کمبود ویتامین D قاتل خاموش سلامتی هرمزگانی ها

ویتامین‌ها به عنوان ترکیبات آلی حتی در مقادیر جزئی نقش مهمی در متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،ویتامین ها و مواد معدنی جزء مواد غذایی کم نیاز بدن هستند ولی نیاز کم بدن به این مواد به معنای کم اهمیت بودن آن ها نبوده و هر یک از آن ها نقش مهمی در بدن دارد.

گرچه هر ویتامین به مقدار بسیار اندکی برای رفع نیاز بدن کافی است، ولی باید گفت که نگرانی مردم از کمبود ویتامین، چندان هم بی‌پایه نیست.

در صورت متنوع بودن غذای مصرفی ویتامین‌های ضروری بدن خود به خود به بدن می‌رسد ، اما اشکال این است که بسیاری از مردم در انتخاب غذای خود تنوع به کار نمی برند.

تغذیه ناقص، رژیم غذایی نامناسب، نوع زندگی سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین و در نتیجه باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

بیشتر ما شناخت چندانی درباره نقش ویتامین ها در بدن نداریم و تنها تعداد اندکی از نقش آن در ارتباط با سلامت بدن، اندام ها و استخوان‌ها آگاه هستیم.

کمبود ویتامین D قاتل خاموش سلامتی هرمزگانی ها

کمبود ویتامین D در کیمن سلامت ایرانی ها

خستگی، ضعف عمومی بدن و ماهیچه‌ها، چاقی و دردهای مبهم ممکن است مشکل این روزهای هر کدام از ما باشد و اصلا به ذهنمان خطور هم نکند که شاید منشأ این دردها کمبود ویتامین D در بدن و سبک زندگی اشتباه ما در تامین آن باشد.

بر اساس تحقیقات اخیر بیش از نیمی از ایرانیان به ویژه هرمزگانی ها بدون اینکه خود آگاه باشند از کمبود ویتامین D رنج می برند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،می گوید: در استحکام استخوان ها، دندان ها، جذب کلسیم در بدن، انتقال پیام های بدنی و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن تنها قسمتی از نقش ها و تاثیرات ویتامین D در بدن هستند.

اعظم زمانی گفت: روغن ماهی، جگر، قارچ، زرده تخم مرغ و لبنیات از اصلی ترین منابع این ویتامین اند ولی متاسفانه سفره غذایی ایرانی ها فقیر از منابع غذایی حاوی این ویتامین حیاتی است.

کمبود ویتامین D قاتل خاموش سلامتی هرمزگانی ها

نور خورشید نوش داروی رایگان برای جبران کمبود ویتامین D

وی نور مستقیم خورشید را یکی از مهمترین عوامل ساخت ویتامین D در بدن معرفی کرده و افزود: در شرایط معمولی تنها 16 درصد از ویتامین D بدن از این طریق تامین می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی هرمزگان مردم این دیار نباید کمبود ویتامین D داشته باشند ولی فراری بودن مردم از گرمای سوزان و شرجی آن و آپارتمان نشینی به نوبه خود می تواند یکی از دلایل کمبود این ویتامین بین هرمزگانی ها باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: برای تامین این ویتامین از طریق تابش نور خورشید باید به شرایطی همچون نبود آلودگی و ابری بودن هوا، و تابش بدون مانع نور به پوست توجه کافی کرد.

کمبود ویتامین D قاتل خاموش سلامتی هرمزگانی ها

رئیس مرکز بهداشت هرمزگان هم در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، گفت: کمبود ویتامین D در اکثر بیماری هایی همچون فشار خون، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری از سرطان ها که در سنین بالا رخ می دهد نقش موثری دارد.

غلامعباس جاودان با اشاره به مبهم و غیر اختصاصی بودن علائم کمبود این ویتامین در اکثر مواقع افزود: با این وجود دردهای عضلانی و استخوانی، افسردگی، خستگی و خواب آلودگی از مهمترین این علائم هستند.

وی در ادامه با اشاره به کمبود شدید این ویتامین حیاتی بین هرمزگانی ها گفت: درهرمزگان نوجوانان 71 درصد، زنان باردار بیش از 92 درصد و سایر سنین 60 تا 70 درصد کمبود ویتامین D دارند که این خود مشکل بزرگی به ویژه برای جوانان و نوجوانان در آینده ایجاد می کند.

رئیس مرکز بهداشت هرمزگان  افزود: طرح مکمل یاری ویتامین D یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده در 3 سال اخیر برای برای درمان و کاهش این معضل است.

جاودان گفت: در این طرح این ویتامین به صورت قطره های ویتامین AD بین گروه های هدف همچون خانم های باردار و افراد میانسال در مراکز بهداشتی به خصوص مناطق روستایی به صورت رایگان توزیع می شود.

بی شک توجه به گنجاندن منابع غذایی با کیفیت و حاوی ویتامین در سبد غذایی روزانه، قرار گیری حداقل 30 دقیقه در طول روز زیر تابش نور خورشید، مصرف ویتامین های مکمل البته با تجویز و نظر کارشناسانه و اجرای برنامه های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت به ویژه برای افراد در معرض خطر از  راهکارهای مفید برای جبران کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین D در افراد جامعه برا داشتن جامعه سالم و تندرست است.

در صورت بی توجهی و کم کاری مسئولان و متولیان امر به این موضوع به ویژه در کودکان و نوجوانانی که نسل آینده را تشکیل می دهند در آینده ای نه چندان دور جبران این کاستی ها و خسارات ناشی از آن بسیار دشوار بوده و جامعه بدون بهره مندی از سلامت جسمانی هیچ گاه موفق نخواهد بود.

انتهای پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.