پنجمین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران به نیمه راه خود رسیده، اما هجوم زیرپوستی خارجی‌ها بخصوص چینی‌ها گوی رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در این نمایشگاه ربوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس آمار منتشر شده از تعداد حاضران نمایشگاه پوشاک امسال تقریبا 60 درصد شرکت‌کنندگان را تولیدکنندگان ایرانی و 40 درصد را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که برای ارائه دستاوردهای فنی و محصولاتشان به تهران آمده‌اند، اما براساس قانونی نانوشته در این‌گونه نمایشگاه‌ها ظاهرا این بار هم خارجی‌ها دارای امتیازهای ویژه‌ای هستند که خبری از این امتیازها در میان غرفه‌های ایرانی نیست.

جولان پوشاک چینی در بازار ایران +عکس

تجمیع غرفه‌های خارجی و ارائه زمان بیشتر برای تجهیز غرفه‌ها یا نادیده گرفتن برخی تخلفات شرکت‌کنندگان خارجی جزو امتیازاتی است که برای شرکت‌های خارجی درنظر گرفته‌ شده و تولیدکنندگان ایرانی در سالنی که برای آنها برپا شده از این مزایا بی‌بهره هستند.

اغلب تولیدکنندگان ایرانی در این نمایشگاه بر این باورند که برخورد دوگانه برگزارکنندگان و همچنین سوءاستفاده تولیدکنندگان خارجی از شرایط موجود دستاورد خاصی از این نمایشگاه برای تولیدکنندگان ایرانی به ارمغان نخواهد داشت.

به هرحال بررسی‌های انجام شده توسط جام‌جم از دومین روز برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران نتایجی نگران‌کننده از آنچه را بر سر صنعت پوشاک کشورمان آمده، دارد و یادآور این نکته است که باوجود تمام طرح‌ها و سیاستگذاری‌های حمایتی برای این صنعت همچنان پوشاک ایران مغلوب واردات
است.

پیشنهاد بی‌شرمانه به تولیدکنندگان

مسعود شابختی، بازرس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درباره مشکلات صنعت پوشاک ایران به جام‌جم گفت: صنعت پوشاک ایران با وجود تمام امتیازاتی که می‌تواند برای اشتغال و اقتصاد کشورمان داشته باشد، متاسفانه دستخوش شعارزدگی شده است.

شابختی در ادامه افزود: همه درباره حمایت از صنعت پوشاک سخن می‌گویند و کنفرانس‌های مختلف در این زمینه برگزار می‌کنند، اما در همین نمایشگاه که قرار است توانمندی‌های ایرانی در آن ارائه شود، هستند افرادی که به تولیدکنندگان پیشنهاد می‌دهند که تولید را کنار بگذارند و محصولات وارداتی آنها را بفروشند.

این مقام صنفی تاکید کرد: من در این نمایشگاه به عنوان یک تولیدکننده غرفه دارم، اما از همان روز اول تاکنون سه شرکت بازرگانی به من مراجعه کرده‌اند و با ارائه کاتالوگ‌ها و شماره‌تلفن پیشنهاد داده‌اند به جای تولیدات خودم، پوشاک خارجی با برندهای مختلف مطرح را در بازار عرضه کنم.

وی افزود: اکنون واردکنندگان که عمدتا بدون مجوز هم فعالیت می‌کنند آنچنان جسور و مطمئن آدرس انبار خود را به تولیدکنندگان می‌دهند که انگار هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با قاچاق در ایران وجود ندارد.

بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است: بی‌تفاوتی و شعارزدگی مسئولان در صنعت پوشاک به جایی رسیده است که متخلفان هیچ نگرانی از پیگرد قانونی ندارند و انبارهای بسیار بزرگی در نزدیک تهران را برای انبار کردن کالاهای قاچاق خود تدارک دیده‌اند که سر در آنها نوشته شده پارکینگ اختصاصی؛ به عنوان مثال شرکت «آ.س» واردکننده برندهای معروف زارا، بنتون، کتون و... یکی از این واردکنندگان است که در نمایشگاه فعلی تقریبا به تمام تولیدکنندگان ایرانی مراجعه کرده است.

