ایزدی خبرداد:

اسکان مجدد ۷۰ هزار خانوار حاشیه‌نشین

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۶ مدل ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی، ۷۰ هزار خانوار اسکان مجدد می‌شوند.

ساکنین بافت فرسوده و گروه‌های کم‌درآمد از اولویت‌های دولت دوازدهم در نظام برنامه تامین مسکن/ جزئیات مشکل حاشیه‌نشینان ۶۰ شهر در خصوص مالکیت زمین/ تشریح ۶ مدل ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدسعید ایزدی، معاون جدید معماری و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش حاشیه نشینی، اظهار کرد: اگرچه در طول چهار سال گذشته در شهرهای مهم مانند تهران، مدیریت شهری حاضر به همکاری برای اجرای برنامه‌ها در جهت کاهش حاشیه نشینی نبود، اما توانستیم برنامه‌هایی را در سایر شهرها به اجرا برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه در تهران مدیریت شهری برای اجرای برنامه‌ها با وزارت راه و شهرسازی همراه نبود و به‌طور اساسی از ورود به عرصه حاشیه نشینی پرهیز می‌کرد، چراکه در برخی از مناطق تهران به اسکان مجدد حاشیه نشین‌ها و بدمسکن‌ها نیاز است که شهرداری از ورود به این موضوعات به شدت پرهیز می‌کرد.

۶ مدل ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی

معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه حاشیه نشین‌ها و ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اولویت پروژه مسکن اجتماعی هستند، گفت: وزیر راه و شهرسازی چهار گروه را در اولویت طرح مسکن اجتماعی قرار داد که خانه اولی‌ها، ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی یا همان حاشیه نشین‌ها، ساکنین بافت فرسوده و گروه‌های کم درآمد از اولویت‌های دولت دوازدهم در نظام برنامه تامین مسکن هستند.

ایزدی ادامه داد: در حوزه درمان مسأله حاشیه نشینی اجرای ۶ روش و مدل «اسکان مجدد»، «مسکن تدریجی»، «تنظیم مجدد زمین»، «خود مالکی»، «استفاده از ظرفیت خیرین و نیکوکاران مسکن‌ساز» و «اعطای مالکیت زمین» را در دستور کار قرار داده ایم و در برخی از مناطق این مدل ها به اجرا رسیده و با عملیاتی شدن این روش‌ها برخی از محدوده ها ساماندهی شده است.

۷۰ هزار خانوار نیازمند اسکان مجدد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح اسکان مجدد برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی گفت: یکی از این روش ها اجرای طرح اسکان مجدد است، در این طرح برای خانوارهایی که در سکونتگاه های پرخطر سکونت دارند، مسکن جایگزین در نظر گرفته ایم.

وی افزود: طبق آمار در کل کشور ۷۰ هزار خانوار نیازمند اسکان مجدد هستند. این افراد کسانی هستند که در سکونتگاه های پرمخاطره مانند مجاورت با دکل های فشار قوی برق، حاشیه رودخانه ها و ... زندگی می‌کنند.

مدیرعامل سابق شرکت عمران و بهسازی شهری یادآور شد: مسکن مورد نیاز برای این طرح از کانال های متعدد از جمله مسکن اجتماعی، خانه های ساخته شده توسط خیرین مسکن ساز و ... تأمین می شود.

گفتنی است؛ قرار نیست محدوده سکونتی این افراد تغییر قابل توجهی داشته باشد و سعی می شود که این افراد در نزدیکی همان منطقه که از امکانات زندگی شهری برخوردار است، اسکان داده شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار