معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ؛

خشکی تالاب «قوری‌گل» به دلیل مشکلات کانال آبرسانی

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: یکی از مهم ترین علل خشکی تالاب قوری گل، وجود مشکلاتی در کانال آب رسانی به تالاب است.

خشکی تالاب «قوری‌گل» به دلیل مشکلات کانال آبرسانیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛میر محسن حسینی قمی معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی،با بیان اینکه تالاب قوری گل یکی از تالاب‌های کوهستانی آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: این تالاب در حوزه‌ی بسته‌ای قرار گرفته است و از طریق رودخانه یا منبع آبی تغذیه نمی‌شود و این تالاب دارای 200 هکتار مساحت بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 1915 متر است.

وی با اشاره به اینکه این تالاب در سال 1373 به دلیل مشکلات آبگیری در آستانه‌ی خشک شدن  تالاب قوری گل قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: با نظر کارشناسی کانال آبرسانی از ارتفاعات سهند برای احیای این تالاب احداث شد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه وجود عواملی مانند مشکلات فنی و فرسودگی کانال، یخبندان، سیل شدید بهار امسال موجب از دست رفتن فرصت‌های آبگیری شد، افزود: انتقال آب از این کانال در فصل‌های غیر زراعی (از 15 آبان ماه الی 15 اردیبهشت ماه) انجام می گیرد.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای تعمیراتی برای فرسودگی کانال آب رسانی تالاب قوری گل انجام داده است و با توجه به اینکه تالاب قوری گل تالاب کوچکی است با آبگیری مناسب و در صورت تعمیر کانال آبرسانی، می‌تواند احیاء شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم در این خصوص از شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است، اظهار کرد: برای احیای این تالاب دو پیشنهاد ارائه شده که یکی از این پیشنهادات تعمیر وضعیت فعلی کانال و دیگری اجرای پروژه‌ی جدیدی است که با اختصاص اعتبار در آینده‌ی نزدیک اجرایی می‌شود. در صورت اجرای این پروژه، قسمت‌هایی از آب که در بستر طبیعی محیط حرکت می‌کند به صورت قطره‌ای به تالاب قوری گل انتقال داده می‌شود.

انتهای پیام/خ

فرسودگی کانال آب رسانی تالاب قوری گل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار