فولادگر مطرح کرد:

انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب بن- بروجن خطری جدی برای زاینده رود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتیکه عملیات احداث آب بن – بروجن انجام شود دیگر رودخانه زاینده رود را برای کشت کشاورزان نمی توانیم باز کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا فولادگر عصر دیروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه در خصوص مخالفت خود با برنامه‌های دولت در روز رأی اعتماد به کابینه، گفت: بر اساس این آیین‌نامه داخلی مجلس این مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که در آن روز توسط نمایندگان مجلس مطرح می‌شود چون به رأی گذاشته نمی‌شود هیچ تأثیری بر برنامه‌ها ندارد.

وی بابیان اینکه باید این روند اصلاح شود، خاطرنشان کرد: دولت در انتخابات و بعد از اعلام نتایج آرا، نوید تحول اقتصادی بیشتر و تغییر در تیم اقتصادی را داد.
فولادگر با اشاره به پنج ابر چالش کشور، گفت: اشتغال، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، تناسب بودجه دولت با هزینه‌ها و محیط‌زیست و اّب این ابر چالش‌های بود که از سوی مشاور اقتصادی دولت بیان‌شده است.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بابیان اینکه تغییر لازم در تیم اقتصادی دولت اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: وزیر اقتصاد مدیر موفقی بود که برخی از موفقیت‌های دولت متأثر از وزارت اقتصاد دولت یازدهم بود که مهار تورم نسبی، تثبیت نرخ ارز و فراهم شدن شرایط جذب سرمایه‌گذار ازجمله این موارد است.
فولادگر گفت: متناسب با انتظاری که برای مردم در خصوص تغییر تیم اقتصادی دولت داشتند این اتفاق نیفتاد، باید دولت مشخص کند که حرف آخر در مسائل اقتصادی را کدام‌یک از افراد تیم اقتصادی دولت می‌زند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید به دولت کمک کرد تا در این چهار سال مشکلات موجود را رفع کند، اظهار کرد: در چهار حوزه ابرچالش های اقتصادی تغییری به وجود نیامد فقط رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست تغییر کرد.
* وجود نگرانی شدید از عدم تحقق وعده‌های دولت
وی از نگرانی شدید خود برای تحقق وعده‌های دولت بیان و تصریح کرد: در چهار سال دولت یازدهم رشد نقدینگی دو و نیم برابر شده بود، با توجه به اینکه ظرفیت بیشتری از امسال برای فروش نفت وجود ندارد چگونه دولت می‌تواند نرخ رشد اقتصادی را کنترل یا کاهش دهد.
* دولت نتوانست دوگانه تورم و رکود را همزمان مهار کند
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بابیان اینکه دولت نتوانست دوگانه تورم و رکود را همزمان مهار کند، اظهار کرد: اصلاح ساختار و ثبات نیز دوگانه‌ای است که دولت نتوانست همزمان هر دو را ایجاد کند.
فولادگر با اشاره به برخی از الزام‌های ناصحیح بانکی، گفت: نرخ تسهیلات با توجه به این الزام‌ها بیش از 30 درصد است.
وی با اشاره به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی، اظهار کرد: قرارگاه اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده ولی باید دید محور برنامه‌ها باسیاست‌های اقتصادی مقاومتی یکسان هست یا خیر.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بابیان اینکه گره زدن حل مشکلات اقتصادی با تعامل با دنیا یک روش ناصحیح است، گفت: موجودیت امریکا و نظام سلطه با کشورهای مستقل همچون جمهوری اسلامی ایران ضدیت دارد.
فولادگر با اشاره به تعاریف متناقض نظام استکبار و سلطه در خصوص حقوق بشر، اظهار کرد: آن‌ها کشورهایی که از استقلال خود دفاع می‌کنند را تروریست معرفی می‌کنند درصورتی‌که خود تروریست‌ها را به جان کشورها می‌اندازند.
وی به لزوم نقدپذیری دولت اذعان کرد و گفت: دولت یازدهم در زمان انتخابات حرف منتقدان که می‌گفتند باید سالانه یک‌میلیون شغل ایجاد شود را یک حرف پوپولیستی عنوان می‌کردند درصورتی‌که بعد خود رییس دولت و مشاور اقتصادی وی به ایجاد حدود یک‌میلیون شغل بر اساس برنامه ششم توسعه اذعان کردند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از تصویب تحقیق و تفحص در رابطه با برخی ابهامات مجوزهای در حوزه معادن در سه ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: استمرار نظارت بر اصل 44، حمایت از تولید داخل، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع ایجاد اشتغال از اساسی‌ترین بحث‌های داخل کشور است.
* تاکید رهبر معظم انقلاب در همه جلسات با مسئولان بر اصل 44
فولادگر بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب در همه جلسات بر اصل 44 تأکید داشته‌اند، خاطرنشان کرد: از 9 سال گذشته که این قانون تصویب شد رهبر معظم انقلاب در همه جلسه‌ها با مسئولان آن را گوشزد کرده‌اند.
وی بابیان اینکه در سال 88، اولین نقد خود را در رابطه با واگذاری‌ها بیان کرده‌ایم، گفت: ایرادات زیادی به واگذاری‌ها وجود دارد و بارها آن‌ها را متذکر شده‌ایم، خصوصی‌سازی فقط واگذاری نیست و واگذاری فقط خصوصی‌سازی نیست.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اظهار کرد: دولت باید برای واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی در حوزه‌های بهداشت و درمان،‌آموزش و تحقیقات و فرهنگ لایحه بیاورد.
* 40 ماده واحد از 92 ماده اصل 44 مربوط به حوزه انحصار و رقابت است
فولادگر بابیان اینکه 40 ماده واحد از 92 ماده اصل 44 مربوط به حوزه انحصار و رقابت است، گفت: این مسئله امروز یک خلأ جدی است، نهاد تنظیم‌کننده بخشی در برخی از وزارتخانه‌ها ازجمله نفت، صنعت، بهداشت و درمان وجود ندارد.
وی ادامه داد: فقط در وزارتخانه ارتباطات رگولاتور وجود دارد؛ در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز باید رگولاتور راه‌اندازی شود تا در تعیین نرخ و نظارت بر آن نقش ایفا کند.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بر لزوم توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی‌ها، گفت: در مهرماه گزارش از میزان رعایت قانون اصل 44 ارائه خواهد شد.
* شورای گفتگو ماحصل قانون کسب‌وکار است
فولادگر شورای گفتگو را ماحصل قانون کسب‌وکار عنوان و اظهار کرد: میزان اجرای قانون کسب‌وکار، جایگاه کشور در رتبه جهانی کسب‌وکار و مؤلفه‌های کسب‌وکار سه محور گزارشی خواهد بود که در مهرماه ارائه خواهد شد.
وی بابیان اینکه در رتبه 120 کسب کار و جهانی چند سالی هست ثابت مانده‌ایم و تغییری نداشته‌ایم، گفت: تولیدکننده داخل قدرت رقابت با محصولات خارجی ندارد.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به مشکلات شرکت تولیدکننده پوشاک تُکتم در خراسان رضوی،  گفت: تعداد کارگرهای این شرکت توانمند به‌شدت کاهش پیداکرده است.
فولادگر تصریح کرد: متأسفانه برخی از محصولات فاقد کیفیت خارجی را با برچسب ایرانی وارد بازار می‌کنند و با این کار به تولیدات ایرانی ضربه می‌زنند.
* بازارهای داخلی پر از کالاهای خارجی شده است
وی بابیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها تعدیل نیرو و کار داشته‌اند، اظهار کرد: بازارهای ما پر از کالاهای خارجی شده است.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به بررسی لایحه ارزش‌افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: قانون مالیات ارزش‌افزوده در مرداد سال 87 تصویب و در مهرماه اجرا شد که مورد اعتراض بسیاری از اصناف واقع و منجر به اعتصاب برخی از صنوف شد.
فولادگر در بودجه امسال پیشنهاد شد که ارزش‌افزوده فقط از حلقه آخر زنجیره اخذ شود، تأکید کرد: ابتدا باید اصلاح ساختارها صورت بگیرد.
وی بابیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری سالانه 0.8 درصد کاهش پیدا کند، گفت: وزارت ارتباطات توجه به کسب‌وکارهای فناور و مبتنی بر آی تی را به‌عنوان راه‌حل‌های خود برای ایجاد اشتغال عنوان کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به بی‌عدالتی سهم بودجه‌ای برای شهرستان و استان اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان نسبت به استان‌های یزد، تبریز، فارس و خراسان سهم درآمدی بیشتری داشته ولی سهم بودجه‌ای آن نسبت به این استان‌ها عقب‌تر است.
فولادگر بابیان اینکه استان اصفهان شش هزار و 200 میلیارد درآمد داشته است، گفت: چگونه هست که 38 سال است به استان‌های محروم کمک می‌شود ولی هنوز هیچ‌کدام از محرومیت خارج نشده‌اند.
وی با تصریح اینکه نباید به اعتبارات دولتی برای استان دل بست، اظهار کرد: نباید معطل بودجه دولتی بود و باید به بخش خصوصی اتکا کرد.
* مشکل سرمایه گریزی از اصفهان
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در استان می‌شود سرمایه گریزی از اصفهان انجام می‌گیرد و امروز سرمایه‌گذاران ما در استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام می‌دهند.
گفته می‌شود که چرا در مورد آب ساکت هستیم، این گونه نیست و هر زمان تریبونی در اختیار بوده بخشی از آن به موضوع آب تعلق پیدا کرده، از طرفی روش‌هایی که مردم را به میدان بیاوریم و منجر به نزاع و مقابله شود قبول نداریم و باید بتوانیم با تدبیر و پیگیری حقوقی مسائل را حل کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های خوب دولت یازدهم تشکیل شورای عالی آب بود و چندین جلسه آن به زاینده‌رود اختصاص یافت، گفت: متاسفانه در این جلسات که ۴ استاندار حضور دارند با وجودی که دو استان حق آبه ندارند همه اعضا حق رأی یکسان دارند.
فولادگر افزود: مصوبه انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب برای بروجن گرفته شده، در صورتی که ما از ابتدا مخالف بوده و هستیم، چرا که رودخانه‌های زیادی در چهارمحال است و می‌توانند با مهار رودخانه‌های فصلی آب خود را تأمین کنند؛ با این اتفاق حداقل آبی که در سال در رودخانه جاری می‌شود دیگر نخواهد شد.
وی در خصوص انتقال آب از خلیج فارس اظهار کرد: در دنیا شیرین کردن آب و انتقال چند ۱۰۰ کیلومتری آن معمول نیست و هزینه‌های آن بسیار زیاد است، با این حال استان‌های کرمان و یزد این طرح را پیگیر هستند تا با انتقال آب بتوانند در صنایع از آن استفاد کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: حداقل کار در بحث انتقال آب زاینده رود این است که برداشت آب از این حوضه را از زمانی شروع کنیم که تونل سوم کامل شود، تا زمانی که سد تأسیس شود تونل سوم کارایی ندارد.
وی همچنین در خصوص انتخاب استاندار اصفهان، گفت: در بحث انتخاب استاندار در زمان رای اعتماد با وزیر کشور صحبت کردم و به او گفتم اگر قرار است در استان اصفهان تغییر و تحولی صورت بگیرد، یک استاندار قوی، اجرایی و متناسب با استان اصفهان انتخاب شود.
فولادگر تاکید کرد: انتظار نداریم استاندار از منتقدین دولت انتخاب شود، اما استان اصفهان به استانداری اجرایی نیازمند است نه کسی که اولویت را به مسایل سیاسی بدهد.

 

انتهای پیام/م

 

جمع‌بندی جلسات اقتصاد مقاومتی دولت ارتباط با خارج است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.