پیشرفت 68 درصدی سد انحرافی بویلا پوش رودخانه قطور خوی

با بهره برداری از سد انحرافی بویلاپوش در شهرستان خوی آب مورد نیاز 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تامین می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛   سید محمد عابدی فرماندار خوی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب خوی گفت :این سد و بند انحرافی در بیست کیلومتری شهر خوی و بر روی روخانه قطور احداث می شود که کنترل و انتقال آب روخانه قطور به مزارع کشاورزی ۲۰ روستا از اهداف اصلی آن است .

وی پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۸ درصد اعلام و تصریح کرد : ساخت بدنه این سد با ۴ رسوب گیر رو به اتمام است و در حال حاضر احداث کانالهای این سد انحرافی بطول ۶۰ کیلومتر آغاز شده است.

عابدی افزود : پس از احداث و رسوب گیری در این سد آب مورد نیاز ۶۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ۲۰ روستا از طریق ۶۰ کیلومتر کانال تامین و امکان اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در این منطقه فراهم می شود.

 وی اعتبارات این طرح را ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات رودخانه های مرزی اعلام و تصریح کرد: تاکنون برای اجرای این طرح ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده و امسال برای اجرای این طرح ۳۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که با صرف این اعتبار بدنه و حوضچه های سد تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهد شد.

 قلیپور مدیر امور آب خوی نیز در این جلسه از فعالیت ۳۲۴ حلقه چاه غیر مجاز در دشت خوی خبر داد و گفت : در یک سال گذشته بیش از ۱۱۰ حلقه از این چاهها با مشارکت خود کشاورزان مسدود شده است.

دشت شهرستان خوی در برداشت آب از منابع زیر زمینی بعلت بحران آب در سفره های زیر زمینی بعنوان دشت ممنوعه حفر چاه در آذربایجان غربی اعلام شده است این در حالیست که سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون متر مکعب از آب رودخانه های قطور و الند خوی بعلت نبود طرحهای مهار و کنترل آب از دسترس خارج می شود.

 

انتهای پیام/ح

در یکسال گذشته بیش از ۱۱۰ حلقه چاه غیر مجاز در خوی مسدود شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.