در اولین نشست خبری وزیر ارشاد دولت دوازدهم مطرح شد؛

توضیحات صالحی درباره لغو کنسرت‌ها، فیلم‌های توقیفی و هنرمندان ممنوع‌‌الکار

وزیر ارشاد گفت: قانون باید مبنای عمل همه باشد و با همین هدف، پیگیری ما برای حل مشکل لغو کنسرت‌ها ادامه دارد.

آغاز نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، با حضور اصحاب رسانه در سالن‌ همایش‌های این وزارتخانه برگزار شد.

در آغاز، عباس صالحی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا درباره اهمیت تعامل مسئولان با رسانه‌ها گفت: مسئولان باید رویکردها و برنامه‌های خود را  به اهالی رسانه اعلام کنند. این باعث می‌شود تا در معرض داوری قرار گیرند؛ چرا که رسانه چشم مسئولان است.

وی درباره اجرای برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شروع کار ما، ارائه برنامه پیشنهادی به مجلس و کسب رای اعتماد بود. اما آن برنامه باید به مرحله اجرا برسد. اخلاق، قانون و شریعت حکم می‌کند تلاش کنیم آن برنامه اجرا شود و اعتماد نمایندگان مردم را از دست ندهیم. بعد از رای اعتماد نظرات اصلاحی و تکمیلی بدون تغییر روح برنامه‌ها، دریافت و اعمال شد.

وزیر ارشاد با اشاره به برنامه‌های خود عنوان کرد: 3 هدف، 9 مسئله و 40 برنامه جزو فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم است. این برنامه در چهل بسته تهیه شده است. از جمله آنها، هویت ایرانی است که دو مسئله و دو برنامه دارد. بسته دیگر تولید فرهنگی است که چهار مسئله و نوزده برنامه دارد و بسته مناسبات فرهنگی بین‌المللی شامل سه مسئله و دوازده برنامه خواهد بود.

وی ادامه داد: کار وزارت ما کلید زده شده و با ارسال نامه به همه معاونت‌ها و سازمان‌ها، مسئولیت هرکدام مشخص شده که آنها اقدامات خود را متناسب با چهل برنامه ارائه کنند. امیدواریم در این مسیری که طی می‌کنیم به سه تا پنج اقدام اساسی برای این دولت برسیم و تا پایان مهر بسته برنامه و اقدامات کامل شده باشد.

صالحی ادامه داد: آقای روحانی تاکید داشتند هر وزارت خانه‌ای برنامه صد روزه نخست را تعیین کنند. بهبود فضای کسب و کار فرهنگ و هنر ، شناسایی عوامل مختل کننده کار، شفاف سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار تمام هزینه و بودجه‌های فرهنگی به طور عام، فراهم کردن امکان انتشار قراردادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هر نوع قرارداد حمایتی و کاری) از جمله برنامه‌های ما خواهد بود.

وی افزود: تشکیل دبیرخانه، گفتگوی فرهنگی، تمرکز زدایی دولتی جغرافیایی، حضور جدی و قاطع مدیران صنوف در شورای سیاست‌گذاری، استفاده از مراکز استان‌ها و دخیل کردن آنها در تصمیم گیری‌های ملی در بسته صد روزه قرار دارد.

صالحی تاکید کرد: در این یک ماه تلاش کردیم بیشتر بشنویم تا در اداره کشور موفق باشیم. مشورت‌های فردی و جمعی می‌تواند ما را هدایت کند. ما در همه حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه بین پنج تا هفت فرد شاخص پیدا کردیم و با آنها گفتگو کردیم.

وزیر ارشاد بر لزوم انسجام درونی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و گفت: این سازمان ده حوزه فعال دارد که در هر بخش آن معاونت‌ها در حال فعالیت هستند. باید بین فعالیت آنها با یکدیگر انسجام درونی وجود داشته باشد. ما ماه دوم فعالیت خود را برای استقرار معاونت‌ها قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: من تلاش می‌کنم با صداقت عمل کنم، حرف نادرست نزنم. من صداقت را فدای سیاست نمی‌کنم. ما نباید به بخش زیادی از این گمانه‌زنی‌ها توجه کنیم. ابتدا این‌ شنیده‌ها را برای خودم تحلیل می‌کنم و بعد از آن سراغ افراد می‌روم. ما از هیچ انتقادی -حتی گزنده- از سوی رسانه‌ها ناراحت نمی‌شویم. ما مسئولان باید به تمام این انتقادها توجه کنیم. این صندلی‌ها ماندگار نیستند و اگر کسی به آنها دل بندد بسیار سطح خود را پایین آورده است.

وزیر ارشاد در ادامه به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف فرهنگی پاسخ گفت.

 

اظهار نظر وزیر ارشاد درباره لغو کنسرت‌ها در شهرهای مذهبی

وی در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت‌ها در شهرهای مذهبی گفت: ارتباطات و پیگیری ما برای حل این مشکل، به شکل رو در رو ادامه خواهد داشت. کشور باید با قانون اداره شود. حتی قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است. هیچ رفتار فراقانونی با هیچ استدلالی قابل قبول نیست. این رویکرد من به عنوان خادم اهل فرهنگ است و با همین رویکرد گفتگو می‌کنیم. با برخی از مجموعه‌های موثر در این باره بحث می‌کنیم. امیدواریم این گفتگوها مراحل بعدی خود را طی کند. قانون باید مبنای عمل همه باشد و امیدواریم گفتگوها به ثمر برسد.

صالحی تاکید کرد: درست است که ما نسبت به هر واقعه‌ای به اندازه خودش عمل کنیم. اغراق در هر موضوعی می تواند، اعتمادها را کاهش بدهد. در این ایام مجوزهای بسیاری صادر شد و مواردی هم که به لغو مجوز رسیده بود، تعداد اندکی بود. به هر مسئله‌ای باید به اندازه خودش میدان داد. البته لغو یک مجوز هم غلط است. ما مسئولان باید خودمان مسائل را حل کنیم و مردم را وارد این بحث‌ها نکنیم.

 

تا پایان مهرماه برای مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تصمیم می‌گیریم

وی در ادامه درباره تدبیر وزارت ارشاد دولت دوازدهم، برای بهتر شدن فضای مکانی نمایشگاه کتاب گفت: در سال اول، کمبودهایی برای برگزاری این رویداد در شهر آفتاب داشتیم که با توجه به زمان محدود قابل اغماض بود. ولی امسال که دومین سال برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب بود، شرایط زیر ساختی باز هم خیلی خوب نبود و ما هم این مشکلات را به مسئولان منتقل کردیم. اگر اتفاقات لازم تا پایان مهر برای شهر آفتاب نیفتد، ما در برگزاری نمایشگاه در این مکان، تجدیدنظر می‌کنیم. هرچند مقدماتی برای شرایط بهتر نمایشگاه فراهم شده است اما تا پایان مهرماه برای مکان جدید نمایشگاه تصمیم می‌گیریم.

 

ما در حوزه شاخص‌گذاری تئاتر ورود پیدا نکرده‌ایم

وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سطح کیفی پایین نمایش‌ها گفت: متاسفانه عمده شاخص‌های ارزیابی ما سخت افزارانه هستند. ما باید ببینیم در اجرای تئاتر، چقدر تولید نمایشنامه داشته‌ایم و چقدر مطالعه نمایش‌نامه‌ها اتفاق افتاد. باید دید چقدر در حوزه تئاتر تأثیر کنشی داشتیم؟! ما در حوزه شاخص‌گذاری تئاتر ورود پیدا نکرده‌ایم و یکی از مسائلی که در انسجام بخشی وزارت فرهنگ و ارشاد مهم است، این است که تئاتر ما باید در کنار ادبیات قرار بگیرد. امیدواریم با رویکردی که داریم، به سمت شاخص‌های نرم‌افزارانه بیشتری حرکت کنیم. البته ما نوآوری‌ها را بد نمی‌دانیم و نباید فقط با دید انتقادی به مسائل نگاه کرد. باید با ترکیبی از نگاه‌های سخت‌افزارانه و نرم‌افزارانه به مسائل نگاه کنیم.

