آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال برگزار می شود

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال گفت: این آیین سنتی مذهبی همزمان با دومین جمعه از مهرماه روز 14 مهر با قالی جدید بافته‌شده ویژه این مراسم برگزارمی‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد احترامی،  دیشب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران اصلی این مراسم با اجرای محمد رحمان نظام‌اسلامی در صبح روز جمعه 14 مهر است.

وی، با اشاره به اینکه مشهد اردهال به کربلای ایران مشهور است و امسال برگزاری این آیین حماسی با ماه محرم و عاشورای حسینی همزمان شده است افزود: مراسم عزاداری و سوگواری شهادت شهید اردهال یک شب قبل از برگزاری مراسم در شب جمعه 13 مهر نیز با حضور تمام هیات‌های مذهبی فین کاشان و سخنرانی حجت‌الاسلام باغبانی در صحن عامر ناصر فینی(صحن سهراب) برگزارمی‌شود.

به‌گفته‌وی،آئین سنتی مذهبی قالیشویان که به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می شود.

 پیاده‌روی فینی‌ها از کاشان تا مشهد اردهال روز قبل از مراسم در 13 مهر

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، حرکت کاروان پیاده‌روی فینی‌ها از کاشان تا مشهد اردهال را یادآورشد و گفت: کاروان

2 هزار نفری  فینی‌ها روز قبل از مراسم در 13 مهر مسیر کاشان تا مشهد اردهال را پیاده‌روی می‌کنند.

احترامی، اظهارداشت:این کاروان ساعت 7 صبح روز پنج‌شنبه در حالیکه چوبدستی‌ها به نماد سلاح مبارزه را در دست دارند از مسجد جامع فین حرکت کرده و با عبور از خیابان امیرکبیر و مسیرهای اصلی شهر از جمله خیابان‌های آیت‌الله کاشانی و شهید رجایی را به سمت راوند طی می‌کنند.

وی افزود:در مسیر این پیاده روی 50 کیلومتری ایستگاه‌های صلواتی بصورت خودجوش توسط مردم از عزادران پذیرایی می‌کند.

 اجرای آیین جمعه جار و شب بیعت با ولایت

به‌گفته‌وی، آیین جمعه جار نیز که هر سال بر طبق سنت دیرین آن که در قدیم وسایل اطلاع رسانی نبوده و یک هفته قبل از برگزاری مراسم از طریق جارزدن در مناره مسجد جامعه آیین قالیشویان را یادآورمی‌شده‌است امسال بدلیل همزمانی با ماه محرم حسینی با عنوان «جمعه جار و شب بیعت با ولایت» اجرامی‌شود.

احترامی، اظهارداشت: «جمعه جار ، بیعت با ولایت» پنجشنبه شب ششم مهر (یک هفته قبل از برگزاری مراسم) مطابق با هفتم محرم الحرام  با جامع فین کاشان برگزار خواهد شد.

وی، افزود: نماز جماعت مغرب و عشا تمام مساجد فین کاشان در شب جمعه جار همه به صورت متمرکز و واحد در مسجد جامع این منطقه و با سخنرانی آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اقامه خواهدشد.

 رونمایی از قالی جدید قالیشویان در آیین جمعه جار

به‌گفته‌وی، آیین جمعه جار امسال همراه با مراسم تبرک از قالی جدیدی که برای آیین قالیشویان بافته‌شده‌است به عنوان نخستین قالی شناسنامه دار این آیین اجرا خواهدشد.

احترامی اظهارداشت: قالیشویان یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

وی افزود: هزاران نفر از اهالی فین کاشان به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر با حضور آئین سنتی مذهبی قالیشویان، چوب به دست(نماد اسلحه در زمان قدیم) «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی امامزاده حسین(ع) می برند و در آنجا با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

شایان ذکراست:حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.

 انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.