آغاز نخستین جشنواره منطقه ای کهن آواهای تنبور در دالاهو

نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور با حضور 70 نفر در بخش تک نوازی و 13 گروه در شهرستان دالاهو آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ در  جشنواره که روزهای 20 و 21 شهریور و در 2 بخش تک نوازی و گروهی در روستای بان زلان سفلی  شهرستان دالاهو برگزار می شود، هنرمندانی از تهران، کرج، همدان، لرستان و شهرستان های استان کرمانشاه با هم به رقابت می پردازند.

براساس اعلام دبیرخانه جشنواره در روز اول و در نوبت صبح اجرای تکنوازی رده های سنی ب و ج و در نوبت عصر نیز اجرای گروه های سیمرغ، سرانه، دالاو، مهرگان، آلابرز، عشاق و خاموش برگزار می شود.

در روز سه شنبه 21 شهریور نیز در نوبت صبح اجرای تکنوازی رده سنی الف و اجرای گروه های سی رود و تشار و در نوبت عصر نیز آئین اختتامیه و افتتاح خانه تنبور برگزار خواهد شد.

بنیانگذار خانه تنبور گفت: در این جشنواره هنرمندانی اعم از بانوان و آقایان حضور دارند و در هر بخش سه تا چهار نفری و چهار گروه به عنوان برتر شناخته می شوند.

علی اکبر مرادی بیان کرد : آئین افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در فضای رو باز برگزار می شود، اما اجراهای بخش جشنواره در سالنی به ظرفیت 200 نفر در روستا'بان زلان سفلی' ساخته شده برگزار می شود.

وی همچنین به افتتاح خانه تنبور در روستای بان زلان سفلی اشاره کرد و گفت: این خانه در روز سه شنبه و با حضور اساتید برجسته موسیقی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره به صورت رسمی افتتاح می شود.

بنیانگذار خانه تنبور و از اساتید این ساز اصیل ایرانی در ادامه حفظ و نگهداری از ساز تنبور را از اهداف اصلی برگزاری جشنواره ذکر کرد و گفت: هدف ما استمرار برگزاری این جشنواره در سال های بعد است این جشنواره علاوه بر رقابت، کارگاهی آموزشی برای هنرمندان است که شیوه های درست تنبورنوازی نیز یادآوری می شود.

او قدمت ساز تنبور را بیش از هفت هزار سال دانست و گفت: تنبور قدیمی ترین سازی است که در دنیا نواخته شده و همه باید تلاش کنیم که حفظ شود.
در این جشنواره اساتید برجسته موسیقی همچون شهرام ناظری، کیهان کلهر، محمدرضا درویشی، حسین علیزاده، علی‌اکبر مرادی و پژمان حدادی حضور دارند.

روستای بان زلان سفلی با جمعیتی در حدود 200 تن از توابع بخش گهواره در حدود 100 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.

 

انتهای پیام/ز

قدمت ساز تنبور بیش از هفت هزار سال است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.