باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مسکن مهر دهلران بدون سکنه/ خانه‌هایی که سرپناه نشدند

درحالیکه طرح مسکن مهر در بیشتر مناطق کشور بارقه ای از امید را در دل محرومان وبی خانمانها رقم زده اما روند اجرای این مسکن ها در دهلران غمی بر روی دیگر غم ها شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، درحالیکه طرح مسکن مهر در بیشتر مناطق کشور بارقه ای از امید را در دل محرومان وبی خانمان ها رقم زده وسرپناهی را بر سر جوانان ایجاد کرده است اما روند اجرای مسکن مهر در دهلران، تنها روزنه امید بی سرپناهان را با نگاه کردن به قامت نامهربان انبوه اسکلت های فلزی این منازل کور کرده و دیگر امیدی به خانه دار شدن ندارند.

خانواده های بدون سرپناه دهلرانی امیدشان به مسکن مهر بود که در دی ماه سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد و تعداد دو هزار و ۲۰۰ واحد در قالب ۱۴ تعاونی مهر ولایت، مهر کارمندی موسیان غرب و ۱۰ تعاونی مشاغل آزاد، کار خود را شروع کردند.

نداشتن  مطالعه و بررسی نکردن وضعیت اقلیمی و اجتماعی متقاضیان مسکن در شهرستان گرمسیری دهلران با دشت های پهناور ، طرح مسکن مهر را به طرحی شکست خورده و ناموفق تبدیل کرد.

سابقه  اجرای مسکن مهر به دولت نهم برمی گردد ، طرحی که  باوجود بحث و جدل های فراوان موافقان و مخالفان در ابتدای اجرا  به دلایل متعددی ناکام ماند در صورتی که دربرخی شهرهای محروم  نیاز جدی به اجرای دقیق وفوری این خانه های ارزان قیمت بود .

طرح مسکن مهر در شهرستان دهلران که دارای جغرافیایی پهناور و اراضی فراوان مستعد سکونت بود و ازطرفی فرهنگ سکونت در خانه های ویلایی باحیاط های بزرگ و اتاق های فراوان یکی از شاخصه های زندگی مردمان آن است، هیچگونه مطالعه و بررسی از سوی کارشناسان و مجریان طرح صورت نگرفت و بصورت حاکمانه اقدام به طراحی و زیرسازی منازل مسکن مهر در قالب آپارتمان های کوچک چند طبقه ای کردند ، منازلی که باگذشت بیش از یک دهه از اجرایشان هنوز ساکنانی را به خود ندیده است . ساکنانی که از آغاز کلنگ زنی اسن مسکن ها تا امروز چشم انتظار تحقق این طرح عام المنفعه هستند ولی همچنان در زیر بار سنگین اجاره خانه کمر خم کرده اند. اجاره خانه ای که بی محابا قد می کشد و بدون هیچ نظارتی مصداق ضرب المثل "هرچه بیشتر بهتر" شده.

مسکن مهر دهلران بدون سکنه / خانه‌هایی که سرپناه نشدند

وضعیت نابسامان بازار مسکن در شهرستان دهلران باعث شده ، زوج های جوان برای آغاز زندگی مشکلاتی داشته باشند.

"م علیمرادی" خانم جوانی است که سال گذشته  عقد کرده و با اشاره به مشکلات تامین مسکن برای آغاز زندگی خود گفت: نمیدانم چرا هیچ دستگاه متولی برای کنترل و تنظیم بازار مسکن دراین شهرستان وجود ندارد  و اگر کسی درخصوص اجاره خانه شکایت یا مشکلی داشته باشد هیچ مرجعی نیست که به آن مراجعه کنیم .

وی افزود: یکسال است که نامزد کرده ام  اما  همسرم هنوز نتوانسته خانه ای با قیمت مناسب برای اجاره و آغاز زندگی مشترکمان پیداکند.

" علی – ر " یکی دیگر از شهروندان دهلرانی گفت: شاید یکی از دلایل سنگینی اجاره خانه ها وجود شرکت ها در منطقه باشد که باهرقیمتی خانه ها را اجاره می کنند و صاحبان املاک و مستغلات با چشم و همچشمی منازل خود را به بالاترین قیمت در معرض اجاره قرار می دهند.

" محمد رضا " جوانی است که از یکی از روستاهای اطراف به شهر دهلران مهاجرت کرده و در یکی از شرکت های عمرانی مشغول است . وی ناکافی بودن حقوقش را پیش می کشد و می گوید: با این حقوق اندک نمی توانم ماهیانه بصورت مرتب اجاره خانه را پرداخت کنم و اکنون که قراردادم تمام شده است صاحب خانه به یکباره اجاره و رهن خانه را که بافت فرسوده هم است  دوبرابر کرده و اگر نتوانم با این شرایط کنار بیایم بازهم در به در تهیه مسکن در این شهر کوچک می شوم.

مسکن مهر دهلران بدون سکنه / خانه‌هایی که سرپناه نشدند

برخی دیگر از شهروندان معتقدند تا گره از کلاف سر در گم مسکن مهر دهلران باز نشود آش همین آش و کاسه همین کاسه است. نیمه کاره و بلاتکلیف ماندن این پروژه ها به یک بحران تبدیل و زمینه افرایش قیمت های خرید، اجاره بها و همینطور رکود ساخت و ساز را موجب شده است.

پرواضح است در صورت به سامان رسیدن طرح مسکن مهر که ۱۸۰۰ واحد بدون متقاضی در دهلران دارد مشکل بیشتر افراد بی مسکن و اجاره نشین مرتفع می شود و البته دیوار بلند اجاره و رهن خانه های قدیمی نیز شکسته خواهد شد .

بی اعتمادی مردم به ساخت سازهای مسکن مهر از یک طرف و شرایط اقلیمی منطقه سبب شده که بیش از یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در شهر دهلران و موسیان بدون متقاضی روی دست دولت بماند، هرچند دولت در بحث زیر ساخت ها وافزایش سقف تسهیلات برای به سرانجام رسیدن این طرح تلاش کرده ولی تاکنون مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است.


 استقبال نکردن مردم از آپارتمان نشینی

تعدادی از افرادی که در طرح مسکن مهر شهرستان دهلران ثبت نام کرده اند، یا به دلیل  نداشتن توانایی برای پرداخت سهم آورده و عده ای دیگر هم به دلیل غریبه بودن با فرهنگ آپارتمان نشینی اشاره می کنند ولی به هر حال امروز قیمت اجاره بها و رهن مسکن در شهرستان مرزی دهلران به حدی بالا رفته است که مشکلات عدیده ای  برای افراد بی سرپناه به وجود آورده و اکثر افراد بی بضاعت در حاشیه شهر با پرداخت پول های میلیونی سرپناه هایی بدون آب و برق را برای خانواده خود بنا می کنند و این رویه روز به روز در حال افزایش است هرچند شهرداری و مسکن و شهرسازی تاحد توان با پدیده  ساخت و سازهای غیر مجاز مبارزه می کنند اما این دردی را دوا نمی کند.

این درحالی است که مسئولان می توانستند به جای ساخت واحد آپارتمانی چهار طبقه و بدون آسانسور، قطعات ۱۵۰ متری را در اختیار افراد واجد شرایط قرار دهند تا خود آنها ساخت و ساز را انجام دهند تا مسکن مهر به سرانجام برسد چرا که شهرستان دهلران زمین های هموار زیادی دارد و نیاز به ساخت واحد آپارتمانی نبود و کمبود زمین در این شهرستان دیده نمی شود.

مسکن مهر دهلران بدون سکنه / خانه‌هایی که سرپناه نشدند


رشد کرایه و رهن مسکن


دهلران یکی از شهرهای استان ایلام است که نرخ اجاره بها و رهن آن از مرکز استان هم بالاتر است. براساس تحقیقات انجام شده رهن کامل یک باب منزل بالای 40 میلیون تومان است واز طرفی دیگر اجاره با پیش پرداخت حداقل 20 میلیون با کرایه ۳۰۰ هزارتومان به بالا است و هیچ گونه نظارتی برای کنترل قیمت از طرف مسئولان در خصوص اجاره ورهن در این شهرستان صورت نمی گیرد.

طبق اظهارات مشاوران املاک این شهرستان امسال افزایش بها کرایه و رهن در این شهرستان مرزی که هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد رشد ۳۰ درصدی داشته است.

