اقدام قانونی پلیس امنیت یزد در صورت مشاهده سگ‌گردانی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزدگفت:پلیس امنیت یزد در صورت مشاهده سگ‌گردانی اقدام قانونی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  علی شریعت پناه وزیری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد سگ‌گردانی را تهدیدی برای بهداشت عمومی مطرح کرد.

شریعت پناه وزیری در خصوص منع قانونی سگ‌گردانی گفت: در ابتدای اسفندماه سال 89 طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس آن نه‌ تنها سگ‌ گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان مشخص شده بود ولیکن متاسفانه پس از تصویب کلیات این طرح در مجلس این لایحه به آرشیو پیوست و تا کنون اقدامی در جهت بررسی مجدد و تصویب آن در مجلس صورت نگرفته است.

 وی افزود: نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است اینست که سگ گردانی تهدیدی علیه بهداشت عمومی باشد، که در این صورت وظیفه تشخیص اعلام جرم آن مطابق با تبصره 1 ماده 688 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 ،بخش تعزیرات، با وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی می‌باشد،که پس از اعلام سازمان مربوطه به دادگستری قاضی می‌تواند با توجه به مطالب صدرالذکر ماده 688 برای فرد استفاده کننده و یا نگهدارنده تا یکسال مجازات حبس در نظر بگیرد.

شریعت پناه وزیری ادامه داد: همچنین یکی از مصادیقی که قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 به عنوان جرم تلقی کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است، حرکات غیر متعارفی یا تعرضی است که موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شود که قانونگذار برای آن مجازات حبس از سه ماه تا یکسال را در این قانون در نظر گرفته است.

شریعت‌پناه اذعان کرد: همچنین ساکنین آپارتمان‌هایی که از موضوع نگهداری سگ همسایگان خود رنج می‌برند می توانند از فرد خاطی شکایت کنند که این شکایت می تواند به دو صورت انجام گیرد 1- تماس با 110 پلیس امنیت و دیگری شکایت در دادسرا است.

وی ادامه داد: در صورتی که سگ گردانی در معابر و پارک ها و مکانهای عمومی خصوصا توسط بانوان عفت عمومی را جریحه دار کند به استناد ماده 638 دادگاه می تواند فرد خطا کننده را به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم نماید.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: متاسفانه حقوقدانان و مقنین قوانین کیفری به صورت اخص مجازاتی را برای افرادی که در معابر و یا پارک ها و یا مکانهای عمومی اقدام به سگ گردانی می کنند در نظر نگرفته اند البته یکی از دلایل اصلی آن شایع نبودن این عمل ناصحیح و غیر اخلاقی و غیر شرعی در جامعه و نظام جمهوری اسلامی بوده است .

شریعت‌پناه وزیری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به افزایش روز به روز سگ گردانی به خصوص در پارک های یزد چه اقداماتی بازدارنده و پیشگیرانه ای صورت گرفته است، عنوان کرد: در استان یزد با توجه به سبقه دینی مردمان استان و وجود اعتقادات عمیق مذهبی کمتر شاهد این نوع ناهنجاری ها در سطح شهر هستیم، لیکن در این راستا اقدامات خوبی از سوی معاونت آموزش و درمان علوم پزشکی و شبکه بهداشت در خصوص معایب و مضرات و تهدیداتی که از قبل نگهداری سگ توسط افراد می تواند برایشان ایجاد شود صورت گرفته است.

 وی افزود: همچنین دادستان مرکز استان نسبت به انجام مکاتبه با رئیس پلیس امنیت اخلاقی استان اقدام با این مضمون که تا در صورت مشاهده متخلفین با آنها اقدام قانونی صورت گیرد.

شریعت‌پناه وزیری گفت: با هماهنگی هایی که این معاونت با پلیس امنیت طی جلسات متعدد در سال‌های گذشته داشته است؛ مصوب شد کلیه افرادی که ازسوی پلیس امنیت به دلیل ارتکاب به جرایم خرد ، همچون آلودگی صوتی، بدحجابی ، روزه خواری و یا تظاهر به روزه خواری در ملا عام، حرکات نمایشی با خودرو و یا موتورسیکلت ، کشف حجاب، خلوت با نامحرم ، سگ گردانی و ... دستگیر می شوند برای اولین بار قبل از معرفی به دادسرا و اعمال مجازات در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و همچنین عدم برچسب زنی مجرمانه به جوانان و جهت ایجاد تغییر در افکار متخلفین و مرتکبین جرایم یاد شده به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اخذ تمهید مناسب ،کارت شناسایی، معرفی تا در دوره های مدیریت مهارت، و دانش رفتار و طرح ارتقاء تحول فردی و اجتماعی که بر مبنای نظریه فطرت علامه طباطبایی به صورت شیوه رفتاری خاص و با محوریت امید ، الف: اخلاق، م: معرفت، ی : یادآوری و ذکر خدا، دال: دستگیری از دیگران،طراحی و برگزار می شود شرکت کنند و پس از اخذ گواهی گذراندن موفقیت کارگاه یاد شده به پلیس امنیت مراجعه و نسبت به دریافت کارت شناسایی خود اقدام می کند.

حیوانات در زندگی انسان، آثار بی شمار و فایده هایی گوناگون دارند خداوند متعال با آفرینش حیوانات و تسخیر آن ها به دست انسان ها، نعمت های فراوانی نصیب آنان کرده است.

قرن هاست که بشر، در حمل و نقل بار و مسافر، و نیز در کشاورزی و آب رسانی، از حیوانات اهلی بهره می برد و یا در نگهبانی، وقت شناسی، دفاع و تفریح و سرگرمی از حیوانات دیگر نیز بهره برده و هنوز هم از این نعمت های الهی گاهی درست و گاهی با شیوه های ظالمانه، بهره می برد.

نهی از نگهداری سگ در خانه

بدون شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیار دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند: نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که نظافت، طهارت و بهداشت درباره آن مراعات شود و محیط نگهداری آن با ابزار و وسایل زندگی آمیخته نباشد، از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: از نزدیک شدن به سگ بپرهیزید. در جایی دیگر فرمودند: در سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری و سگ همراه گله گوسفندان.

 نظر برخی از مراجع عظام

سگ، حیوان نجسی است و نجاست آن از طریق روایات به اثبات رسیده است.

در جایی دیگر حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: از نزدیک شدن به سگ ها بپرهیزید؛ و کسی که سگ مرطوبی را لمس کرد، لباسش را بشوید و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.

۱. آیت الله خامنه‌ای (دام ظله): سگ نیز به عنوان یكی از مخلوقات الهی در جهت انتفاع انسان خلق شده و خداوند متعال نحوه و كیفیت این انتفاع را برای انسانها بیان نموده، تا ضمن استفاده از منافع آن از ضررها و مفاسد معنوی و مادی كه به مقتضای خلقت در سگ وجود دارد مصون باشند با وجود نجاست سگ، اصل اولی در مورد انواع انتفاعات از این حیوان بنا به مقتضای اصاله الصحه و اصل حلیت، جواز است لکن باید این نکته را مد نظر داشت که انتفاع باید عقلایی باشد نه توهمی.

۲. آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله): سگ براى مقاصد مختلف از قبیل: پاسبانى خانه و گله و براى شكار و همچنین مقاصد پلیسى مى تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ولى از آنجا كه موجود آلوده اى است و ممكن است بیمارى هاى مختلفى را به انسان منتقل سازد از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازى غربى دیده مى شود جلوگیرى كرده است.

در عین حال اسلام اجازه نمى دهد حتى سگ هاى ولگرد را آزار كنند مگر این كه به صورت خطرى در آیند غذا دادن به آنها نیز كار خوبى است نگهداری از سگ شایسته مسلمانان با شخصیت نیست، و از جهات شرعى مشكلات زیادى ایجاد مى كند البته اگر پاکی و نجاست رعایت شود و بودن آن حیوان در خانه فایده ای داشته باشد مانعی ندارد.

فقهای عظام شیعه، سگ را یکی از نجاسات می دانند و این حکم بین آنها اجماعی است.

نگهداری از سگ‌ انتشار میكروب‌ها را تشدید می‌كند.

متخصصان بهداشت هشدار داده اند كسانی كه در خانه سگ نگهداری می‌كنند، بیشتر آلوده به میكروب هستند.

پژوهشگران اعلام كردند: افرادی كه از سگ‌های خانگی نگهداری می‌كنند به دلیل این‌كه اغلب پس از تماس با حیوان، دست‌های خود را نمی‌شویند یا ممكن است این حیوان به اتاق صاحب خود نیز راه پیدا كند، در بیشتر موارد میكروب‌های سگ، به افراد خانواده منتقل شده و احتمال انتشار میكروب بین آنها نیز بیشتر می‌شود.

در عین حال که حیوانات باعث خوشحالی کودکان می‌شوند، می‌توانند برخی بیماری‌ها را هم ایجاد کنند و باعث طولانی شدن بیماری شوند.

شایع‌ترین بیماری که ممکن است با حضور حیوانات مرتبط باشد، آلرژی است اگر کودکی از زمان طفولیت با حیوانات خانگی تماس داشته باشد، زمینه ایجاد آلرژی ،حساسیت، در او افزایش می‌یابد.

آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است به این معنا که اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده‌ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

حساسیت به حیوانات معمولا به صورت علائم تنفسی است در این حالت کودک سرفه‌های مکرر دارد که شب‌ها تشدید می‌شود. نشانه‌هایی از قبیل خارش، چشم‌های اشک‌آلود و قرمز، جوش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا خس‌خس سینه که در طول سال رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌هایی از آلرژی نسبت به حیوان خانگی ‌باشد.

هرچند تعیین اینکه آیا آلرژی کودک ناشی از حیوان خانگی یا چیز دیگری است، کمی دشوار است گاهی اوقات هم ممکن است علائم به صورت کهیر خود را نشان دهد.

سگ گردانی تهدیدی علیه بهداشت عمومی/ آگاهی بخشی به سگ‌گردان‌ها از طریق طرح امید

توصیه می‌شود اگر در خانواده‌ای کودکی با زمینه حساسیت و علائم تنفسی یا پوستی وجود دارد از نگهداری حیوانات خانگی خودداری شود تا علائم تشدید نشود.

همچنین  توکسوپلاسموز از بیماری‌های بسیار خطرناکی است که از حیوانات خانگی به انسان‌ها انتقال می‌یابد.

امروز با روند رو به رشد تغییر سبک زندگی در ایران و پیروی از مدل زندگی که غربی‌ها برای کشورهای جهان سوم طراحی می‌کنند، نگهداری از حیوانات خانگی به امری عادی تلقی شده و افراد برای مد، کلاس یا بعضا برای فرار از مسئولیت‌های زندگی مانند فرزند آوری و یا پر کردن خلاء های عاطفی خود از حیوانات در منزل نگهداری می‌کنند که در این میان سگ پر طرفدارترین این حیوانات است و این روزها در پارک‌ها و خیابان‌های شهر یزد نیز رفته رفته سگ گردانی به امر طبیعی مبدل می‌شود.

انتهای پیام/ ی

اقدام قانونی پلیس امنیت برای سگ گردانها درسطح شهر یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار