در فریدونشهر برگزارشد

برگزاری کارگاه تخصصی « آب های زیر زمینی » در فریدونشهر

اولین کارگاه تخصصی« آب های زیرزمینی، چالش ها و فرهنگ سازی» در فریدونشهربرگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ایرج حسابی فرزند دکتر حسابی از سخنرانان این همایش با اشاره به تحقیق و مطالعات طولانی مدت و سرمایه بر دانشمندان اروپایی و آمریکایی در مورد تکنولوژی قنات های یزد، اظهار کرد: این دانشمندان موفق شدند با بهره گیری و تقلید از این تکنولوژی سه ایالت آمریکا را از خشکسالی نجات دهند ولی در کشور ما هیچ گاه آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

پروفسور فریبرز ناطق الهی دکترای عمران و مدیریت بحران و استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، نیز در این همایش اظهار کرد: این که کشور ما در شرایط بحرانی آبی قرار دارد یا خیر نیازمند تحلیل های بیشتر است.

وی افزود: به واقع در برخی مناطق کشور مانند دشت قزوین شرایط مناسبی از نظر ذخایر آبی شاهد نیستیم و بحران آب به صورت محلی در ایران وجود دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که کشورهایی با شرایط آبی نامناسب تر از ایران توانسته اند منابع آبی خود را سامان دهند پس ما نیز نباید بازی را به داستان بحران آب ببازیم.

محمد آریامنش پیشکسوت اکتشاف منابع آب ژرف و دارنده دکترای ژئوفیزیک نیز در بخش دیگری از این همایش، با انتقاد از این که در کشور ما آب به عنوان یک موضوع جامع توجه نشده و برنامه ها در این زمینه مقطعی بوده است، گفت : مشکل اصلی آب در کشور ما از 'آمار' آغاز می شود و به همین دلیل باید از افرادی که می گویند ایران در 20 سال آینده نابود می شود بپرسیم که بدون داشتن بیلان آبی کشور این آمار را از کجا استنباط کرده اند.

آریامنش با بیان این که نخستین نقص آماری درباره آب های ورودی و خروجی کشور است، افزود: در تقسیم بندی مورد اشاره آب های فسیلی، گسلی و ورودی به کشور به طور مثال آب ورودی از کوهسار های زاگرس به ایران نادیده گرفته شده است.

وی با بیان این که حوضه های آبریز باید با هم مورد مطالعه و ژرف بینی قرار گیرد، اظهارکرد: انتقال آب بین حوضه ای خطای بزرگی است چرا که آب هر حوضه باید در همان منطقه مورد استفاده قرار گیرد تا مدیریت جامع منابع آبی را شاهد باشیم.
این کارشناس با تاکید بر این موضوع که منابع آب ژرف باید مورد مطالعه قرار بگیرد، گفت: در نقاطی از کشور که طبیعت رودخانه تدارک ندیده است باید چاه های عمیق حفر شود چراکه سرریز آب های ژرف را شاهد هستیم .

وی اجرای همزمان هر برنامه با توجه به شرایط هر منطقه، مدیریت مصرف اصلاح الگوی کشت، مدیریت درون حوضه ای، مهار آبهای سطحی مرزی و توسعه کشاورزی در مرزها، توسعه آبخیز داری، اجرای آب شیرین کن تنها در نواحی ساحلی،استفاده از پساب، باروری ابرها ،بهره برداری از فناوری های نو و مطالعه و بهره برداری از آبهای ژرف را مهم ترین راهکارهای رفع مشکلات آبی برشمرد.

مسعود میرمحمدصادقی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز در بخشی از این همایش، با بیان این که استان اصفهان در حوضه آبریز فلات مرکزی قرار دارد، گفت: با این وجود اصفهان با 162 میلیمتر بارش یکی از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور است.

وی با اشاره به این که در حوضه آبریز زاینده رود وضعیت مناسبی در زمینه آب های تجدید پذیر نداریم، گفت : امروزه در مناطق مختلف به واسطه اقدامات غیر علمی و تغییر اقلیم کمبود روان آب ها را شاهد هستیم و سفره آبهای زیرزمینی کشور به مرز بحران رسیده است و بر این اساس لازم است مدیریت منابع آبی را جدی تر بگیریم.
میرمحمدصادقی ادامه داد: سرانه آب تجدیدپذیر زاینده رود 700 میلیمتر است که در تعاریف جهانی، در رده حوضه های کم آب قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کاهش روان آب ها به سمت این رودخانه را موجب روی آوردن مردم به منابع آب زیرزمینی بیان کرد و گفت: این مساله سبب شده سفره های آب زیرزمینی به مرز هشدار برسند تا جایی که این موضوع به شورای امنیت ملی هم کشیده شده است.

وی افزود: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی داینامیک سبب شده از 35 دشت استان، 23 دشت از جمله دشت دامنه-داران به وضعیت ممنوعه بحرانی و نگران کننده برسند و سطح آب های زیرزمینی این دشت ظرف مدت 30 سال به میزان 33 متر کاهش یافته است.

ناصر اسدی فرماندار فریدونشهر نیزبحران آب را متوجه کل کشور دانست و گفت: همه استان ها متناسب با شرایط اقلیمی با بحران آب مواجه هستند بنابراین برنامه ریزی ها باید متناسب با این شرایط باشد.
 در این همایش به برخی از مشکلات موجود در بحث آب این شهرستان از جمله تخریب های زیست محیطی احداث تونل انتقال آب بین حوضه ای چشمه لنگان، از بین رفتن مخازن چند میلیون ساله آبی با احداث این تونل در دل سفیدکوه فریدونشهر، پرداخت نکردن حق آبه مردم خسارت دیده این شهرستان از احداث این تونل، قطع کامل رودخانه یلان با احداث سد چشمه لنگان، هدایت آب خدنگستان و در پی آن نابودی اکوسیستم این رودخانه مطرح شد.

همچنین در این کارگاه قطع جریان طبیعی 38 کیلومتر از رودخانه هیران فریدونشهر با احداث سد رودبار در مرز این شهرستان با استان لرستان و زیر آب رفتن 20 هکتار از اراضی غنی جنگلی فریدونشهر بر اثر احداث این سد، احداث سد سرداب و زیر آب رفتن دو روستای سرداب علیا و مازه قلعه و تخریب زیست محیطی و برهم زدن اکوسیستم این منطقه، تخلف از قانون های ملی و بین المللی و بی توجهی به حقوق مردم در انتقال بین حوضه ای آب از سرشاخه های دز به حوضه آبریز زاینده رود توسط اعضای سمن ها و تعدادی از کشاورزان اشاره شد.

اولین کارگاه تخصصی آب های زیرزمینی، چالش ها و فرهنگ سازی' در روزهای 15 و 16 شهریور سال جاری در فریدونشهر برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.