفت: قلعه شهر باستانی برزند دارای ارگی با حصار مستطیل شکل به ابعاد 250 در 190 متر است، این شهر بر اساس داده‌ های سفالی از اوایل اسلام تا دوره ایلخانی پابرجا بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات داده ‌های سطحی‌ الارضی توسط هیات کاوش ، شهر برزند حداقل دارای سه گورستان در دوران سده ‌های اولیه اسلامی و سلجوقی و ایلخانی تا قاجار بوده است.

سرپرست هیات گمانه ‌زنی باستان ‌شناسی گفت: وجود اوجاق معروف به امامزاده سید محمدبن محمد حنفیه در خارج حصار مجموعه با سردابه ‌ای شش ضلعی به آثار دوره ایلخانی شباهت دارد.

 

انتهای پیام/ع

کشف آثار تاریخی در برزند قالاسی گرمی



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.