" محمد " یکی مشاورین املاک که ۸ سال به طور مستمر به این شغل مشغول است گفت: قیمت مسکن دراین شهرستان بسیار غیر عادلانه است، وی دلایل افزایش قیمت اجاره و رهن در این شهرستان را توقف ساخت و ساز که سالهاست در این شهرستان مسکوت مانده و حضور شرکت های تجاری در منطقه دانست و گفت: متاسفانه شرکت ها با پرداخت کرایه 1میلیون تومان به بالا باعث شده اند خود به خود شاهد افزایش بی رویه کرایه در این شهرستان باشیم و از طرفی رهن کامل در وسط شهر و حاشیه شهر فرق چندانی ندارند.

وی گفت: چندین ماه است که بازار ما رونقی ندارد چرا که بیشتر قراردادها در خارج از مشاورین املاک بین مستأجر و موجر نوشته می شوند.

"یونسی" یکی دیگر از مشاورین املاک در این شهرستان هم علت افزایش قیمت رهن واجاره را کمبود عرضه دانست و گفت: دهلران شهرستان مهاجر پذیری است و از طرفی دیگر وجود شرکت ها باعث شده امسال اجاره و رهن در این شهرستان بالا برود و تعادل بازار مسکن بی ثبات شود.

این مشاور املاک افزود: برای ۱۰۰ مهاجر باید حداقل ۵۰ واحد در این شهرستان ساخته شود ولی متاسفانه ساخت و سازجدیدی صورت نمی گیرد و ارقام رهن و اجاره با در آمد افراد مهاجر که بیشتر کارگر و از اقشار ضعیف جامعه هستند هیچگونه همخوانی ندارد.

شرکت ها جایگزین متقاضیان مسکن


معاون امور عمرانی استاندار ایلام  درباره تعیین تکلیف پروژه مسکن مهر دهلران گفت: برای تعیین تکلیف این منازل با شرکت های فعال نفتی، ادارات ونیروهای مسلح منطقه برای تامین مسکن کارکنان خود مذاکره شده است و در صورتی که این امر محقق نشود سازمان ملی مسکن با هزینه خود این پروژه را تکمیل وبه مزایده گذاشته می شوند.

مسکن مهر دهلران بدون سکنه / خانه‌هایی که سرپناه نشدند


پولادی اضافه کرد: رشد اجاره بها در استان سالانه ۱۵ درصد است و اگر شرایط عرضه و تقاضا در شهرستان دهلران با افزایش قیمت مواجه شده به خاطر وجود شرکت ها در منطقه است.

"سید کمال الدین میرجعفریان" مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز گفت: از مجموع ۱۸ هزار و ۱۳۳واحد تاکنون ۱۴ هزار و ۸۹۹ واحد بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.

وی اظهار داشت: از تعداد سه هزارو ۲۳۴ واحد باقیمانده، یک هزارو ۱۰۰ واحد آماده تحویل هستند و واگذاری آنها در صورتی است که دستگاه های خدمات رسان از جمله آب و برق زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: از یک هزارو ۸۷۸ واحد باقیمانده ۳۲۰ واحد مربوط به شهر های زیر ۲۵هزار نفر و مربوط به بنیاد مسکن است و یک هزار و ۵۵۸ واحد مربوط به شهردهلران است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: متاسفانه عدم وجود متقاضی سبب شده مسکن مهر در شهر دهلران سرانجامی نداشته باشد. این درحالی است که پیشرفت فیزیکی بیش از هزار واحد آنها بالای ۵۰تا ۹۰درصد است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یکتا
۲۳:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
نظیر چنین مسئله ای در شهرستان باغملک استان خوزستان وجود دارد.
-
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
به تعداد مصاحبه های وزیر مسکن اگر پول میگذاشتن الان تموم شده بود و جوانها خونه دار بودن
4 ساله وعده و وعید می دن
البته وقتی بهش می گن مزخرف انتظار مهربونی به مسکن مهر انتظار بیهوده ایست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
کارشناسانی که طراح و مجری این طرح بوده و باعث ضرر ده ها میلیاردی به کشور شده اند باید محاکمه شوند؟ داداستان دهلران و استان باید وارد شود