حسنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ضخامت ازون رو به بهبودی است/ گرمایش جهانی عامل تخریب لایه ازون

کارشناس محیط زیست و حفاظت از لایه ازون گفت: در فاصله بین سال‌های 2000 تا 2015، 4 میلیون کیلومتر مربع مساحت حفره ازون کاهش یافته که این نشان دهنده بهبود ضخامت آن است.

HFC ها عامل تخریب لایه ازون نیستند/4 میلیون کیلومتر مربع ازضخامت لایه ازون بهبود یافته استمریم حسنی کارشناس محیط زیست و حفاظت از لایه ازون در گفتگو با حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روز جهانی حفاظت از لایه ازون اظهار داشت: شعار سی امین سالگرد پروتکل مشارکت های جهانی حفاظت از لایه ازون، مراقبت از زندگی در مقابل پرتوهای زیان بار خورشید است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که مردم مراقب سلامتی خود باشند و به مسایلی که به تخریب لایه ازون مربوط می‌شود و اثرات مخربی را بر انسان و موجودات زنده می‌گذارد، آگاه شوند.

حسنی با اشاره به لزوم استفاده از انواع محصولاتی که با لایه ازون سازگار هستند، گفت: اشخاصی که به صورت طولانی مدت و به طور مستقیم در معرض تابش اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرند، حتما به نکات ایمنی همچون پوشش مناسب توجه کنند، همچنین این افراد به عنوان یک مصرف کننده باید از محصولاتی استفاده کنند که با لایه ازون سازگاری دارند، چراکه این مسئله خود موجب حمایت از تولید کننده‌های این قبیل محصولات می‌شود.

وی در ارتباط با کاهش زمان مصرف CFCها در صنایع برودتی افزود: زمان مصرف CFCها تا اول ژانویه 2010 بود و بعد از آن در کشورهای توسعه یافته مانند ایران واردات و مصرف آن‌ها ممنوع شد. اغلب CFC‌ها در صنایع یخچال سازی، خنک کننده‌ها و مواد پلاستیکی استفاده می‌شد که بعد از سال 2010 استفاده از این مواد ممنوع شد و ما تا اول ژانویه 2010 حدود 9500 تن مواد مخرب ازون که شامل CFC‌ها، حلال‌ها و پالون‌ها و غیره بودند را حذف کردیم و هم اکنون وارد فاز جدید استفاده از FCFCها شده‌ایم که عمدتا در صنایع یخچال سازی استفاده می‌شوند.

کارشناس محیط زیست و حفاظت از لایه ازون با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا اواسط قرن 21 لایه ازون را ترمیم کنیم، تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که دانشمندان انجام داده‌اند در فاصله بین سال‌های 2000 تا 2015، 4 میلیون کیلومتر مربع مساحت حفره ازون کاهش یافته که این نشان دهنده بهبود ضخامت لایه ازون است.

وی درباره مدیریت برنامه حفاظت از لایه ازون در ایران گفت: ما بر اساس پروتکل مونترال بین المللی تا سال 2015 توانستیم موادی که به ضخامت لایه ازون آسیب می رساند را حذف و وارد مرحله استفاده از FCFC ‌ها شویم که فاز اول این برنامه با حذف 1770 تن مواد از FCFC‌ها  آغاز شد و فاز دوم آن در هفتادوهفتمین کمیته اجرایی به تصویب رسیده است که باید وارد مراحل اجرایی شویم تا بتوانیم با عمل کردن به تعهدات خود بر روی برنامه‌های آتی یعنی بر اصل هیدروکلرفلور کربن ها تمرکز کنیم.

حسنی یکی از اثرات تخریب لایه ازون را گرمایش جهانی اعلام کرد و افزود: اگرچه مواد مخرب لایه ازون را حذف کرده‌ایم، اما برخی از مواد هستند که پتانسیل گرمایش جهانی را هم دارند، یعنی با حذف این دسته از مواد، می‌توانیم به کاهش گرمایش جهانی کمک کنیم.

کارشناس محیط زیست و حفاظت از لایه ازون با اشاره به تصویب اصلاحیه‌ای در رابطه با وظایف پروتکل مونترال در سال 2016، گفت: این اصلاحیه، اصلاحیه چگالی نام دارد که بر اساس آن HFC‌ها عامل تخریب لایه ازون نیستند، بلکه موجب تعدیل و حذف گرمایش جهانی می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار