توسعه کشت گیاهان دارویی راهکار برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان

کشت تک محصولی کشاورزان هرمزگانی سال ها صدماتی را به این بخش وارده کرده و جهاد کشاورزی هرمزگان برای برون رفت از این مشکل طرح کشت گیاهان دارویی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، کشت تک محصولی کشاورزان هرمزگانی سال ها صدماتی را به این بخش وارده کرده و جهاد کشاورزی هرمزگان برای برون رفت از این مشکل طرح کشت گیاهان دارویی را با هدف رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، ایجاد تنوع کشت،فرهنگ سازی در بین کشاورزان در خصوص کشت های تجاری واقتصادی در دستور کار خود قرار داده است.

آمارها نشان می دهد که از مجموع 8 هزار گونه گیاهی در اروپا تنها 10 درصد آن معادل 800 گونه دارویی شناخته شده در حالی که در کشور ایران 750 گونه گیاه دارویی وجود دارد و این در حالی است که سهم اروپا از فروش گیاهان دارویی 63 درصد و ایران 3 درصد است.

اهمیت و جایگاه رو به فزون گیاهان دارویی در مدیریت پایدار به خصوص به خصوص در عرصه ملی و جهانی به حدی بوده که امروزه می توان روند احیاء و نقش آن را به ویژه در تامین دارو به عنوان یکی از شاخصه های توسعه در کشور مد نظر قرار داد.

در این بین استان هرمزگان به دلیل شرایط اقلمی و جغرافیایی، رویشگاه گستره وسیعی از گیاهان دارویی بوده است.

بیش از 850 گونه گیاه دارویی در حدود 250 هزار هکتار رویشگاه دارویی در دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات هرمزگان پراکنده است که 292 گونه آن مصرف دارویی دارد.

با توجه به استفاده از غذاهای سالم علاوه بر کاهش واردات داروهای شیمیایی، تضمین کننده سلامت جامعه، رشد علمی و اجتماعی برای جامعه بوده و نیاز است این مهم در کشور و استان هرمزگان نهادینه شود.

توسعه کشت گیاهان دارویی راهکار برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان

کشت گیاهان دارویی نسخه برای توسعه صنعت کشاورزی هرمزگان

اینک کشت گیاهان دارویی به یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برای استفاده بهینه از اراضی، و ترغیب کشاورزان هرمزگانی به چند پیشگی در کنار فعالیت های جنبی همچون پرورش دام و طیور ، پرورش ماهی و قارچ برای متکی نبودن به تک محصولی تبدیل شده است.

مسعود گرگیج مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت: کشت گیاهان دارویی با هدف ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، ارتقا توان مالی بهره برداران و جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم به جای محصولات نیازمند آب فراوان اجرا شده است.

وی از برگزاری کلاس های ترویجی و توجیهی می توان به عنوان یکی از اقدامات موثر برای ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی نام برد.

توسعه کشت گیاهان دارویی راهکار برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان

مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید:آویشن، مرزنجوش، نعنا فلفلی، به لیمو، چای ترش، بابونه، حنا و سپستان  از جمله گیاهان و گونه های دارویی است که از طریق کشاورزان در هرمزگان کشت داده می شود.

مسعود گرگیج در خصوص مزایای کشت گیاهان دارویی گفت: قابلیت نگهداری طولانی مدت، ایجاد تعادل بین حجم تولید و قیمت محصولات نسبت به صیفی جات، امکان برنامه ریزی برای بازار فروش، نیاز آبی کم و کمک به حفظ منابع آب، تولید محصول سالم و ارگانیک، کمک به درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال از مزایای کشت گیاهان دارویی است.

مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: امسال حدود 10 گونه گیاهای با توجه به شرایط اقیلیمی در 67 هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان کشت می شود.

گرگیج با اشاره به کشت این محصولات در اواسط آبان تا آذر پیش بینی کرد 140 تن گیاه دارویی برداشت شود.

مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد، بندرخمیر، میناب و رودان را مهمترین مناطق کشت این محصولات در هرمزگان معرفی کرد.

توسعه کشت گیاهان دارویی راهکار برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان

مسعود گرگیج گفت: کشاورزان بخشی از نهال و نهاده های مورد نیاز برای کشت را به طور مستقیم در استان و یا پس از معرفی نهالستان های تایید شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی از استان های همجوار همچون فارس تامین می کنند.

وی افزود: معرفی بازار فروش مطمئن و شرکت های خریدار گیاهان دارویی به کشاورزان، ارائه تسهیلات به طرح های هدفمند مرتبط با گیاهان دارویی، آموزش بهره برداران برای تولید محصول با کیفیت و ارائه مشاوره تنها بخشی از خدمات ارائه شده به بهره برداران گیاهان دارویی در هرمزگان است.

بهره گیری از جوانان علاقمند و تحصیل کرده، ایجاد زیر ساخت هایی همچون آزمایشگاه برای آنالیز محصولات، آموزش بهره برداران در خصوص شیوه های کشت و بازاریابی، استانداردهای صادراتی و نحوه ارتباط گیری با مشاوران بخش خصوصی، فراهم ساختن امکاناتی برای خرید تضمینی محصولات از بهره برداران می تواند از جمله راهکارها برای توسعه و ترویج این صنعت باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.