وی درباره افزایش بودجه تئاتر گفت: این بحث را امروز پیگیری خواهیم کرد. در اجرایی کردن این موضوع مشکلاتی داشته‌ایم اما پیگیر آن هستیم و اخبار را به رسانه‌ها خواهیم رساند.

صالحی درباره رویکرد وزارت ارشاد دولت دوازدهم، در حوزه سینمایی اظهار داشت: ما رویکردمان را در برنامه‌ها مشخص کرده‌ایم و برای اجرایی شدن آن برنامه‌ها، افراد مناسب را در حوزه‌های مختلف تعیین می‌کنیم.

وزیر ارشاد درباره مسئله توقیف فیلم‌های سینمایی گفت: از آنجا که سازمان سینمایی باید بر مبنای ساختارها عمل کند، اگر ایراد فیلم‌ها رفع شود که مراحل اکران را طی می‌کنند؛ ولی اگر متناسب با شرایط و ضوابط نباشند، قطعا اکران نخواهند شد.

او تصریح کرد: البته تعداد فیلم‌هایی که توقیف شده‌اند، بسیار اندک هستند و تعداد آنها به انگشتان دست می‌رسد. مسیری که شورای پروانه ساخت و نمایش طی می‌کنند، باید بهتر شود و ارتباط آن‌ها باید با هم منسجم شود. گفتگوهایی در ایام اخیر صورت گرفته و قرار است که یک ساختار مستقل‌تر و جدی‌تری برای رفع فاصله ارتباطی میان این دو سازمان شکل گیرد.

 

به مرور نیروهای جدید به مجموعه وزارت ارشاد اضافه می‌شوند

وزیر ارشاد دولت دوازدهم درباره تغییر در مدیران وزارت ارشاد اظهار داشت: رویکرد و برنامه‌های ما با منابع انسانی پیوند دارد. اگر برنامه خوب باشد و کننده کار خوب عمل نکند، کار هم خوب نخواهد بود. گاهی از تمام ظرفیت‌های منابع انسانی کاملا استفاده نمی‌شود.  من با نیروهای موجود کار را شروع کردم ولی به مرور زمان نیروهای جدیدی هم به مجموعه آمدند. البته این به معنای این نیست که همه باقی خواهند ماند. دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم است و در یک ترکیب‌سازی ما وضعیت جدیدی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد می‌کنیم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات فرهنگی جامعه و تاکید رهبر انقلاب بر این که فرهنگ هوای تنفسی فرد است؛ گفت: فرهنگ هوای تنفسی فرد و جامعه است. جامعه هم باید به آن هوای سالم برساند. آنچه می‌تواند فرهنگ را آلوده کند، می‌تواند خطری برای جامعه باشد. متولیان فرهنگی به دو مسئله باید توجه داشته باشند؛ اینکه هم  مسیر خلاقیت‌های درون فرهنگی را تقویت کنند و هم از آلودگی هوای فرهنگی جامعه جلوگیری کنند. دغدغه‌‌ها در حوزه فرهنگی دغدغه ملی است. در این راستا، مسیر پروژه یکسان‌سازی جهانی به سوی ملت‌های توسعه‌یافته هم می‌تواند خطرناک باشد. در هر نگاهی و هر دغدغه‌ای باید از هوای فرهنگی سالم کشور مراقبت کرد.

وی در ادامه درباره دلیل مجوز نگرفتن برخی ترجمه‌های قرآنی بیان کرد: مجوز ترجمه قرآن را به علت حساسیت‌هایی که دارد، به معاونت فرهنگی ارجاع می‌دهیم. معاونت فرهنگی هم کار بررسی مجوز انتشار را به مجموعه دیگری که در این حوزه تواناست، ارجاع می‌دهد. مسئولان آن مجموعه برخی کتاب ها و ترجمه‌ها را، با مبانی و ساختارهای فرهنگی مطابق ندانستند و مجوزی برای انتشار آنها صادر نشد.

 

برای حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی تلاش می‌کنم

وزیر ارشاد دولت دوازدهم، درباره تدابیر مجموعه خود برای حفظ میراث فرهنگی گفت: خود ما هم از تئاتر شهر، تالار وحدت و ... خاطره داریم. اینکه این مکان‌ها آبرومندانه مسیر حرکت‌شان را طی کنند و دچار ویرانی تدریجی نشوند، دغدغه درستی است و من قول می‌دهم که تلاش کنم که این آثار و بناهای تاریخی حفظ شوند تا خاطراتمان پر رونق‌تر باقی بماند. تلاش می‌کنم که اینجور مکان ها شایسته و آبرومندانه اداره شوند.

 

اقتصاد مطبوعات دچار اختلال است

صالحی درباره مشکلات مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور و راه حل آن اظهار داشت: اقتصاد مطبوعات ما دچار اختلال است که هم عوامل بیرونی و هم درونی بر آن موثر است. از سویی فضای مجازی به عنوان یک فضای پر آشوب، رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای است و از سوی دیگر، رسانه‌های بیرونی رقابتی با رسانه‌های رسمی ما دارند. ترکیب این عوامل، اقتصاد مطبوعات را درگیر اختلال جدی کرده است. ما باید برای بهبود اقتصاد مطبوعات فکر کنیم. پیشنهادهای متنوعی برای آن داریم و در بسته‌ای آنها را معرفی می‌کنیم.

صالحی در پاسخ به اینکه در چهار سال پیش رو، چقدر رویکردها در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر می‌کند، اظهار داشت: رویکرد‌ها در این دولت اعتدالی است و از همه ظرفیت‌ها و نیروها در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

برای تحقق حقوق فرهنگی تلاش می‌کنیم

وزیر ارشاد درباه حمایت از آزادی بیان در میان اهالی فرهنگ گفت: گفتگوهایی را که با قوه قضاییه شروع کردیم و ادامه دارد. تلاش می‌کنیم که آنچه با شعار حقوق فرهنگی مطابقت دارد را انجام بدهیم. حقوق اهل فرهنگ بسیار مهم است و ما در این خصوص با سازمان‌های مربوط وارد بحث شده‌ایم.

وی درباره برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیان کرد: با تمهیداتی که مطرح بود، ما مقدمات کار را انجام داده‌ایم و گزارش‌هایی که به ما داده‌اند گزارش‌های خوبی بوده است. ناشران ما قرار است با آمادگی کامل به نمایشگاه راه پیدا کنند. ما با موفقیت‌های نشر کمی فاصله داریم ولی قرار است که با اتفاقات پیش رو به نتیجه مثبت برسیم.

صالحی همچنین درباره تدابیر وزرات ارشاد برای هنرمندان نابینا اظهار داشت: ما نابینایان را با قدرت خلاقیت نهفته‌ای که دارند، می‌بینیم. فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارند، برای ما با ارزش است و به مشکل هنرمندان نابینا در همه بخش‌های فرهنگی توجه می‌کنیم. این افراد ناتوان نیستند، بلکه بسیار هم توانا و هنرمند هستند.

 

وزارت ارشاد هنرمندی را ممنوع الفعالیت نکرده است

صالحی درباره تدابیر ارشاد برای از سرگیری فعالیت هنرمندان ممنوع الفعالیت تصریح کرد: تا جایی که من می‌دانم از منظر ارشاد ما هنرمند ممنوع الکار نداریم و ارشاد هم کسی را ممنوع الفعالیت نکرده است.

 

هنوز وضعیت اکران داخلی «رستاخیز» مشخص نشده است

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره تصمیم‌گیری برای اکران «رستاخیر» در سینماهای ایران گفت: برای اکران فیلم «رستاخیز»، مسئولان سازمان سینمایی با عوامل فیلم گفتگو کردند. گفتگویی که نتایجی را در بر داشت و مثل هر قراردادی، طرفین متعهد به اجرای آن هستند. سازمان سینمایی مبلغی را به عنوان خسارت به تهیه‌کننده داد و آنها هم روند نمایش خارجی فیلم را پیگیری کردند؛ ولی هنوز وضعیت اکران داخلی این فیلم مشخص نشده است.

 

 انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۲۲:۳۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
والله مشکل مردم لغو کنسرتها نیست مشکل مردم گرانی و بیکاری بچه هاشونه مردم بدبخت به زور شکمشون رو سیر میکنن اونوقت حضرات غم لغو کنسرت دارند
Saudi Arabia
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
عجبب
آخرین اخبار