این تولیدکننده پوشاک که بیش از سه دهه در صنعت تولید پوشاک فعالیت دارد، به جام‌جم گفت: مشکلات تولید و رقابت نابرابر تولیدکنندگان با واردکنندگان باعث شده برخی از تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده و واردکننده شوند؛ چون محصولاتشان را خارج از ایران با برند ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

این مقام صنفی تصریح کرد: روند فعالیت تولیدکنندگان پوشاک در ایران نزولی شده و شاهد از بین رفتن فرصت‌های شغلی در این بخش بوده‌ایم که اگر مسئولان همچنان به شعار بسنده کنند، در آینده نزدیک صنعت پوشاک ایران با تمام امکانات و توانمندی خود مغلوب واردکنندگان می‌شود.

جولان پوشاک چینی در بازار ایران +عکس

پارچه و ماشین‌آلات بهانه حضور

خبرنگار جام‌جم در بررسی خود از پنجمین نمایشگاه پوشاک ایران به غرفه 38 نمایشگاه بین‌المللی تهران رسید که روی سردر آن نوشته شده بود «غرفه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با صنعت نساجی» اما در این غرفه، انواع تولیدکنندگان پارچه خارجی مشغول دریافت سفارش‌های پوشاکی بودند. در این غرفه یکی از شرکت‌کنندگان چینی که درواقع ماشین‌آلات و پارچه‌های مختلف را به عنوان توانمندی تولیدی خود به ایران آورده بود، مشغول دریافت سفارش پوشاک لی و شلوارهای مختلف بود.

تخفیف ‌هم می‌دهیم

میزان تخلف چینی‌ها که ظاهراً امسال در نمایشگاه، جای تولیدکنندگان ترکیه را گرفته بودند، آنچنان بود که در برخی غرفه‌ها تولیدکنندگان چین با نصب آگهی که روی آن به فارسی اطلاعاتی نوشته شده بود، خریداران را به خرید تشویق می‌کردند، چون قرار بود از این غرفه تخفیف ‌هم دریافت کنند.

این غرفه‌ها که تعداد آنها کم هم نبود در بخش‌های روسری، تی‌شرت، پوشاک زمستانه و... فعالیت داشتند و حتی برای جلب مشتری بیشتر از میان بازدیدکنندگان ایرانی بعضا با آنها عکس یادگاری هم می‌گرفتند تا به این ترتیب احساس نزدیکی بیشتری در میان آنها ایجاد کنند.

تحویل 3 روزه در تهران؟!

پیشنهاد خرید محصولات وارداتی از سوی برخی واردکنندگان ایرانی پایان کار نیست، چون بی‌تفاوتی مسئولان به تخلف‌های آشکار خارجی‌ها باعث شده برخی تولیدکنندگان خارجی بخصوص کشور چین ضمن برقراری ارتباط با خریداران ایرانی هرآنچه را سفارش دهند سه روزه در تهران تحویل می‌دهند.

با نگاهی به محصولات ارائه شده که همگی جزو منسوجات، پوشاک و کالای خواب است، این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا ممکن است این کالاها در حجم انبوه، سه روزه داخل تهران قابل تحویل باشد، بخصوص این‌که اکنون نهادهای مسئول بشدت واردات کالاها را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند؟

خبرنگار جام‌جم با مراجعه به غرفه یکی از تولیدکنندگان پوشاک چینی که کاپشن و لباس زمستانه به نمایش گذاشته بود؛ از آنها برای خرید سوال کرد که غرفه‌دار با کمال خونسردی پاسخ داد: «شما هرچه می‌خواهید سفارش دهید من سه روزه در مکانی که می‌خواهید تحویل می‌دهم.»

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازار پوشاک ایران در دست چشم بادامی ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.