بالا گرفتن تنش های نژادی در آمریکا با تبرئه پلیس قاتل

مرگ سیاهپوستان به دست پلیس در آمریکا به رویدادی روزمره تبدیل شده و تنش های نژادی که با تظاهرات ضد نژادپرستی همراه است نیز رو به گسترش دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پرس تی وی، نتایج تازه ترین سرشماری جمعیت در آمریکا که در سال 2016 به اجرا در آمد نشان می دهد 14.5 درصد از مردم آمریکا یا رقمی نزدیک به 47 میلیون نفر سیاهپوست هستند. این در حالی است که رقمی بالغ بر 37.5 درصد از جمعیت زندانی های آمریکا را سیاهپوستان تشکیل می دهند.

هم اکنون و در سال 2017 میلادی بخش بزرگی از مردم آمریکا نژادپرستی را در این کشور مشکلی نظام مند و ریشه دار می دانند. بار دیگر و اینبار در سنت لوئیس، تبرئه پلیس سفیدپوستی که یک سیاهپوست را به قتل رسانده بود خشم و نفرت مردم بویژه سیاهپوستان را از خشونت و نژادپرستی پلیس های قاتل دامن زد.

یکی از معترضان خشمگین گفت: « هر روز ، هر ماه و هر سال باید به اعتراض خود ادامه بدهیم تا وقتی که هیچ پلیس سفیدپوستی به خود جرات ندهد جان سیاهپوستان را بگیرد.» راهپیمایی مسالمت آمیز مردم پس از دخالت پلیس و استفاده از اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان به خشونت کشیده شد و درگیری ها به بازداشت چندین معترض ختم شد.

قاضی دادگاه میسوری روز جمعه با صدور حکمی ، پلیس سفید پوست قاتل سیاهپوست 24 ساله را از اتهام قتل عمد درجه ی یک تبرئه کرد. افسر پلیس به قراردادن یک قبضه سلاح در خودرو مقتول متهم شده بود. در سال 2017 هم دستگاه قضایی آمریکا افسران سفیدپوستی را که در ماجرای فلج شدن فردی گری و جان باختن او دخالت داشتند مجرم تشخیص نداد و آنان را رها کرد.

تازه ترین گزارش ها نشان می دهد بیش از 1000 نفر سال گذشته بدست نیروهای پلیس آمریکا کشته شده اند که از این رقم دست کم 20 نفر آنها سیاهپوست آفریقایی آمریکایی بوده اند. پرسشی که همچنان بدون پاسخ باقی مانده این است که آیا دستگاه قضایی آمریکا قصد دارد افسران قاتل را در هدف قراردادن سیاهپوستان مجرم بشناسد یا خیر.

یک فعال سیاهپوست گفت: « آفریقایی هایی که در خاک آمریکا زندگی می کنند بیشتر سرشان به کار خودشان است و با هوشمندی و مسئولانه زندگی خودشان را دنبال می کنند. زیرا آنها (دستگاه قضایی و پلیس آمریکا) بارها و بارها نشان داده اند که از سیاهپوستان دفاع نخواهند کرد و ما باید برای دفاع از خودمان دست بکار شویم.»

فعالان حقوق مدنی و هواداران حقوق بشر می گویند آمار نامتناسب قتل سیاهپوستان در آمریکا از تبعیض نژادی سازمان یافته و نهادینه شده در این کشور حکایت دارد. در ضمن پشتیبانی آشکار دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور از خشونت و وحشیگری پلیس به تنش های نژادی دامن می زند. همین امر نشان می دهد جامعه ی آمریکایی باید خود را برای دودستگی خطرناکی بین نژاد سیاه و سفید آماده کند.

انتهای پیام/  

درگیری ها در پی خشونت های پلیس آمریکا در جریان راهپیمایی مسالمت آمیز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار