حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

واکنش وزارت بهداشت درباره سلامت محصولات تراریخته بازار ایران

سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به محصولات تراریخته در ایران گفت: این محصولات تاييديه هاى لازم را اخذ كرده اند و مشكلى ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى که امروز صبح در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به دستاوردهاى طرح تحول سلامت گفت: در سال ٩١ مردم بيش از ٥٤ درصد هزينه هاى سلامت را از جيب پرداخت كردند و در سال ٩٤ اين ميزان به ٣٨.١ درصد رسيد.

وی افزود: اين كاهش ١٦.٧ درصدى باعث شد در سال ٩٤ مردم ١٧ هزار ميليارد تومان در حوزه سلامت كمتر هزينه كنند، در سال حدود ٤١ هزار ميليارد تومان يارانه به مردم پرداخت مى شود و با اجراى طرح تحول سلامت حدود ١٧ هزار ميليارد تومان از پرداختى مردم در حوزه سلامت جلوگيرى شد، اين ميزان حدود ٤٠ درصد يارانه نقدى است كه در جيب مردم ذخيره شد.
حریرچی عنوان کرد:  ١١ ميليون نفر در طرح تحول سلامت بیمه شدند و با این وجود وزير رفاه يك ماه پيش اعلام كردند كه ٧ درصد مردم بيمه نيستند که بیشتر به دلیل مشكل كارت ملى و شناسنامه، شرايط خاص جغرافيايى، كم اطلاعى، عدم نياز و غيره است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش بيش از ٩٠ درصدى بيمه، آمار بسيار خوبى است، گفت:  مى توان ادعا كرد كه هيچ ايرانى نيست كه به مراکر درمانی مراجعه نكند و تحت پوشش بيمه قرار نگيرد، در حال حاضر درصد پوشش بيمه در روستاها ٩٧.٦ درصد و در شهر ٩١.٧ درصد است.

وی افزود: در بيمه هاى تكميلى پوشش ٢٠.٤ درصدى داريم، اين نشان مى دهد كه در زمينه بيمه تكميلى تفاوت قابل توجهى بين مردم وجود دارد و با توجه به جمعيت تحت پوشش بيمه هاى پايه در سال ٩٥، تعداد ٨١ میلیون و١٥٠ هزار دفترچه بيمه دست مردم است و ٦ الى ٧ ميليون اين ميزان همپوشانى دارد و از اين ميزان بیش از ٣٨ ميليون بيمه سلامت دارند، بیش از ٣٦ ميليون بيمه تامين اجتماعى هستند، يك ميليون  كميته امداد و ٤ ميليون و هشتصد هزار نفر نيز تحت پوشش بيمه نيروهاى مسلح هستند.

وی ادامه داد: بايد توجه كرد كه قبل از طرح تحول بين افراد ثروتمند و فقير، اختلاف زيادى از لحاظ پوشش بيمه پايه بود.

پادرمیانی پیشکسوتان جامعه بیهوشی برای حل مشکلات

سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به مشكلات جامعه بيهوشى و نامه روز گذشته مبنى بر ارائه خدمات بيهوشى در ساعات موظف طبق مصوبه گفت:تفاهمى كه با همكاران شده، اين تصور را به وجود نمى آورد كه پزشكى همكارى نكند.
 
وی افزود : با توجه به توضيحات و نظرات كارشناسى و محدوديت هاى مالى، اميدواريم بزرگان رشته هاى مختلف مشكلات را حل كنند و هيچ پزشكى، بيماران را به خاطر مسائل مالى از خدمات پزشكى محروم نمى كند.

استفاده از یک مهر برای دو پزشک تخلف است

حريرچى درباره استفاده دو پزشك خاص از يك شماره نظام پزشكى در حوزه پوست و مو و توجه بازرسان به اين موضوع ها گفت: اگر متوجه شويم كسى با مهر ديگرى كار مى كند، هم وزارت بهداشت و هم نظام پزشكى برخورد قانونى لازم را انجام مى دهد.
 
وی افزود: بازرسى هاى دوره اى را هم وزارت بهداشت و هم نظام پزشكى انجام می دهد و اگر طى بازرسى يا شكايت ها اطلاعاتى را به دست بياوريم، برخورد لازم انجام مى شود.

سلامت محصولات تراریخته بازار مورد تایید است

ايرج حريرچى سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى درباره محصولات تراريخته موجود در بازار گفت: محصولات تراريخته به ما معرفى مى شود و ما همه را بررسى مى كنيم، مبدا محصولات تراريخته بررسى و حتى محصولات قاچاق نيز از سطح بازار نمونه گيرى مى شود.

وی افزود: محصولات تراريخته كه در بازار وجود دارد، تاييديه هاى لازم را اخذ كرده اند و مشكلى ندارند.
 
سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به نقطه نظرات کارشناسان و محدودیت‌های مالی و اعتباری ادغام رشته‌های مختلف بوده و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مشکل این رشته‌ها برطرف شود، ولی باید بگویم که در حال حاضر مسائل مختلفی در مناطق محروم وجود دارد که این مسئله نشان‌دهنده کمبود تخت و پزشک متخصص هستیم.

 حریرچی عنوان کرد: تمام ارائه‌کنندگان خدمات در حوزه بهداشت و درمان تلاش می‌کنند تا بیماران کمترین رنج را برده و وزارت بهداشت در حوزه سلامت بهترین کار‌ها را انجام داده است.

 وی در خصوص تبلیغات برخی از افراد در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها، اظهار کرد: تبلیغات خدمات پزشکی بازرسی‌اش بر عهده سازمان نظام پزشکی بوده و مجوز این کار را علاوه بر این نهاد وزارت ارشاد و بهداشت نیز برخوردار است و کنترل این شبکه‌ها پیچیده است و اگر این اقدامات به صورت غیر قانونی انجام شده باشد از طریق سازمان نظام پزشکی و دادگاه‌های جرائم ویژه پزشکان و همچنین دادگاه رسانه‌ای رسیدگی می‌شود و برخورد قانونی با آن فرد یا افراد صورت می‌گیرد و اگر فرد غیر‌پزشک باشد این کار از طریق نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی معاون سازمان جهانی بهداشت در طول ۳ سال چهار بار به ایران سفر می‌کند این مسئله نشان‌دهنده اقدامات خوب وزارت بهداشت در حوزه سلامت و بخصوص در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.

 وی با اشاره به سند مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: سند مبارزه با بیماری‌های غیر‌واگیر به امضاء شخص رئیس جمهور و ۸ وزیر رسیده است و همچنین شورای عالی سلامت که رئیس جمهور در آن شرکت می‌کند در خصوص مسائل مختلف از جمله بیماری‌های غیر‌واگیر برنامه‌های خوبی را ارائه کرده است که نتیجه آن اقدامات خوبی در زمینه بیماری‌های مختلف از جمله سکته‌های حاد قلبی و مغزی است.

 حریرچی در خصوص سکته قلبی یکی از اقوام مدیر کل وزارت بهداشت عنوان کرد: در اثر بروز سکته قلبی یکی از اقوام مدیران ما در وزارت بهداشت از محل اسکان این فرد تا انجام آنژیوگرافی زمانی در حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامیده و باعث زنده ماندن فرد و برگشت او به زندگی است و این مسئله یک دستاورد بزرگ برای وزارت بهداشت محسوب می‌شود و ما بطور کلی مجموعاً ۲۵ هزار بیمار بدین صورت از مرگ و یا سکته‌های حاد قلبی نجات پیدا می‌کنند و خوشبختانه باید بگویم که در زمینه پیشگیری اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.

 سخنگوی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت طرح کاهش نمک نان را اجرایی کرده بطوریکه میزان نمک موجود در نان از ۹ گرم به ۳ الی ۵ گرم رسیده است و بطور کلی ۵۰ درصد از نمک مصرفی ایرانیان از طریق خوردن نان ایجاد می‌شود و ما خوشبختانه میزان اسیدهای چرب اشباع را حذف کردیم

حریرچی بیان کرد: در خصوص کاهش میزان شکر با صنف قناد‌ها توافقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم، اما قسمت عمده پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و غیر واگیر آگاهی بخش مردم است، زیرا متاسفانه ۷۰ درصد از مردم ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند و تحرک کم باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سکته‌های قلبی است و وزارت بهداشت ورسانه‌ها در جهت آگاهی بخشیدن اقدامات موثری انجام داده است. 

 وی افزود: خانمی که به عنوان رئیسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شده یکی از دانشمندان برجسته در حوزه آموزش پزشکی بوده و 2 دهه در عرصه مدیریت فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

 قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی از رشته‌ها تعرفه کاهش داشته و این مساله با نظر دبیرخانه شورای عالی بیمه و نظر نهایی دولت صورت گرفته است و این کار کنترل هزینه‌های سلامت و حرکت در این جهت است که تعرفه ابزار سیاست گذاری محسوب می‌شود و این موضوع به معنای ارزش به یک فرد و گروه نبوده به طوری که در کشورمان تعرفه زایمان طبیعی بالا، اما در کشور‌های خارجی از تعرفه‌های بالاتری برخوردار است و این مساله به معنای تناقض و یا داشتن ایراد یکی از این دو موضوع نیست.

 وی با بیان اینکه تعرفه ابزاری برای کنترل هزینه‌هاست و این کار با مشارکت همگان امکان پذیر است، تصریح کرد: یکی از بیمارانی که در یکی از بیمارستان‌ها به دلیل مسافرت پزشک معالجش اعتصاب کرده بیشتر به خاطر این بوده که دکتر مربوطه سفری را برای شرکت در یک کنگره علمی رفته و اگر این کار را بدون انتخاب جایگزین هم سطح خود انجام داده که این مساله قابل رسیدگی است، اما به طور کلی ما از وضعیت این بیمار مطلع بوده و کار‌های بزرگی در زمینه درمان بیماریش انجام شده است، زیرا برخی از درمان‌ها زمان بر و طولانی بوده و حوصله فرد بیمار را می‌طلبد.

 حریرچی یادآور شد:  در طول یک سال ۸ میلیون بار بستری در بیمارستان‌های دولتی داریم و ۱۶.۵ میلیون نفر از مزایای طرح تحول استفاده کرده و مراکز درمانی سرطانی مرجع پناهگاه بیماران است.

انتهای پیام/

محصولات تراریخته در سلامت کامل هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
من که با این دفترچه طرح سلامت رفتم بیمارستان دولتی گفتن این دفترچه رو باید بندازی تو جوب تازه 50 هزارتومن هم بابتش پول دادم چه موج عظیمی از امار سازی و دروغ در بین مسوولین بوجود اومده بدبختی اینه که دولت قبلی هم خودشون بودن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار