تیلرسون طرحش برای حذف سمت هماهنگ‌کننده اجرای توافق هسته‌ای را ارائه کرد

وزیر خارجه آمریکا برنامه‌اش را برای حذف چند سمت در وزارت‌خانه مطبوعش از جمله هماهنگ‌کننده اجرای توافق هسته‌ای ایران را ارائه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت رکس تیلرسون روز دوشنبه در پیشنهادی فراگیر برای این که از خود اثری در وزارت خارجه برجای بگذارد و درخواست ترامپ را برای کاهش شدید بودجه این وزارتخانه اجرا کند، برنامه‌اش را برای حذف چند فرستاده ویژه از جمله فرستاده برای توافق تغییرات آب و هوایی و هماهنگ‌کننده اجرای توافق هسته‌ای ایران را تقدیم کرد.

در این مطلب آمده است: تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای به باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، جزئیات این موضوع را که چگونه مشاغل بسیاری از فرستاده‌ها در دیگر آژانس‌ها از جمله فرستادگان ویژه برای افغانستان و پاکستان ادغام می‌شوند، توضیح داد. حذف این مشاغل به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

تیلرسون در این نامه نوشت: «این اقدامات منافع ملی آمریکا را تامین و به مقابله با نفوذ دشمنان و رقبای آمریکا کمک می‌کند. برخی مشاغل اهداف اصلی خود را به پایان رسانده‌اند یا از دست داده‌اند.» وی  همچنین خاطرنشان کرد البته برخی مشاغل باقی می‌مانند، اما در ساختاری متفاوت.

طرح تیلرسون -که برای اجرای بخش‌هایی از آن به مجوز کنگره نیاز است- نشان‌دهنده دیدگاه وی در این خصوص است که بیش از حد مشاغلی تحت عنوان فرستاده ویژه تعریف شده است. در حال حاضر در حدود ۷۰ نمونه از این مشاغل وجود دارد و در اغلب موارد کار آن‌ها مشابه دیگر بخش‌های وزارت خارجه است. او همچنین تلاش می‌کند به درخواست‌ها برای کاهش بودجه این وزارت خانه تا در حدود یک سوم جامه عمل بپوشاند.

البته طرح تیلرسون مشکل خالی بودن سمت‌های ارشد در این وزارتخانه را حل نمی‌کند، موضوعی که به شکل روزافزونی به یکی از موارد اختلاف میان کاخ سفید و وزارت خارجه تحت کنترل تیلرسون تبدیل شده است.

روز یکشنبه، پایگاه خبری اکسیوس گزارش کرد ناامیدی ترامپ از تیلرسون افزایش یافته است.

یکی از جایگاه‌هایی که همچنان خالی است، هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها است، مسندی که در گذشته دَن فرِید، که به تهیه پیش‌نویس تحریم‌ها علیه روسیه کمک کرد، بر آن تکیه زده بود. از زمانی که وی این مسند را در اوایل امسال ترک کرد، این دفتر به تدریج تحلیل رفت و اکنون تعداد اندکی از کارکنانش باقی مانده‌اند و وظایفش به دفتر برنامه‌ریزی سیاسی محول شده است که برین هوک، مشاور نزدیک تیلرسون، آن را اداره می‌کند.

کاهش برخی فرستاده‌های ویژه از حمایت گسترده‌ای برخوردار است و هیچ بحث و جدالی به راه نمی‌اندازد. از جمله آن‌ها می‌توان به فرستاده برای مسائل ایرلند شمالی اشاره کرد، جایگاهی که پس از توافق جمعه خوب که در سال ۱۹۹۸ اجرایی شد، عمدتا غیرضروری به نظر می‌رسد.

البته به نظر می‌رسد حذف برخی از این فرستاده‌های ویژه انتقاداتی را هم در خود دولت و نیز جامعه گسترده‌تر سیاست خارجی آمریکا در پی خواهد داشت که فرستاده ویژه برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو از جمله آن‌ها است. تلاش برای حذف این جایگاه، نشان دهنده مخالفت ترامپ با تلاش‌های ناموفق دولت‌های گذشته برای تعطیل کردن این زندان است.

یکی دیگر از فرستاده‌های ویژه‌ای که بر اساس این طرح حذف می‌شود، فرستاده ویژه برای امور مربوط به تغییرات آب و هوایی است؛ پیش از این ترامپ اعلام کرد آمریکا از قرارداد آب و هوای پاریس خارج می‌شود. وظایف آن به دفتر اقیانوس‌ها و امور بین‌المللی و علمی محول می‌شود.

یکی دیگر از این جایگاه‌ها، هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای است؛ قراردادی که ترامپ آن را بدترین توافقی که تاکنون حاصل شده، خوانده است.

دیگر مشاغل باقی خواهند ماند، اما به شکل مستقیم به وزیر خارجه گزارش نخواهند داد. در حدود نیمی از 66 جایگاهی که در این نامه درباره آن‌ها به کنگره گزارش شده است، تغییری نمی‌کنند.

 

انتهای پیام/ 

ارائه طرح تیلرسون برای حذف سمت هماهنگ‌کننده اجرای توافق هسته‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار