آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان؛

مراسم عزاداری کمر به کمر مردم رامیان در سوگ سالار شهیدان

شهر رامیان خود را برای اقامه عزای حسینی و برگزاری سنتی دیرین آماده و در حال برگزاری این مراسم مذهبی بزرگ است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ رامیان گلستان میزبان گردهمایی بزرگ عزاداران حسینی خواهد بود،که این روزها در حال برگزاری این آیین مذهبی بزرگ ملی است.

 شهرداری رامیان نیز دوشادوش عزاداران حسینی آماده سازی فضای محیطی میدان امام علی (ع) شامل عملیات پاکسازی ، جمع آوری نخاله های ساختمانی ، شستشو ، هرس درختان حاشیه معبر جهت حذف شاخه های مزاحم را به منظور رفاه حال بیشتر عزاداران حسینی آغاز و تکمیل کرد.

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

همچنین تبلیغات اسلامی و دیگر مراجع برگزار کننده مراسم نیز سیاهپوش کردن اطراف میدان را با نصب پرچم و کتیبه انجام می دهند.

 محمود صادقلو شهروند رامیانی می گوید: با ثبت ملی آیین عزاداری کمر به کمر رامیان در فهرست آثار معنوی کشور ، امسال مراسم با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

این شهروند افزود: مردم هم امسال بیش از گذشته تدارک دیده اند و همگی در حال مهیا شدن برای این مراسم بزرگ هستند.

 حسین کاغذلو دیگر شهروند رامیانی هم گفت: همه عزادارانی که قصد شرکت در این مراسم بزرگ سینه زنی کمر به کمر را دارند ، وسایلی همچون کفن و سربند و کمربند سبز را از چند روز قبل مهیا می کنند و اکنون شهر در حال برگزاری این مراسم است.

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

مهدی محمدی دیگر شهروند رامیانی هم گفت: علاوه بر اینکه اقوام و فامیل از راه‌های دور خود را به این مراسم می رسانند هر سال بسیاری از هم استانی ها از شهرهای مختلف روز عاشورا را در رامیان عزاداری می کنند.

 مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان که در روز عاشورا در بین مردم شهرستان رامیان گلستان انجام می شود از قدمتی دیرین برخوردار است.

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

مردم رامیان آماده اقامه عزای حسینی

محمود صادقلو شهروند رامیانی می گوید: با ثبت ملی آیین عزاداری کمر به کمر رامیان در فهرست آثار معنوی کشور ، امسال نیز مانند سال های گذشته با شکوه بیشتری در حال برگزاری است.

این شهروند افزود: مردم هم امسال بیش از گذشته تدارک دیده اند و همگی در حال برگزار کردن  این مراسم بزرگ هستند.

حسین کاغذلو دیگر شهروند رامیانی هم گفت: همه عزادارانی که قصد شرکت در این مراسم بزرگ سینه زنی کمر به کمر را دارند ، وسایلی همچون کفن و سربند و کمربند سبز را از چند روز قبل مهیا می کنند و اکنون شهر برای برگزاری این مراسم آماده شده است.

مهدی محمدی دیگر شهروند رامیانی هم گفت: علاوه بر اینکه اقوام و فامیل از راههای دور خود را به این مراسم می رسانند هر سال بسیاری از هم استانی ها از شهرهای مختلف روز عاشورا را در رامیان عزاداری می کنند.

سینه زنی کمر به کمر نمایش اتحاد عزاداران به دور محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع)و ۱۱ امام

مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان که در روز عاشورا در بین مردم شهرستان رامیان گلستان انجام می شود از قدمتی دیرین برخوردار است.

انتخاب این شیوه عزاداری در بین مردم رامیان، نشان از باور مردم عزادار به دور محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و ۱۱ امام دیگر است که این امر بطور سمبلیک با حرکت به دور میدان امام علی (ع) انجام می شود.

 هر سال در روز دهم ماه محرم دسته های عزاداری که هر یک متعلق به طایفه ای از اقوام رامیانی است از میدان مرکزی رامیان به سمت میدان امام علی (ع) حرکت می کنند و در این مکان به سینه زنی کمر به کمر می پردازند .

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

هر طایفه به ترتیب به این جمع پیوسته و به دور دایره سینه زنان بزرگتر شده تا اینکه در نقطه ای به هم متصل و به شکل حلقه ای کامل در می آید.

پوشیدن کفن های سفید و سبزعزاداران در اطاعت از ولی امرشان

 در حاشیه این مراسم در صبح روز عاشورا نخل گردانی،علم گردانی نمادی از علم دار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اسب سفید به یاد ذوالجناح امام حسین (ع ) و نوحه خوانی در جلوی دسته ها ،با فریاد روز عاشوراست امروز ،کربلا غوغاست امروز برگزار می شود.

 آئین عزاداری امام حسین (ع) در رامیان

پخش زنده مراسم از شبکه استانی و شبکه های سراسری

مدیر کل صداوسیمای گلستان هم در این باره گفت: این مراسم ملی و باشکوه که همه ساله از شبکه استانی و شبکه های سراسری پخش می شود امسال نیز در روز عاشورا پخش خواهد شد.

بهرام عبدالحسینی افزود: همه امکانات و تجهیزات برای پوشش زنده این مراسم مهیا شده است و کارکنان صداوسیمای گلستان برای پوشش این مراسم باشکوه آماده اند.

حجت‌الاسلام محمد باقر جلالی رییس اداره تبلیغات اسلامی رامیان هم گفت: مداحان علاقه مند به مدیحه سرایی در روز عاشورا در این مراسم نیز آمادگی های لازم را کسب کرده اند و همه چیز برای برگزاری پرشور و باشکوه مراسم آماده است.

 

انتهای پیام / ا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.