باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نظام آماری ایران بین دو راهی مرکز آمار و بانک مرکزی

وجود اختلاف نظر بین مرکز آمار و بانک مرکزی موجب تفاوت آمارهای منتشر شده از سوی این دو نهاد می شود.

اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار کی به اتمام می‌رسد؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاوت در محاسبه سال پایه شاخص‌های کلان اقتصادی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران سبب شده است آمار‌های منتشر شده از سوی آن‌ها با یکدیگر اندکی متفاوت باشد.

بر اساس قانون، مرکز آمار ایران مرجع تولید آمار‌های رسمی کشور به حساب می‌آید، اما طبق قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بانک مرکزی مکلف شده است در حدود وظایف قانونی و در چارچوب ضوابط و استاندارد‌های شورای عالی آمار ایران، آمار‌های تخصصی بخش‌های مربوط به خود را تولید و اعلام کند.

اختلاف نظر بانک مرکزی و مرکزآمار در ارائه آمار 

محمدرضا عسگری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، درباره وضعیت نظام آماری در ایران و اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: اختلاف نظر بین دو مرکز وجود دارد، اما هر کدام باید آمار‌های مربوط به زیرساخت‌های خود را ارائه دهند.

وی درباره ارایه آمار شاخص‌های کلان توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اظهار کرد: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول است و ارائه امارهای مالی است و مرکز آمار هم وظیفه ارائه آمار در شاخص هایی از قبیل مسکن و تورم و... را دارد.

مسعود صوفی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، دراین باره گفت: مرکز آمار و بانک مرکزی وظیفه ارائه آمار را درکشور دارند، این درحالی است که ارائه آمار پولی و بانکی برعهده بانک مرکزی است و مرکز آمار باید آمار‌های مرتبط به شاخص مصرف تولیدکننده و مصرف کننده  را ارائه دهد و نباید تخطی در این دو امر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه آمار‌های مربوط به بانک مرکزی ارجحیت بیشتری نسبت به مرکز آمار‌ها دارد، افزود: باید این امر را مورد توجه قرار داد که بخش‌هایی همچون کشاورزی، خدمات و.. بر عهده بانک مرکزی نیست و ارائه آمار ازسوی این مرکز نادرست است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار