راه اندازی دفتر باستان‌شناسی شهری در رشت

دفتر باستان‌شناسی شهری در رشت راه اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ولی جهانی سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان گفت: دفتر باستان‌شناسی شهری برای شناخت ریشه‌های فرهنگ شهری در رشت تشکیل شد.

وی با اشاره به نیاز روز افزون به شناخت ریشه‌های فرهنگ شهری در جوامع امروزی افزود: طرح ایجاد دفتر باستان‌شناسی شهری در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ارائه شد. 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گیلان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف این دفتر، کسب اطلاعات از هسته اولیه شهری و روند شکل‌گیری و گسترش شهرهای گیلان از طریق کاوش، بررسی و نظارت بر خاکبرداری‌ها و حفاری‌های طرح های عمرانی شهری است.

ولی جهانی با اشاره به عدم وجود مدارک باستان‌شناسی از روند تکاملی شهر بزرگی همچون رشت افزود: مطالعه متون پیش از اسلام به‌ویژه منابع یونانی و ارمنی، اطلاعات بسیار اندکی در رابطه با جغرافیای تاریخی شهرهای گیلان به‌ویژه کلان‌شهر رشت در اختیار ما قرار می‌دهد.

جهانی اعلام کرد: صعب‌العبور بودن دامنه شمالی البرز، دسترسی جغرافی‌دانان و مورخان دوران باستان را به این مناطق محدود ساخته بود و در نتیجه اطلاعات بسیار اندک و گنگی از این ناحیه در متون کهن یافت می‌شود.

وی با معرفی شهر رشت به‌عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی شمال کشور گفت: رشت پیشینه‌ای بیش از هزار سال دارد و نخستین منبعی که به‌طور اخص از این شهر نام برده، کتاب حدودالعالم به سال 372 هجری قمری است که رشت را جزء نواحی بزرگ آن سوی رودی یعنی گیلان غربی معرفی می‌کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گیلان افزود: با وجود این تاریخچه غنی و پربار از شهر رشت متاسفانه سرگذشت سیاسی و تاریخی این شهر در روند رشد ارگانیک شهر امروزی مدفون شده و امروز در سایه گسترش و توسعه شهری بیم آن می‌رود که برای همیشه نابود شود. 

ولی جهانی با اشاره به اهم فعالیت‌های دفتر باستان شناسی شهری تصریح کرد: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی شامل نظارت‌های باستان‌شناسی بر روند خاکبرداری‌ها، کاوش و گمانه‌زنی در محدوده شهر، ثبت و مستندنگاری معماری و بافت تاریخی شهر از دیدگاه باستان‌شناختی و مطالعه روند شکل‌گیری و توسعه شهر از مهم‌ترین فعالیت‌های این دفتر است.

 

انتهای پیام/م.ع

تشکیل دفتر باستان شناسی شهری در رشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین رضایی
۲۲:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
من یه سکه دارم با قدمت 1016سال میخواستم ارزششو بدونم