فرهنگ عاشورا بر دیگر ملت‌ها چه تاثیری گذاشت؟

فرهنگ عاشورا، زمینه ساز قیام ملت‌های مستضعف در تمام جهان است.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛نهضت عاشورا دارای معارف بزرگی است که در طول تاریخ نه تنها مسلمانان بلکه تمام جهانیان را تحت تأثیر آموزه های بی‌نظیر خود قرار داده و عاملی برای آزادی بخشی به ملت های مستضعف است.

پیام‌های قیام عاشورا محدود به ملت‌های اسلامی نیست بلکه روح قیام عاشورا در همه جای جهان جاری شده است. عاشورا مکتبی است که در آن از عزت و شرف در مقابل ظلم و ذلت دفاع می‌شود و مظلوم شریف شمرده می‌شود و ظالم را نابود شونده و شکست خورده معرفی می کند؛ به همین دلیل می‌توان گفت که هر انسان رنج کشیده و هر ملتی که مورد ظلم واقع شده اگر داستان کربلا و پیروزی حق بر باطل را بشنود، روح زنده کننده ای در او دمیده می‌شود و آن ها را به قیام برای حق طلبی و نرفتن به زیر ظلت ستمگران وا میدارد، و اگر در عوامل پیدایش برخی از انقلاب هایی که به جهت حق طلبی مظلومان علیه حکومتهای ظالم پدید آمده اند، نگریست، اثری از فرهنگ عاشورا را در تقویت روحیه حق طلبی آن ملت می توان متوجه شد که نمونه بارز آن انقلاب اسلامی ایران است.

فرهنگ حسینی، عامل استقامت را در بطن ملت های آزادی خواه جهان تقویت می کند که به همین دلیل حکومت های ظالم و کسانی که منفعتشان در غارت سرمایه های مظلومان است و به خصوص دولت‌های غربی به هر وسیله‌ای دست می‌زنند تا با ایجاد انحرافات مانع رسیدن پیام پرشور و مجذوب‌کننده امام حسین(ع) شوند. چون هر انسان آزاده‌ای در جهان، اگر این پیام را بشنود، شیفته آن می‌شود.

همانطور که فرهنگ عاشورا بر مظلومان و مستضعفان تاثیر می گذارد، بر کسانی که دارای سرمایه و قدرت های عظیم هستند نیز تأثیراتی گذاشته است. به عنوان کوچکترین مثال از تأثیر فرهنگ نهضت عاشورا بر جهانیان، می توان به ادواردو آنیلی، جوان ایتالیایی که وارث سرمایه های عظیم و ثروت فراوانی بود، اشاره کرد که در پایان این راه همانند پیشوای خود، به شهادت می رسد. جذبه ی نهضت حسینی به قدری است که انسان هایی به تمام موقعیت ها و ثروت های عظیم خود پشت پا می زنند تا که زندگی عزت مندانه را به زندگی اسارت گونه دنیایی ترجیح دهند.

جلوه زیبای جهانی شدن فرهنگ عاشورا را می توان در راهپیمایی عظیم اربعین به وضوح مشاهده کرد. این واقعه ی عظیم در طی سال‌های اخیر انسان هایی را از سرتاسر دنیا به مسیر بین دو شهر نجف و کربلا می‌کشاند تا از این دریای عظیم معرفت بهره ای ببرند که در میان این جمعیت میلیونی می‌توان اقشاری از دیگر ادیان و کسانی از جوامع دوردست که ذره ای از معرفت های الهی در آن ها گسترش نداشته را دید. عاشورا، حالا دیگر یک مکتب انقلابی و مبارزاتی جهانی است که می‌تواند همه آزادی خواهان و عدالت‌طلبان دنیا را به هم پیوند دهد و شبکه بین‌المللی مقاومت را ایجاد کند و به این منظور بایستی اربعین را به عاملی قوی برای ارتباط مبارزان آزادی خواهان جهان و عامل گسترش فرهنگ حسینی به جهانیان تبدیل کرد.

بر خلاف بسیاری از تبلیغات سؤ که حکومت های کفر برای متوقف کردن تأثیرات نهضت عاشورا در سرتاسر جهان انجام می‌دهند، تمایل به دین اسلام در کشورهای اروپایی و آمریکایی روز به روز در حال گسترش است که اگر کمی در رابطه با این گسترش فرهنگ حسینی دقت کنیم، در میابیم که نهضت حسینی تأثیری شگرف در این تحول و میل ملت ها به اسلام داشته است. به عنوان مثال، دیانا ترون گوسو‌، یکی از شهروندان آمریکاست که چند سال قبل مسلمان شد و نام «هاجر حسینی» را برای خود انتخاب کرد. او امام حسین(ع) را عامل اصلی گرایش خود به اسلام معرفی می‌کند و در گفت‌وگویی با نشریه موعود، می‌گوید: «در مباحث امامت که پیش می‌رفتیم من با یک نقطه اوج روبرو شدم و آن امام حسین(ع) بود. هر چه در موضوع امام حسین(ع) پیش می‌رفتم هیجانم برای دانستن این همه عظمت بیشتر شد. امام حسین(ع) نقطه اصلی لحظات شگفت‌انگیز وجودم شد و من در ایران سعی کردم که در بسیاری از مراسم‌های مذهبی شرکت کنم و به طور جدی خودم را با مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع) آشنا کردم. در کنار این مراسم آنچه برای من خیلی اهمیت داشت، شناخت شخصیتی از امام حسین (ع) بود که نقش جهانی دارد. حرکت و اراده امام حسین (ع) برای احیای حقیقت بود. او همه چیز را فدا کرد تا اصل دین و حقیقت انسانیت باقی بماند. در این موضوع ابعاد فکری و عقلی عجیبی نهفته است.»

گسترش فرهنگ عاشورا در میان ملت های آمریکای جنوبی بسیار بیشتر از آمریکای شمالی است و یکی از دلایل آن را می توان وجود ملت هایی دانست که سال ها در استعمار منفعت طلبان و دولت های مستکبر قرار داشتند. سهیل اسعد، مسلمان آرژانتینی که به عنوان مبلغ در آمریکای لاتین فعالیت می‌کند، قیام امام حسین(ع) را یکی از عوامل پیوستن برخی از سرخپوست‌های آن منطقه به دین اسلام معرفی می‌کند. او در مجموعه مستند «جهانشهری‌ها 2» که به شیعیان آمریکای لاتین می‌پردازد، به شرح ماجراهای معرفی دین اسلام به سرخپوستان پرداخته است و به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به روحیه عدالتخواهانه و تمایل بسیاری از مردم آمریکای لاتین به مبارزه با ظلم و استعمار غرب، وقتی برای آن‌ها درباره قیام امام حسین(ع) صحبت می‌کرد، آن‌ها بسیار به اسلام علاقه‌مند می‌شدند و برخی از آن‌ها نیز تحت تاثیر همین مطالب به دین اسلام می‌گرویدند.

فرهنگ عظیم عاشورا به قدری عظیم و شگرف است که بسیاری از اندیشمندان غیر مسلمان جهان را به واکنش وا داشته. واشنگتن ایرونیگ، تاریخ نگار آمریکایی در این باره اینگونه می‌نویسد: «در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ های تفتیده عراق، روح حسین فنا ناپذیر است. ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین.» هم‌چنین ماهتما گاندی، رهبر استقلال هند نیز امام حسین(ع) را عامل مستحکمی برای پیروزی ملت ها می داند و در این باره اینگونه می نویسد: «اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از زندگی امام حسین (ع) پیروی کند.» متفکران و شخصیت های شناخته شده زیادی در جهان هستند که قیام عاشورا را به عنوان نسخه ای برای عزت و شرافت خود و ملت خود قرار داده اند که اشاره به آن ها فرصتی جدا از این گزارش می طلبد، اما آنچه که واضح است عظمت نهضت عاشورا در برابر تمام معارف دیگر ادیان است.

قیام کربلا هر چند که به صورت حادثه ای جان‌کاه به وقوع پیوست که شرح آن دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد اما دیری نپایید که به یک حماسه جاودان تبدیل شد و به صورت الگویی الهام بخش برای دیگر قیام های آزادی خواهانه جهان تبدیل شد. یکی از دستاوردهای مهم قیام کربلا، تبیین شیوه ای اصولی و بسیار مؤثر در مبارزه با حکومت های سلطه گر و زورمدار بوده است. حادثه کربلا، یک قیام اسوه و یک سیره عام برای تئوری انقلاب و یک پیام انقلابی ـ تاریخی است که برای هر عصری، پیام ویژه ای دارد. بر اساس ویژگی های شاخص نهضت امام حسین (ع)، میان جنبش های اسلامی در سراسر جهان اسلام، پیوند به وجود آمد و موج بیداری و انقلاب، مناطق وسیعی از جهان اسلام مانند مصر، سوریه، لبنان، عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، الجزایر، تونس، مراکش، حجاز، اندونزی، هندوستان و ایران را دربرگرفت.

مسلم است که تمام معارف نهضت عاشورا به جهانیان معرفی نشده و لزوم گسترش فرهنگ عاشورا را در میان ملت های جهان و به خصوص ملت های ستم دیده و مستضعفان عالم احساس می‌شود. نهضت عاشورا می‌تواند باعث ایجاد جرقه ای در میان آزادی خواهان شود که علیه مستکبران عالم قیام کرده و عدل را در جهان گسترش دهند، و به عبارتی می‌توان گفت فرهنگ عاشورا می‌تواند زمینه ساز ظهور مهدی موعود (ع) را فراهم سازد.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.