رئیس اداره‌کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از اجرای عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی ( VSP= Vertical Seismic Profile ) برای اولین بار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پیمان شوشتری زاده، رئیس اداره‌کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران بیان داشت: این عملیات یکی از مهم ترین روش‌های برداشت داده‌های ژئوفیزیکی است که به کمک آن می‌توان به سرعت موج در لایه‌های زیرین زمین پی برد.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر تحلیل امواج عبوری و بازتابی ما را به فهم خصوصیات فیزیکی مخزن تا حد مطلوبی رهنمون می‌سازد.

شوشتری زاده اذعان داشت: این نوع برداشت داده در ایران عموما از نوع لرزه‌نگاری درون چاهی با دور افت صفر ( zero offset vsp ) بوده که جهت تبدیل مکعب‌های لرزه‌ای زمانی به عمق، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره‌کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران افزود: از منظر عملیاتی مهم ترین تفاوت برداشت لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت و دور افت صفر، در فاصله جایگذاری چشمه لرزه‌ای از دهانه چاه است و در عمل می‌توان نتایج حاصل از لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت را نزدیک به نتایج حاصل از لرزه‌نگاری سطحی توصیف کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این روش برداشت، می‌توان با قدرت تفکیک به نسبت بالا، به توصیف ساختار لایه‌ای و چینه‌ای لایه‌های تحت الارضی جهت تهیه مدل استاتیک و تحلیل نشانگرهای لرزه‌ای دست یافت.

پیمان شوشتری زاده گفت: در صورتی که برداشت لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت صفر فاقد این قابلیت است.

وی بیان کرد: نخستین عملیات برداشت لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت ( offset vsp ) اوائل شهریورماه امسال در موقعیت چاه شماره 3 میدان نفتی اروند در غرب شهر آبادان در فاصله عمقی افزون بر 4 هزار و 408 متری در شرایط خاص چاه از نظر دما (بیش از 120 درجه سانتیگراد) و سیال حفاری با وزن بالا pcf 118 صورت گرفت.

شوشتری زاده اظهار داشت: در این عملیات طاقت‌فرسا و طولانی از حیث عمق نمودارگیری و شرایط خاص چاه که برداشت آن قریب به 2 هفته به طول انجامید، داده‌هایی با کیفیت بسیار بالا اخذ شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مدون و از پیش تعیین شده و همچنین سرویس اساسی ابزار، با وجود شرایط دشوار و استثنایی (زمان طولانی برداشت داده‌ها و بازه‌های برداشت 7.5 متری، فشار و دمای بسیار بالا) گروه اعزامی عملیاتی توانست با غلبه بر این شرایط خاص، اطلاعات مورد نیاز کارفرما را در کل بازه تعیین شده از انتهای چاه تا عمق 200متری به سطح را با موفقیت اخذ کند که تحقق آن فراتر از برداشت نرمال و متداول این نوع عملیات در چاه‌های حفر شده تاکنون بوده است.

رئیس اداره‌کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران افزود: از نظر کیفی و پردازشی نیز برغم دور افت به نسبت بالای 3.6 کیلومتری و نوفه‌های محلی ( noise )، داده‌ها همگی دارای first break واضح و قابل رویت بوده و بدون هیچ نوفه غالبی در محتوای فرکانسی اخذ شد.

انتهای پیام/گ

لرزه نگاری درون چاهی عمودی در شرکت ملی حفاری ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.