در نشست خبری نمایش «سهروردی» مطرح شد؛

انتقاد بازیگر تئاتر از بی‌توجهی مسئولان به مقابله با تهاجم فرهنگی

حبیب دهقان نسب در نشست خبری نمایش سهروردی گفت: خیلی از مسئولان از تهاجم فرهنگی کشورهای غربی صحبت کردند، ولی چرا کمتر برای مقابله با آن اقدام می‌شود؟!

نهادهای مرتبط از ما حمایت چندانی نکردند/ نمایش سهروردی با هدف تجاری اجرا نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «سهروردی» به کارگردانی شکرخدا گودرزی با حضور کارگردان  و بازیگرانی چون حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق‌شریف، افسر اسدی، اصغر همت، علی دهکردی برگزار شد.

در آغاز، گودرزی در خصوص مراحل اجرای نمایش سهروردی اظهار کرد: از زمان نگارش نمایشنامه سهروردی تا اجرای آن، 9 سال طول کشید. مدت‌ها به دنبال مجوز اجرای نمایش بودیم. برای پرداخت درست نمایشنامه، سه جلسه با دکتر دینانی دیدار داشتیم و با نکاتی که گفته شد، متن را بازنویسی کردیم. خدا را شکر، همه عوامل یار بودند؛ وگرنه سهروردی با این شرایطی که وجود دارد، بر صحنه نمی‌رفت. نمایش سهروردی برگرفته از تفکر ایرانی است، نه تفکر غرب‌گرایانه!

وی افزود: امیدوارم این کار در ارتباط با مخاطب موفق باشد. تئاتر اگر به جوهره حکمت فکر کند، قطعا مخاطبان خود را جذب می‌کند.

گودرزی در ادامه درباره حمایت نهادهای مربوط  از اجرای نمایش گفت: مرکز هنرهای نمایشی شرایط خوبی برای حمایت از کار ما ندارد، دولت هم از ما سلب مسئولیت کرده و تنها مبلغ ده میلیون تومان به ما کمک کردند. شرایط ما برای اجرای نمایش سخت بود.

در ادامه، اصغر همت درباره شرایط امروز تئاتر کشور گفت: تئاتر به سمت گیشه رفته است. برخی به اجرای بیش از 100 نمایش در طول روز اشاره می‌کنند، در حالی که 90 درصد آنها ضرر است. اهالی رسانه باید شرایط امروز تئاتر را به آگاهی مردم و مسئولان برسانند. مسئولان بیشتر به فکر آمار بوده‌اند و برای دولت کمیت مهم است. در حالی که کیفیت نمایش ها باید مورد توجه قرار گیرد. نمایش سهروردی یکی از امیدهای ماست؛ چرا که اثر با کیفیتی است. رسانه‌ها وظیفه دارند این آثار با کیفیت را معرفی کنند.

وی افزود: وقتی تئاتر دولتی شد؛ منتقدش هم دولتی می‌شود و دیگر امیدی به بهبود اوضاع نیست. ما امروز تئاتر جدی که به مقوله اندیشه بپردازد و گیشه را کنار بگذارد، کمتر داریم. ما دوران سختی را در تئاتر سپری می کنیم و چیزی به عنوان تئاتر اندیشه نداریم. قلم دست اهالی رسانه شریف است و باید واقعیت‌ها را عیان کنیم. هرکسی که دلش به حال تئاتر می سوزد، باید برای تئاتر تلاش کند.

صدیق شریف در ادامه، درباره وضعیت هنرمندان پیشکسوت تئاتر تصریح کرد: ما مشاهیری داریم که به دلیل بی‌توجهی فراموش شده‌اند. متاسفانه نسبت به بزرگان ما که ریشه‌های کشور و فرهنگ را تشکیل می‌دهند، بی‌اهمیت هستیم.

حبیب دهقان نسب هم در این نشست خبری بیان کرد: ما شاهد بودیم که خیلی از مسئولان از تهاجم فرهنگی کشورهای غربی صحبت کردند، ولی چرا کمتر برای مقابله با آن اقدام می‌کنیم؟! بسیاری از نهادها هستند که سالانه بودجه‌های کلان می گیرند، ولی ما هیچ حرکت فرهنگی از آن‌ها نمی‌بینیم. ما هیچ حمایتی از تئاتر نمی‌بینیم. اگر عشق و علاقه هنرمندان تئاتر نبود، الان این هنر در کشور جایی نداشت. ظاهراً مسئولان ما به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهند، تئاتر، فرهنگ و هنرمند است. در حالی که هنر و هنرمندان ایرانی، در آوازه و شهرت کشور بسیار اثر داشته‌اند.

سپس علی دهکردی گفت: نمایش باید با زبان و حرکات بازیگر حرفش را بزند. گروه ما با اینکه زمان طولانی را برای نگاه معنوی به نمایش و ارتباطات انسانی داشت، ولی زمان مناسب برای انطباق نمایش با سالن را نداشت. چرا که تازه دیشب سالن را به ما تحویل دادند. نمایشی که با محوریت اصلی یک تفکر ایرانی بر صحنه می‌رود، باید حمایت شود.

وی افزود: آثار هنری بدیعی که بر صحنه می‌روند، نیازمند حمایت هستند. اگر جوانی مدعی روشنفکری است، چرا نباید بداند جرقه‌های روشنفکری از تفکر سهروردی آمده است و او به جرم روشنفکری به شهادت می‌رسد. ما به عنوان قلم به دستان، باید نگران فرهنگ ملی باشیم و با نگاه ملی به این مقوله نگاه کنیم. فکر می‌کنم این نمایش جزو معدود نمایش‌هایی است که می توانیم به دور از قضاوت‌ها به آن نگاه کنیم.

گودرزی در پایان تصریح کرد: قسم می‌خورم که برای بلیت این نمایش، کمترین سود را در نظر گرفتم تا دانشجویان و کسانی که بودجه کافی ندارند، امکان تماشای اثر را داشته باشند. ما سال آخر زندگی سهروردی را بر صحنه اجرا می‌کنیم؛ چرا که نمی‌خواستیم سریالی از زندگی او بسازیم. زمان نمایش ما ۱۳۰ دقیقه است. این نمایش با هدف تجاری و سود اقتصادی اجرا نمی‌شود. به نظر من، واژه ای که هنر را نابود کرده، همین اقتصاد هنر است. این اثر چند وجهی است و هرکس از آن خوشش نیاید، قول می‌دهم که پول بلیت او را پس بدهم.

 

انتهای پیام/

 

نشست خبری نمایش سهروردی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار